HYVÄÄ

  • suorituskyky

  • tilat

HUONOA

  • jousitus

  • takaovet

Elämme keskellä tiukkaa intohimon valtakuntien rakentamisen ja hallinnan taistelua. Voitokkaat pääsevät väliaikaiseen monopoliasemaan. Kyse ei ole kilpailijoiden alalle tulemisen kieltämisestä, vaan niin poikkeuksellisesta tuotteesta, että kilpailua ei todellisuudessa ole. Toistaiseksi. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi iPhone, Coca-Cola tai Tesla.

Yksi asia erottaa Teslan selvimmin muista. Viherkuorrutuksen alla on poikkeuksellisen suorituskykyinen edustusauto. Raju kiihtyvyys on Teslan keihään kärki. Äänetöntä kiihtyvyyttä voi verrata moneen muuhun ”ensi kertaan”, jota ihmiset haluavat päästä kokemaan.

Ongelma on, riittääkö Teslan kiehtovuus tämän kokemuksen jälkeen ja millä asiakkaat saadaan houkuteltua ostamaan seuraava Tesla?

Koeajomme aikanakin autoon tuli kaksi ohjelmapäivitystä.

Tesla Model X on iso nelivetoinen sähköauto. Sen perustana on Model S eli tekniikka on hyvin pitkälti sama kuin nelivetoisessa S:ssä, mutta kori on tila-automaisempi. Mallilla yritetäänkin tyydyttää varsinkin suurempien perheiden kuljetustarpeita.

Viiden lapsen isä Elon Musk hallitsee Tesla-maailmaa rautaisella otteella, jonka haittapuoletkin hiipivät esiin. Elokuvaviihteen saralta Teslaan tulleita vaikutteita on mahdotonta olla huomaamatta. Spinal Tap, Knight Rider, Back to the future, siinä muutama selkeä inspiraation lähde. Viimeksi mainitun kohdalla puhutaan haukansiipiovista.

Vaikka lokin- tai haukansiipiovia on nähty ennen ”Paluu tulevaisuuteen” -elokuviakin, niin Model X:n kohdalla halutaan mielikuva yhdistyvän DeLoreaniin. Musk halusi ovet ja niiden vuoksi Model X:n valmistumisessa oli suuria vaikeuksia – eivätkä ne hienosti toimi vieläkään.

Halvimmillaan Model X:n saa 104 547 eurolla. Silloin tarjolla on 75D-malli. D-kirjain viittaa sanoihin ”dual motor” eli kaksi sähkömoottoria, yksi per akseli. Numero taas kertoo akun energiasisällön kilowattitunneissa.

Muut mallit ovat 90D ja P100D. P-kirjain tulee sanasta ”performance” eli tehoa on enemmän. Mikäli mallimerkintä on alleviivattu, kyseessä on tehokkain Ludicrous-versio eli vapaasti suomennettuna älytön. Ilman alleviivausta on auto Insane-mallia, eli pelkästään hullu.

Koeajossa on P90D alleviivattuna. Tämä versio kuitenkin poistuu valikoimasta, koska se on niin lähellä P100D-mallia. Kallein Model X maksaa ilman lisävarusteita 166 530 euroa.

Tilat ja varusteet

Keskikonsolia hallitsee Model S:tä tuttu 17-tuumainen kosketusnäyttö. Sen käyttö vaatii hieman totuttelua. Muuten jouhevasti toimivan näytön hienoutta himmentävät satunnaiset töksähtelyt grafiikoiden esittämisessä.

Yksi epämukavuus on koko näytön kattavasta kartasta siirtyminen muihin valikkoihin. Voisi olettaa, että näyttö tunnistaa lähelle liikkuvan sormen ja piilossa oleva yläpalkki liukuisi esiin. Näin ei kuitenkaan tapahdu, vaan näyttöä pitää painaa, minkä tietokone useimmiten tulkitsee kartalla liikkumisen toiveeksi.

Kännykkäsovellus kertoo akun varaustilanteen ja sen avulla voi kytkeä lämmityksen tai ilmastoinnin päälle. Kännykällä saa avattua ovien lukitukset, vilkuttaa ajovaloja tai antaa äänimerkin.

