Harley-Davidson Motor Co.:lla on tapana järjestää isot juhlat viiden vuoden välein. Nämä tapahtumat ovat toisinaan myös uutuuksien esittelytilaisuuksia. Ja toisinaan juhlat ovat vain tuttujen tapaamista ja sosiaalista oleilua.

Prahassa heinäkuun alussa järjestetty 115-vuotisjuhla oli lähinnä tällainen ”perhetapaaminen”. Järjestäjän mukaan paikalle kerääntyi noin satakymmenentuhatta vierailijaa 77 eri maasta. Moottoripyöriä paikalla arvoitiin olleen noin 67 500.

Yksi peruste H-D-juhlien järjestämiseen Prahassa oli, että siellä toimii maailman vanhin, virallinen H-D-merkkikerho, Harley-Davidson Club Praha. Se perustettiin jo vuonna 1928. Edelleen hyvin aktiivisella kerholla on siis ikää nyt jo 90 vuotta.

Toinen tapahtumassa näkyvästi esillä ollut H-D-kerho oli tehtaan oma, nykyisin maailmanlaajuinen Harley Owners Group, eli HOG. Se aloitti toimintansa 1983 Yhdysvalloissa. Yksi USA:n HOG-kerhojen toimintamuoto on hyväntekeväisyyskeräykset ja -tapahtumat MS-tautia sairastavien hyväksi.

Vuosien saatossa USA:n HOG ja Harley-Davidson Motor Co. ovat yhdessä tukeneet MS-taudin tutkimista ja siihen sairastuneiden kuntoutusta miljoonilla dollareilla.

H-D:n 115-vuotisjuhlien päänäyttämö oli Prahan keskustan historiallinen Holešovicen näyttelyalue. Vuonna 1891 rakennetun upean näyttelyhallin kahdessa hallissa oli näytillä H-D-museon herkkupaloja ja näyttävä rakennettujen pyörien kavalkadi. Esillä oli paikallisten taitureiden luomuksia sekä muualla Euroopassa rakennettuja pyöriä. Kokonaisuutena näyttely oli tasokas.

Näyttelyalueen ulkotiloissa oli lukemattomien myyntikojujen ja ruokapaikkojen lisäksi muun muassa kuusi esiintymislavaa. Paikallisten lisäksi valtaosa esiintyjistä oli keskieurooppalaisia. Bänditarjonta oli sanalla sanoen kirjavaa.

Tapahtuma-alueen kuudella esiintymislavalla oli soitantaa perusrockabillystä intensiiviseen improvisaatioon. Etenkin saksalalainen Picturebooks-kaksikko, Fynn Claus Grabke (laulu, kitara ja ääniefektit) ja Philipp Mirtschink (rummut ja laulu), oli intensiivinen elämys.

Prahan tapahtuma oli myös oiva tilaisuus esitellä ja markkinoida erilaisia Harley-Davidson-tapahtumia. Niinpä esimerkiksi kotimaisen HDCF-kerhon iskuryhmä oli paikalla markkinoimassa 2019 Jämsän Himoksella järjestettävää H-D Super-Ralli -tapahtumaa.

Suomen Harley-Davidson Club -kerhon jäsenet olivat Prahassa markkinoimassa 2019 Himoksella järjestettävää kansainvälistä H-D Super-Rally -kokoontumisajoa.

Porukan myyntipisteen ympärillä olikin tasaisen jatkuva kiinnostuneiden joukko. Suomen Super-Rallin myyntivaltteja ovat maisemallisesti upeat ajotiet, rauhallinen ympäristö ja ennen muuta kesäaikaan valoisat yöt.

Himoksen ympäristössä Keski-Suomessa on hyvin samankaltaiset ajomaastot kuin esimerkiksi Sturgis-rallissa. Tarvitsee vain vilkaista karttaa, niin taatusti löytyy keskieurooppalaiselle elämyksellisiä järvimaisemissa polveilevia mukavia mutkateitä.

Kun legendaarinen Willie G. Davidson jäi eläkkeelle pari vuotta sitten, hänen tilalleen yhtiön johtoon tulivat hänen jälkeläisensä Karen ja Bill Davidson.

Se ainakin tuli selväksi, että H-D nykyiset keulakuvat, siskokset Karen ja Bill Davidson ovat täysillä omaksuneet roolinsa tehtaan keulakuvina isänsä Willie G:n  jäätyä eläkkeelle.

Jo viidennen sukupolven Davidsonit liikkuivat sujuvasti niin kaupungilla kuin tapahtuma-alueella jakaen nimikirjoituksia ja ennen muuta jutellen tapahtumaan tulleiden ihmisten kanssa.

