HYVÄÄ

  • pito verrattuna kesärenkaaseen

  • helppo irrottaa

HUONOA

  • hankala kiinnitys

  • ei aivan perinteisen nastan veroinen

Ympäri vuoden työmatkapyöräileville nastarengas on talviajossa lähes itsestäänselvyys. Aika ajoin tuntuu turhauttavalta kuunnella nastojen rapinaa ja kärsiä nastarenkaiden muista haittapuolista.

Norjalainen Retyre on tavallisen renkaan päälle vetoketjuilla kiitettävä pinta, joka muuttaa normaalirenkaan täysiveriseksi nastarenkaaksi hetkessä. Kuulostaa erittäin lupaavalta, joten päätimme ottaa nastapinnat testiin ja kokeilla, onko niistä perinteisen nastarenkaan korvaajaksi.

Idea on yksinkertainen: sininen nauha, jossa on vetoketju asennetaan vanteen ja renkaan väliin ja vetoketju liittää pinnan siihen.

Renkaanpintoja on myynnissä Suomessa kahta kokoa, medium ja large, jotka sopivat 37-40 mm ja 42-44 mm leveisiin renkaisiin. Kun mietitään rengaskokoa ja otetaan huomioon pinnan renkaan kokoa kasvattava vaikutus, ei sopivia pyöriä loppuen lopuksi ole aivan hirveästi.

Suurin osa cyclocross-pyöristä jää ulkopuolelle haarukoiden kapeuden vuoksi. Maastopyörien renkaat ovat puolestaan turhan leveitä. Levyjarrulliset hybridit ovat ominta käyttäjäryhmää, sillä valmistaja suosittelee tuotetta vain levyjarrullisiin pyöriin.

Pinta asennetaan kiinnittämällä vetoketjut. Samalla on syytä vetää voimakkaasti pintaa, jotta se asettuu oikein.

Yhdessä paketissa tulee kaksi renkaan päälle taitettavaa nastapintaa, neljä kappaletta vanteen ja renkaan väliin laitettavaa vetoketjua, joihin itse pinta kiinnitetään ja kuljetuspussi, johon renkaat voi laittaa, jos keli muuttuu kesken matkan.

Nastapinta painaa 578 grammaa vanteen ja renkaan väliin tulevat vetoketjut mukaan lukien. Se on kohtuullisen paljon, sillä lisäksi siihen tulee päälle normaalin renkaan paino. Toki tavalliset nastarenkaatkin painavat kesärenkaita enemmän. Nastoja pinnassa on 156 kappaletta.

Huomioitavaa on myös, ettei rengasta suositella yli 25 km/h nopeuksiin.

Asennus on huomattavasti mukavampaa, kun pesee pyörän huolellisesti ennen aloittamista. Kiinnitysnauha menee helposti paikalleen, kun renkaassa on sopivasti ilmaa, eli rengas ei saa olla aivan tyhjä.

Miten sujuu asentaminen?

Asensimme nastapinnat tavalliseen 29” maastopyörään, johon hankimme myös juuri sopivan kokoiset renkaat. 29” maastopyörän vanne on saman kokoinen halkaisijaltaan kuin perinteisten 28” pyörien vanne, joten rengastarjontaa on runsaasti.

Sininen nauha ja vetoketju seuraavat aina mukana vaikka pinta olisi irti. Vetoketjun ja renkaan väliin saattaa kerääntyä likaa kuraisilla keleillä ajettaessa.

Itse pintojen asentaminen on hyvä aloittaa pyörän ja erityisesti renkaiden ja vanteiden pesulla. Ensiksi vetoketjut avataan ja pinnat irroitetaan lähes kokonaan vanteen ja renkaan väliin tulevista soiroista. Sitten tyhjennetään rengas.

Nauha pitää saada kaikkialta tarkasti renkaan ja vanteen väliin, jotta se lukittuu hyvin paikoilleen. Pinnan on oltava hieman kiinni vetoketjusta, jotta molemmat puolet ovat varmasti samassa kohtaa ja pinta asettuu suoraan. Kun molemmat puolet ovat paikoillaan, pumpataan rengas tavalliseen paineeseen.

Pinnan kiinnitys ja irrotus

Kun vetoketjut ovat molempien pyörien molemmilla puolilla, ovat nastapinnat käyttövalmiina. Pintojen asennus alkaa pujottamalla molemmat vetoketjut alkuun ja vetämällä kiinni.

Samalla pitää kiskoa tosissaan ylimääräisestä päästä, jotta pinta menee tiukalle ja vetoketju oikein kiinni. Muuten vetoketju hyppää jossain kohtaa aina pykälän yli ja pinnat eivät kohtaa toisiaan lopuksi. Asennusta helpottaa huomattavasti, jos toinen henkilö pitää pyörää paikallaan ja painaa jarrua kiristämisen aikaan.

Ero pinnan ja alle jäävän renkaan välillä on huima ja niin myös pidossa talvella Retyren eduksi.

Irrottaminen on kiinnittämistä helpompaa. Vetoketjut avautuvat nopeasti ja pinnat lähtevät hyvin irti.

Ensivaikutelma

Asennusvalmiudessa vetoketjuista ei ole ajamiseen mitään haitaa. Niitä tuskin edes huomaa, ja rengas toimii täysin normaalisti. Ainoa miinus on lian kerääntyminen vetoketjuun ja sen juureen.

Liitoskohtaan jää helposti pieni pykälä, joka tosin ei tunnu tai haittaa ajossa.

Talviolosuhteissa nastapinta pitää kuin nastarengas, mutta vain tiettyyn rajaan saakka. Lisäksi tuntuma kovilla pinoilla, kuten pakkautuneella lumella ja kovalla jäällä ei ole yhtä tarkka, koska pinta pääsee aina elämään aavistuksen suhteessa renkaaseen.

Pinnan epäjatkuvuuskohtaa ei juuri huomaa ajossa muuten kuin paljaalla asfaltilla, jolla ei tarvetta ajaa pitäisi ollakaan, sillä silloinhan poistetaan pinta. Renkaat pysyivät hyvin kiinni, vaikka koeluontoisesti ajettiin tuplanopeudella valmistajan suositukseen verrattuna.

Retyre nastapinta on hieno idea ja käytännössäkin toimiva. Valitettavasti asennus on juuri sen verran työlästä, että sitä koittaa välttää. Jos jaksaa näperrellä ja käytössä on esimerkiksi lämmin pyörävarasto, jossa pinnat voi asentaa, on Retyre todellinen vaihtoehto talvipyöräilijälle.

Renkaan ympärille etu- ja takahaarukan väliin on syytä jäädä riittävästi tilaa. Valmistaja ei suosittele ratkaisua muihin kuin levyjarrullisiin pyöriin.

TEKNIIKKAA

Paino: 578 g /kpl.

Maks. nopeussuositus: 25 km/h

Koko:

Medium 28″, leveys 37–40 mm

Large 28″, leveys 42–44 mm

Hinta: 99,90 €

Myyntipaikka: XXL liikkeet ja verkkokauppa

Pakkauksessa tulee kaksi pintaa kiinnitystarvikkeineen ja säilytyspussi nastapinnoille.