Jokaisen Teslan mukana tulee musiikkipalvelu Spotify Premium -tili. Tesla tarjoaa myös nettiyhteyteen tarvittavan Soneran lte-dataliittymän – ainakin toistaiseksi. Netin välityksellä tuotteen kehitys jatkuu erittäin aktiivisesti vielä myynnin jälkeen. Tämä on tuttua tietokone- ja matkapuhelinmaailmasta. Koeajomme aikanakin autoon tuli kaksi ohjelmapäivitystä.

Äänentoiston puolella on lisävarusteena saatava Ultra Hifi -paketti, joka sisältää perusmallia tehokkaamman vahvistimen, bassokaiuttimen ja 16 muuta kaiutinta. Äänenlaadullisesti järjestelmä soi tyydyttävästi, mutta jää selvästi jälkeen huippujärjestelmistä.

Teslan älypuhelinsovelluksella voi etänä tarkistaa muun muassa auton sijainnin ja latauksen tason. Sovelluksesta pääsee myös kytkemään ilmastoinnin tai lämmityksen päälle.

Summon-toiminnolla autoa on mahdollista liikuttaa hitaasti eteen- ja taaksepäin. Etäohjattu auto osaa varoa ympärillä olevia esteitä. Summonista on hyötyä esimerkiksi ahtaassa parkkihallissa.

Auton keskeneräisyys tai hassut ratkaisut eivät kuulu tähän hintaluokkaan. Vaikka mitkään listat eivät varsinaisesti repsota, niin jotkut perusominaisuudet ontuvat.

Takaovissa ei ole lokeroita, missään ei ole vaatekoukkuja tai ”kauhukahvoja”. Automaatti-ilmastointia pitää opastaa usein huurteenpoistossa.

Tuulilasinpyyhkimiin upotetut pesimet eivät saa tarpeeksi levitettyä vettä maantienopeudessa, ja varsinkin hieman kuivunut kura kuljettajan puolella jää puhdistamatta. Pienien ongelmien lista jatkuu kuvateksteissä.

Moottori ja voimansiirto

Koeajoautolle luvataan 3,2 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h. Kun kyse on nelivetoisesta autosta, ei normaalisti pieni asfaltin nihkeys haittaa, ja luvatut lukemat saavutetaan siitä huolimatta.

Nyt puhutaan kuitenkin hiukan toisenlaisista lukemista kuin normaalisti. Asetamme ”naurettavan” kiihtyvyyden päälle. Tämä korostuu näyttöön ilmestyvällä valonopeusanimaatiolla. Myös ”slip start” kytketään päälle, jotta luistonesto ei puuttuisi etenemiseen. Säädöistä huolimatta auto kiihtyy kerta toisensa jälkeen 4,5 sekuntiin. Tämä johtunee vallitsevan kitkan rajasta, vaikka mitään luistoa tai luistoneston vilkkumista ei havaitakaan.

Suorituskyky on joka tapauksessa kunnossa.

Jäätävä voimareservi on hyvä ja toisinaan käytännöllinen arkiliikenteessä, mutta myös rauhallinen ajaminen on vaivatonta. Kaasupoljin on tunnoton, mutta se ei haittaa voiman annostelussa. Vaihteiston nykimisestä ei tarvitse murehtia, sillä vaihteita on yksi.

Sekin myytti täytyy kumota, ettei sähköautolla voisi vetää perävaunua. Se on täysin mahdollista, ja koeajoautossakin oli irrotettava koukku kiinnitystä vailla valmiina tavaratilassa.

Takaovien vuoksi katolle ei voi asentaa telineitä, eikä näin ollen suksiboksia. Ratkaisuna on vetokoukkuun asennettavat kuljetusratkaisut.

Alusta ja ajettavuus

Akkupaketti on auton pohjassa. Tämä tarkoittaa, että paino on matalalla. Toisaalta se tarkoittaa myös, että painoa on paljon. Se tehdään huomaamattomaksi tehokkailla moottoreilla, mutta suunnanmuutoksissa huomaa massan hitauden.