Bill Davidson tiivisti asian H-D:n tuttuun iskulauseeseen ”We ride with You”. Eli he molemmat, kuten käytännössä kaikki Harley-Davidson Motor Co.:n suunnittelu- ja markkinointipuolen johtoryhmään kuuluvat, ovat myös motoristeja. Tästä on hyötyä, kun halutaan tietää, mitä motoristit ajattelevat ja haluavat.

”Kun tietää, mitä ostajat ajattelevat, on helpompi suunnitella tulevaisuutta”, totesi H-D:n muotoiluun ja markkinointiin keskittynyt Karen Davidson.

Kuvaan kuuluu, että Milwaukeen pääkonttorin markkinointi- ja suunnitteluosaston johtoryhmä tuli Prahaan moottoripyörillä Milanosta. Väliin mahtui siis muutaman päivän ajoretki Euroopan ehkä hienoimmissa ajomaisemissa.

Koko porukka ihastelikin ja kehui elämyksellisiä ajomaisemia.

”Oli mukava ajella kiireettömästi porukassa pieniä vuoristoteitä. Tapasimme tien päällä myös lukuisia Prahaan tulossa olleita pyöräkuntia”, kertoi Milwaukeen pääkonttorissa maailmanlaajuisesti Harley-Davidsonin asiakastoiminnoista ja -palveluista vastaava, ja vapaa-ajalla aktiivinen motoristi Michelle Combier.

Medialle järjestetty H-D:n johtoportaan edustajien noin puolen tunnin haastattelutilaisuus jäi lähinnä aikapulan vuoksi hieman torsoksi. Ennen tilaisuutta median edustajat saivat kukin esittää yhden kirjallisen kysymyksen.

Tilaisuudessa kysymyksiin vastattiin kuitenkin hyvin yleisellä tasolla. Saatiin ”tietää”, että H-D tulee satsaamaan tulevaisuudessa sähköpyöriin. Tehtaan mukaan näille on etenkin Euroopassa ja Yhdysvalloissa näkösällä isot markkinat.

Tähän liittyen H-D:n johtoporras kertoi, että pari vuotta sitten esitellyn Livewire-sähkömotskarin perustalta tehty tuotantomalli tulee myyntiin 2019. Malli esitellään todennäköisesti tulevan syksyn Intermot-messuilla Kölnissä.

Nykyisin suosittua ns. retro-bobber-tyyliä edustavan, jäykkäperäisen ”Rumblen” erikoisuuksista mainittakoon bensatankin päällä näkyvä vaihdevipu sekä takapyörän yhdistetty vetoratas ja levyjarru.

Tässä CNC-koneistetuista alumiiniosista kootulla rungolla ja hiilikuituisella istuimella varustetussa luomuksessa on alkuperäisestä Buell XB12 -katupyörästä jäljellä vain moottori, takahaarukka ja etupää. Alkuperäisen tavoin bensatankki on tietenkin runkopalkissa, mutta muun muassa takapyörän levyjarru on yhdistetty vetorattaaseen.

Yksi näyttelyn kuvatuimpia laitteita oli puolalaisen Stanislaw Myszkowskin sivuvaunullinen. H-D Twin Cam -moottoria lukuun ottamatta kaikki muu on rakentajan itsensä tekemää tai muokkaamaa. Tietotaulun mukaan värityksessä on tosin apuna ollut ”useampi lahjakas ystäväni”.

Tässä CNC-koneistetuista alumiiniosista kootulla rungolla ja hiilikuituisella istuimella varustetussa luomuksessa on alkuperäisestä Buell XB12 -katupyörästä jäljellä vain moottori, takahaarukka ja etupää. Alkuperäisen tavoin bensatankki on tietenkin runkopalkissa, mutta muun muassa takapyörän levyjarru on yhdistetty vetorattaaseen.

Harley-Davidson 115 vuotta -juhlien päätapahtumapaikka Prahassa oli, 1891 rakennettu Holešovicen näyttelyhalli ja sitä ympäröivä näyttelyalue.

Rakennellut pyörät ovat olennainen osa Harley-Davidson-tapahtumia. Prahassa näitä oli todella tasokas valikoima. Kuvassa perinteistä ns. skandinaavista tyyliä edustava, pitkäkeulainen chopper. Sen moottori on H-D Twin Cam -tekniikalle perustuva, kaksisylinterinen, 116-hevosvoimainen, 1810-kuutioinen, S&S V111, V-kone.