Kuten viime kuussa uutisoimme, Tekniikan Maailman autovertailun väistökokeessa paljastunut VW-konsernin pikkuautojen takaturvavöiden avautuminen johti takaisinkutsuun ja turvavöiden korjaukseen.

Valmistajan suunnittelema ja viranomaisten hyväksymä korjaus tehdään liittämällä turvavöiden lukkokappaleiden vyöt nippusiteellä yhteen.

Maahantuojan korjaamalla Seat Aronalla tehdyssä TM:n jatkotestissä nippuside hajosi jo 50 km/h nopeudesta tehdyssä jarrutuksessa.

Näin turvavyö alun perin aukesi. Turvavöiden lukkojen sijoittelu on suunniteltu väärin.

Vika johti siis noin 410 000 Seat Aronan, Seat Ibizan ja Volkswagen Polon takaisinkutsuun. Myös Suomessa takaisinkutsut alkoivat, ja käyttötestissämme oleva Seat Arona kävi takaisinkutsun edellyttämässä korjauksessa maahantuoja K Auto Oy:n lehdistöautokorjaamolla.

Olimme kuitenkin lievästi hämmästyneitä, kun näimme, miten korjaus tehdään.

Toimenpiteessä keskiturvayön ja vasemman turvavyön lukkokappaleet liitetään toisiinsa nippusiteellä, jotta keskivyön lukkopesän alanurkka ei enää pääse painamaan reunavyön avauspainiketta. Näin vasemman takamatkustajan turvavyön ei enää pitäisi päästä avautumaan kolmenkaan takamatkustajan kuormalla.

Korjauskeino on melko kotikutoinen ottaen huomioon, että kyseessä on maailman suurimpiin kuuluva autovalmistaja. Mutta tärkeintä eivät ole tyylipisteet vaan se, että korjaus toimisi niin kuin on ajateltu.

Valmistajan kehittämä korjaustoimenpide on lukkokappaleiden kiinnitysvöiden kiinnittäminen yhteen nippusiteellä. Nippuside jää takaistuimen verhoilun sisään piiloon, joten sitä ei normaalisti näe.

Toiminnan varmistamiseksi ajoimme vielä korjatulla autolla väistökokeen viiden hengen kuormalla. Enää reunapaikan vyö ei auennut, joten asia on siltä osin kunnossa.

Heti korjaustavan nähtyämme heräsi kuitenkin epäilys, miten nippuside kestää tiukassa jarrutuksessa. Teimme jarrutuskokeen 50 km/h:n nopeudesta hätäjarrutuksen tavoin niin, että abs aktivoitui. Asfaltin pinta oli kostea, joten hidastuvuus ei ollut edes niin suuri kuin kuivalla asfaltilla.

Naps. Nippuside hajosi.

Tämän jälkeen tehdyssä väistöliikkeessä vyö aukesi jälleen samalla tavalla kuin alun perin. Korjauksen teho on siis erittäin kyseenalainen.

Asian selvitystyö on vielä kesken, mutta todennäköisesti viranomaiset ovat uskoneet valmistajan vakuutusta korjauksen toimivuudesta testaamatta sitä itse lainkaan.

Rikkoutumista ei välttämättä kuule, vaan korjauksen hajoamisen voi havaita vain turvavyön lukkojen joutumisesta erilleen tai tarkistamalla nippusiteen kunnon kaivamalla se esiin verhoilun sisältä.

Volkswagen on siis tehnyt korjauksen minimivaivan periaatteella ja mahdollisimman halvalla sekä ilmeisesti jättänyt testaamatta korjauksen toimivuuden jarrutuksessa.

Astetta vakavamman asiasta tekee vielä se, että sekä Saksan että Espanjan tyyppihyväksyntäviranomaiset ovat antaneet siunauksensa korjaukselle.

Asian selvitystyö on vielä kesken, mutta todennäköisesti viranomaiset ovat uskoneet valmistajan vakuutusta korjauksen toimivuudesta testaamatta sitä itse lainkaan.

Pyysimme myös Trafilta kommentteja viranomaisten käytännön toimista, mutta emme ole vielä ehtineet saada niitä.

Korjaustoimenpiteen tekee arveluttavaksi myös se, että nippuside on mahdollista asentaa väärin tai se voi ajan mittaan rikkoutua. Emme tiedä, olisiko jossain korjatussa autossa nippusidekorjaus kestänyt jarrutusta, mutta ainakaan suomalaisen maahantuojan erikoiskorjaamon tekemänä se ei kestänyt.

Jo 50 km/h:n nopeudesta tehdyn jarrutuksen seurauksena nippuside hajosi, kun takavyöt olivat matkustajien käytössä. Vöiden lukot palasivat alkuperäiseen asentoonsa.

Nippuside rikkoutuu, kun keskivyön lukkokoteloon (kuvassa vasemmalla) jarrutuksessa kohdistuu vetoa ja se pyrkii irti metallivartisesta reunapaikan lukkokotelosta.

Heikoin kohta nippusiteessä ei ole varsinainen nauha vaan lukon kieli, joka katkesi.

Seat Aronassa tai uusimman sukupolven Seat Ibizassa ja VW Polossa ei siis edelleenkään kannata kuljettaa takaistuimella kolmea henkeä, vaikka niihin olisi korjaus jo ehditty tehdä.

Kovin kaukaa haettu ei nimittäin ole sellainen vaaratilanne, jossa ensin jarrutetaan voimakkaasti (nippuside hajoaa), sitten väistetään (vasen takaturvavyö aukeaa) ja sitten törmätään johonkin.

On vielä epäselvää, mitä jatkotoimenpiteitä tästä seuraa. Todennäköisesti joudutaan keksimään parempi korjaustoimenpide.

Voimakas sivuliike voi tietysti tapahtua myös törmäyksen jälkeen ja avata vyön. Silloin matkustaja jää suojattomaksi mahdollisessa jatkotörmäyksessä.

Vika ei ollut alun perin kovin vakava eikä ylivoimainen korjattava. Mekin olisimme jo halunneet kuitata asian hoidetuksi. Valitettavasti VW-konserni päätti kuitenkin yrittää hoitaa vian kevyesti ja halvalla pois päiväjärjestyksestä.

Informoimme asiasta maahantuojaa välittömästi jatkotestin jälkeen, ja tieto on jälleen mennyt myös tehtaalle. Odotamme valmistajien kommentteja ja palaamme niihin myöhemmin.

Tiettävästi tänään keskiviikkona Suomeen on tulossa Seatin tehtaan edustaja, joka tarkistaa, että maahantuoja on tehnyt korjauksen käyttötestiautoomme ohjeistuksen mukaisesti.

On vielä epäselvää, mitä jatkotoimenpiteitä tästä seuraa. Todennäköisesti joudutaan keksimään parempi korjaustoimenpide, ja jo korjatut autot pitää kutsua takaisin uudelleen.

Toivottavasti seuraava korjaustoimenpide on jotain kehittyneempää kuin yhden nippusiteen sijasta kaksi nippusidettä.