Koeajoautossa oleva ilmajousitus mahdollistaa maavaran säätämisen. Auto myös oppii käytettyjä säätöjä eli jos jousitusta nostetaan, auto rekisteröi tämän paikan karttapohjaan ja seuraavalla kerralla samassa paikassa auto nostaa itsensä automaattisesti.

Mukavuuden suhteen jousitus on säädetty liian kovaksi. Sen täräytykset ovat rumia kauneusvirheitä muuten hyvässä ajettavuudessa. Taustalla on kaarreominaisuuksien parantaminen. Tämä ei kuitenkaan muuta painavaa Model X:ää ratakelpoiseksi.

Jousitus suodattaa epätasaisuudet paremmin kaupunkinopeudessa. Kaupungissa eteneminen on helppoa, ja auton iso koko tulee esiin vain harvoin. Näkyvyys on hyvä, ja mikäli takakamera ei ole kuraantunut, myös pysäköidessä näkee vaivatta ympärilleen.

Neliveto riittää haastavissa kaupunkiolosuhteissa, eli jos vaikkapa yön aikana sataa 40 senttiä lunta tai aura-auto on tehnyt vallin parkkiruudun eteen. Korin voi nostaa korkealle ja luistonesto antaa renkaiden luistaa, kun slip start -moodin kytkee päälle. Myös akseleiden välinen yhteistyö sekä polkimen tunnokkuus on sen verran hyvä, että ryömintä onnistuu. Sitten eteneminen on enää kitkasta kiinni.

Lataaminen

Koeajoauton kohdalla voi arvioida normaalissa käytössä nollakelissä 200–300 kilometrin toimintamatkan. Haarukka on suuri ja riippuu monenmoisista säädöistä.

Latauspistokkeen paikka on piilotettu heijastimen taakse. Lataukseen on monta kaapelivaihtoehtoa ja pistokkeiden kytkemisen kanssa kannattaa olla huolellinen. Muutama lataus jäi toteutumatta johtuen käyttäjän huolimattomuudesta/osaamattomuudesta. Auton omistajalla on kännykkäsovellus, josta voi seurata lataustilaa.

Suurelle yleisölle alkaa valjeta myös se, että sähköauton lataaminen ei ole ilmaista tai päästötöntä. Näissäkin faktoissa on sävyeroa, mutta tosiasiaa se ei muuta.

Latasimme Model X:n maantieajokokeen päätteeksi yleisellä parkkipaikalla olevassa latauspisteessä. Auto latautui yön yli, ja aamulla tullut lasku yllätti. Sähköä latautui 30,12 kWh ja hinta oli 32,60 euroa. Tämä tietysti johtui osittain pysäköintiajasta. Kyseessä ei ollut Helsingin keskustassa oleva parkkihalli, vaan yleinen ulkoparkkipaikka Mäntsälässä. Toki on myös mainittava, että vastakohtana kauppakeskus Flamingon parkkipaikalla auto sai latautua ilmaiseksi kolmivaihevirralla.

Lataamisessa Tesla tarjoaa toistaiseksi parhaat välineet Supercharger-pisteissään. Auton akku latautuu 40 minuutissa 80 prosentin varaukseen. Supercharger-laturit syöttävät noin 120 kW:n tasavirtaa suoraan akkuun. Sama toimintatapa on myös CHAdeMo-latureissa, mutta latausteho on pienempi, noin 50 kW.

Kolmivaihelataus rajoittuu auton laturin lisävarusteiseen 24 ampeerin sulakkeeseen. Vakiona on 16 A -sulake. Tällä latauksella akku latautuu tyhjästä täyteen noin kuudessa tunnissa. Tavallisella Suko-pistokkeella lataus tyhjästä täyteen kestää yli vuorokauden.

Talvisten olosuhteiden vuoksi emme päässeet ajamaan vertailukelpoisia mittauksia, joten improvisoimme. Ajoimme kulutusmittaukset niin arkisilla säädöillä kuin mahdollista. Tämä tarkoitti ilmastoinniin automaattiasetusta 22,5 asteen sisälämpötilatoiveella. Akkujen regenerointi oli kahdesta asetuksesta standardissa ja jousitus ”low”-asennossa. Maantiekoe alkoi ulkona latautuneella autolla ja kaupunkikokeeseen auto latautui lämpimässä hallissa. Tulokset näkyvät mittausgrafiikassa.

