Pyöränrenkaiden vaihtoon on helppo metodi, mutta jostain syystä se ei ole levinnyt yleiseen tietoisuuteen. Moni on edelleen siinä luulossa, että vaihto vaatii vahvoja peukaloita, rankkaa voimankäyttöä ja rengasrautoja, jotka usein puhkovat sisäkumeja.

Tiedonpuute on erityisen vahingollista talvella, kun pyörässä pitäisi aina olla keliin sopiva rengastus. Varsinkin etelässä ongelma on sama kuin autoilijoilla. Nastarenkaiden rapina voi olla viikkotolkulla turhaa, kun tiet ovat sulia, mutta pääkallokeli voi iskeä yhdessä yössä.

Oikealla tekniikalla renkaat vaihtuvat kuitenkin minuuteissa, eikä tehtävä vaadi kummoistakaan voimaa. Kun vielä valitsee hyvät rengasparit, kelivaihteluilla ei ole enää merkitystä.


Renkaanvaihdon salaisuus piilee vanteen keskellä olevassa syvennyksessä. Tyhjennetyn renkaan reunavaijeri täytyy vain työntää sen normaalilta paikalta alas keskisyvennykseen. Vastakkaiselle puolelle syntyy silloin niin paljon löysää, että rengas irtoaa ja menee paikoilleen hyvin vähällä voimalla.


Kun ilma on päästetty pois, irrotettavan renkaan reunavaijeri työnnetään keskisyvennykseen koko vanteen ympäri. Vaijeri on nyt niin löysällä, että se nousee työkalun kärjellä kevyesti vanteen reunan yli. Työkalua työntämällä reunavaijeri kiipeää ulos ja rengas irtoaa.


Sisärenkaaseen pumpataan sen verran painetta, että se pysyy muodossaan. Nyt se on helppo asettaa valmiiksi ulkorenkaan sisään, jolloin kumi ei pääse nipistymään työkalun kärjen väliin. Venttiili on myös helpompi asettaa täsmälleen vanteen reiän kohdalle.


Rengasta asennettaessa toinen reunavaijeri menee aina helposti vanteelle, ja toinen vaijeri työnnetään jälleen keskisyvennykseen lähes koko vanteen ympäri. Parikymmensenttinen loppuosuus on niin löysällä, että se menee yleensä käsivoiminkin reunan yli.


Jos haluaa säästää sormiaan, Crankin työkalun erikoiskärki napsautetaan kiinni vanteeseen. Työkalua vedetään vannetta pitkin, jolloin sen liukuva kärki ohjaa tiukankin reunavaijerin kevyesti vanteen sisään. Jos vaijeri vaatii voimaa, osa siitä lienee noussut ylös keskisyvennyksestä.

Tavallinen rengasrauta kyllä riittää, mutta älykkäämmin muotoiltu Crank Brothers Speedier Lever poistaa taitavasta renkaanvaihdosta vähänkin vaivan. (”Speedy Lever” ilman -ier päätettä on vanha malli, jota ei kannata ostaa.)


Niksi on alun perin julkaistu TM:n numerossa 22/2015 (s. 72) artikkelissa
”Sähköllä pakkaseen – sähköisen talvipyöräilyn varusteet”. Lue digilehdestä >>

Valitse sopivat renkaat

Järkevällä talvipyöräilijällä on voimakaskuvioiset plus-tyyppiset renkaat sulalle kelille ja neliriviset nastarenkaat jääkeliin.

Plus tarkoittaa erikoisen paksua pistosuojausta, joka kestää paremmin hiekoitussepeliä. Schwalbella tällaisia malleja on esimerkiksi Marathon Plus Tour ja Continentalilla taas Touring Plus.

Neljän nastarivin renkaat ovat kalliimpia kuin kaksiriviset, joissa on nastoja vain keskellä. Renkaan reunoilla sijaitsevat nastat voivat silti tulla tarpeeseen erityisesti etelässä, missä loska usein jäätyy uudestaan syviksi uriksi. Jos rengas viistää vinoa jääseinämää, kaksirivisten keskinastat eivät välttämättä yllä jäähän asti ja vaarallinen heilahdusliike voi päästä käyntiin.

Plus-rengas, nelirivinen nastarengas ja pätevä työkalu luovat perustan turvalliselle talvipyöräilylle.