Ääritilanteet ja jarrut

Tavallaan Model X on todella tylsä ajettava, jos poistetaan jättinäyttö ja sateenkaarimittaristot, haukansiipiovet ja muut tingentangelit. Jäljelle jää hurja kiihtyvyys, tunnokas ohjaus, aivan erinomainen ajonvakautus ja jämäkkä jousitus.

Kaiken kaikkiaan väistökoekäytöksessä ei ole mitään moitittavaa.

Pidon rajaa ei voi tunnustella tai suoristaa autoa kaasulla. Pitoa joko on tai ei, ja pito loppuu aliohjautumiseen. Sen jälkeen ollaan tietokoneen varassa. Tämä tekee autosta ajettavuudeltaan turvallisen ja tylsän.

Koska auto painaa paljon, ei lisäkuormalla ole huomattavaa vaikutusta ajokäytökseen. Kaiken kaikkiaan väistökoekäytöksessä ei ole mitään moitittavaa.

Keliolosuhteiden vuoksi emme saaneet mitattua jarruja. Jarrupoljintunto on hyvä ja sitä tulee käytettyä normaalia vähemmän. Tämä johtuu jarruenergian talteenottojärjestelmästä, joka jarruttaa voimakkaasti, kun nostaa kaasupolkimen. Jos toiminto tuntuu luonnottomalta, voi jarrutustehoa säätää miedommaksi.

Melu ja valot

Model X:n melutaso on alhainen, varsinkin kaupunkiajossa. Silloin hiljaisuus rikkoutuu vain vähän ulkoa tulevista äänistä. Mitään resonansseja ei huomattu.

Maantiellä rengasmelu, ohittavat ja ohitettavat autot tuottavat enemmän ääntä ja desibelimittarin lukemat nousevat. Lukemat ovat samaa tasoa kuin hiljaisissa polttomoottoriautoissa, mutta ennätysalhaisista lukemista ei puhuta. Ovien tiivisteiden toivoisi eristävän paremmin ääntä.

Kuljettajalla on avarat näkymät, mutta lediajovalojen teho on vain tyydyttävä.

Lähivaloraja on ”pehmeä” ja epämääräinen eikä epäsymmetrisyysalueella ole kunnolla lukseja. Voimakkain lähivalo kohdistuukin lähietäisyydelle, joten korkealla sijaitsevien valaisimien geometrista etua ei ole hyödynnetty.

Kaukovalot valaisevat maisemaa, mutta tielle saisi tulla reilusti enemmän valoa.

Kaukovalojen vaihtoavustin sytyttää pitkät jo 10 km/h nopeudessa ja täyspimeällä ne pysyvät päällä pysähdyksissäkin, kunhan kuljettajan turvavyö on kiinni. Ohitettaessa ja vastaantulijan mentyä kaukovaloille vaihdossa ei juuri ole viivettä, mutta etu- ja takavalojen kahdelle valopisteelle automatiikka on liian herkkä. Avustin pysyy aktiivisena sammutusten jälkeenkin.

Hämärätunnistin on herkkä ja lisäksi tuulilasinpyyhkimien käynnistyessä huomiovalot vaihtuvat lähivaloiksi, jolloin myös takavalot syttyvät.

Valopesimiä ei ole ja kurakelissä etuvalot likaantuvat helposti. Samassa kelissä takalasi pysyy kirkkaana, joten takalasinpyyhintä ei kaipaa.

TESLA MODEL X on hyvä auto, joka kiehtoo monia, mutta kokonaisuus ontuu. Teslalla on ennestään prototyyppiauton maine ja sama teema jatkuu. Haukansiipiovien kanssa taistelun sijaan olisi kannattanut hioa pienempiä yksityiskohtia ja testata autoa hieman lisää eri olosuhteissa. Nyt testaaminen on jätetty loppukäyttäjälle, joka voi jossakin tapauksessa olla jopa vaarallista. Auto on tulen lailla hyvä renki, mutta huono isäntä.


MITTAUKSET (klikkaa kuva suuremmaksi)

 KOEAJOVIDEO:

Valmistaja: Tesla Motors, Fremont, Kalifornia, USA

Maahantuoja: Roadster Finland Oy, Tesla.com/fi, (09) 4245 1773

Hinta: 154 634 €, koeauton hinta lisävarustein 185 469 € (metalliväri 1 200 €, 22” pyörät 6 574 €, ultravalkoiset nahkapenkit 3 026 €, Premium-sisustuspaketti 5 322 €, hiilikuitusomisteet 1 200 €, 6-paikkainen 3 600 €, autopilot-toiminnot 3 026 €, Ultra Hifi-järjestelmä 3 026 €, pakkassään paketti 1 200 €, vetokoukku 887 €, teholataus 1 774 €)

Ajoneuvoveron perusosa: 106,21 €/v

Käyttövoimavero: 169,73 €/v

Työsuhdeauton verotusarvo: käyttöetu 2 701,57 €/kk, vapaa 2 731,57 €/kk

Takuu: 4 v/80 000 km

Akuston takuu: 8 v

Ajoturva: takuun ajan

MOOTTORI

Sijoitus, toimintatapa ja muoto: etu- ja taka-akselille poikittain sijoitettu kolmivaiheinen vaihtosähkömoottori; moottori toimii jarrutuksissa generaattorina ja latausteho maksimissaan 60 kW

Suurin teho etu-/takamoottori: 190/370 kW (259/503 hv)

Suurin vääntömomentti: 967 Nm

AKUT

Ajoakusto: litiumioniakusto; energiasisältö 90 kWh, teho 391 kW; nestejäähdytys

12 V -järjestelmä: 12 V/33 Ah -akku; jännitemuuttaja 400 V/12 V

Väylätekniikka: CAN, LIN

Auton laturi: 16 kW, latausaika noin 5 h

Pikalataus: max. 120 kW, latausaika 80 %:n varaukseen noin 40 min

VOIMANSIIRTO

Vaihteisto: alennusvaihde, välityssuhde etumoottori 9,340, takamoottori 9,730

Vetopyörästö: lieriövetopyörästö

Kytkin:

Kokonaisvälityssuhde: I ja P: etu 9,340, taka 9,730

KORI JA ALUSTA

Rakenne: itsekantava alumiinikori

Korimalli: viisiovinen henkilöauto, rekisteröity kuudelle hengelle

Etujousitus: erillisjousitus, olka-akselit, viistosti eteen suunnatut ja poikittaiset alatukivarret, kolmiomaiset ylätukivarret, ilmajouset, kallistuksenvaimennin

Takajousitus: erillisjousitus, H-malliset alatukivarret, poikittaiset ylätukivarret, poikittaiset ohjainvarret, ilmajouset, kallistuksenvaimennin

Ohjausvaihde: sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko, 3-vaiheinen säätö

Jarrut: lukkiutumattomat nestejarrut, täydellinen kaksoisjärjestelmä, edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, hydraulinen tehostin, elektroninen jarruvoimien jako, hätäjarrutustehostin, takapyöriin vaikuttava sähkömekaaninen seisontajarru

Ajonvakautus: Tesla, luistonesto osittain poiskytkettävissä

Pyörät: edessä 265/45 R20 ja takana 275/45 R20, 8,0J x 20 alumiinivanteet, 5 pulttia, ei varapyörää

VAKIOVARUSTEET

Istuimet: edessä: nahkaverhoilu, sähkösäätöinen etäisyys- ja korkeussäätö, sähkökäyttöinen selkänojan kallistussäätö, sähkösäädettävä ristiseläntuki, automaattisesti säätyvät pääntuet, pituussuuntaan säätyvä keskikyynärnoja; keskellä: nahkaverhoilu, sähkökäyttöinen selkänojan kallistus- ja etäisyyssäätö, pääntuet; takana: nahkaverhoilu, taittuvat pääntuet

Tavaratila: välipohjan alla säilytystila, 2 valoa, 12 V:n virranulosotto, 2 kuormansidontalenkkiä

Säilytystilat: valaistu käsinelokero, 2 ovilokeroa, keskikonsolissa 2 suljettavaa lokeroa ja kaksi mukitelinettä, keskikyynärnojassa suljettava lokero, keskikonsolin takaosassa 2 mukitelinettä, kolmannella rivillä 2 mukitelinettä

Lämmitys ja ilmastointi: sisätilan lämmitys sähkövastuksilla ja akuston jäähdytyksen hukkalämmöllä; automaattinen 2-alueilmastointi, 11-nopeuksinen puhallin, kojelaudassa 4 suunnattavaa ja suljettavaa suulaketta, huurteenpoistosuuttimet etusivulaseille, sisäilmansuodatin (HEPA), 2 suunnattavaa ja suljettavaa suulaketta toiselle riville, 2 suunnattavaa ja suljettavaa suulaketta kolmannelle riville

Sähkölämmittimet: etumatkustajien 3-vaiheiset istuinlämmittimet, takalasin lämmitys, lasinpesusuuttimien lämmitys

Turvavarusteet: 2 etuturvatyynyä, sivuturvatyynyt edessä, turvaverhot, polviturvatyynyt etumatkustajille; turvavöiden esikiristimet vyövoiman rajoittimilla kaikille matkustajille, turvavöiden korkeudensäätö etupenkeillä; isofix-kiinnikkeet 4 istuimelle, etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä, lapsilukot

Mittarit: nopeus (digitaalinen), matka ja välimatka, sähkön varaustaso, ulkolämpö, digitaalinen kello, päivämäärä

Ajotietokone: keskikulutus, kulutushistoria, keskinopeus, varaustason mukainen toimintamatka, hetkellinen kulutus, latausaika, edellisen latauksen jälkeen kulutettu energia ja ajettu kilometri määrä

Valot: lediajovalot; ledihuomiovalot, ledisumuvalot, staattiset ledikaarreajovalot, kaukovaloautomatiikka, kaukovalovilkku, kaistanvaihtovilkku, takasumuvalo, mittarivalojen säätö, 2 sisävaloa ovikytkimin ja viiveellä, jalkatilavalot, ovissa punaiset auki valot, tervehdysvalot, saattovalot, takaovissa sisääntulovalo

Lasinpyyhkimet: kahdella nopeudella ja kertapyyhkäisyllä varustetut sähkökäyttöiset lasinpyyhkimet, nivelettömät sulat

Lasinpesulaite: 2 pyyhkimiin integroitua suutinta, pesu-pyyhinautomatiikka, sadetunnistin

Takalasinpyyhin:

Ajovalojen pesimet:

Työkalusarja: hinaussilmukka, varoituskolmio, turvaliivi, ensiapulaukku

Äänentoisto: radio/cd 16 kaiuttimella, usb-liittin, bluetooth

Muut vakiovarusteet: 2 sivulle kääntyvää häikäisysuojaa, 2 valaistua ehostuspeiliä, kyynärnojat 4 ovessa sähkötoimiset ikkunannostimet turvatoiminnolla, ikkunoiden avaus ja sulku kertapainalluksella; sähkötoiminen ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö, sävylasit, kauko-ohjattu keskuslukitus turvatoiminnolla, kauko-ohjattu tavaratilan avaus, 2 12 V:n virranulosotto, monitoimiohjauspyörä, puhelinvalmius; peruutustutka ja -kamera, monitoimikosketusnäyttö, automaattinen ovenavaus ja -sulkutoiminto, aktiivinen takaspoileri, aktiivinen kaista-avustin ja vakionopeudensäädin, Sonera lte -dataliittymä, etäohjaus

EURO NCAP -TÖRMÄYSTESTIT

Yleisarvosana: autoa ei ole testattu

HUOLTO

Jäähdytysjärjestelmän tilavuus: 19,4 l

Voimansiirron öljytilavuus: 1,75 l etumoottori ja 1,4 l takamoottori

Voimansiirron öljynvaihtoväli: 10 v/200 000 km

Huoltoväli: 12 kk/20 000 km

Renkaiden ilmanpaineet: 2,9/2,9 bar (e/t)

Ilmoitettu EU-KULUTUS

Toimintamatka: 467 km