YHTÄ JUHLAA!

Kun ensimmäinen Lamborghini valmistui, vietti Tekniikan Maailma kymmenvuotisjuhliaan. Nyt viisikymmentä vuotta myöhemmin molemmat täyttävät tasalukuista miehen ikää. Tätä juhlistamme Aventadorin unelmatestillä. Kiinteäkattoinen Aventador Coupé esiteltiin vuonna 2011 Geneven autonäyttelyssä. Roadsterin maailman ensiesittely tapahtui auton asiakaskuntaa ajatellen sopivasti Los Angelesin autonäyttelyssä syksyllä 2012.

Myös koeajoautomme on palakatolla varustettu Roadster, mikä sopi uutuusarvon lisäksi myös Italiassa alkaneen kesän helteiseen säähän.

Vaikka TM-urheiluautoryhmä on tottunut superautojen mitoituksiin, näyttää Aventador ensisilmäyksellä todella matalalta ja järkyttävän leveältä. Korkeutta on 114 ja leveyttä ilman peilejä 203 senttimetriä. Kun pituuttakin on 478 senttimetriä, voi autoa pitää pinta-alaltaan massiivisena.

Lamborghini-oveksi muissakin autoissa kutsuttu saksiovi nousee samalla voimalla, joka muodostuu sähköisen ovenkahvan kohotuksesta.

Ohjaamon hallitseva materiaali on nahka, jopa ovikynnys on päällystetty nahalla. Ohjaamo vaikuttaa pehmeältä ja haavoittuvaiselta, joten sisätilaan laskeutuminen tapahtuu hitaan varovaisesti.

Istuimen pinta on odotettu kovempi mutta kuitenkin mukava.

Näkyvyys on kaikkiin suuntiin kehno.

Moottori käynnistyy napista, joka on räjähdysaineiden laukaisunapin tapaan punaisen kannen alla.

Ykkösvaihde kytkeytyy ohjauspyörän oikealla puolella olevasta vetokahvasta, joka on sijoitettu ohjauspylvääseen kiinteästi. Liikkeellelähtö vaatii kaasunpainalluksen mutta hyvin pienen sellaisen.

Robottivaihteiston kytkin puree terävästi kiinni, ja kaasun kanssa on oltava tarkkana, niin mukavuutta kuin turvallisuutta silmällä pitäen.

Moottori on yhä alle 2 000 r/min pyörintänopeudella niin hiljainen, että äänet sivuilmanottoaukon tuulettimista kuuluvat yhtä voimakkaina. Kun pyörintänopeus ylittää 5 000 r/min, mikä tapahtuu todella nopeasti, muuttuu äänimaailma pakoputkiläppien avautuessa täysin.

Äänenlaatua on mahdoton selittää. Sitä on paljon, ja se on äärimmäisen raaka.

Tasaisella pinnalla Aventador kulkee vakaasti, niin mutkissa kuin suoralla tiellä. Puolivauhdikkaalla vuoristoajolla voi todeta, että auton resursseja ei pidä kokeilla maantiellä.

Toivottavasti seuraavassa urheiluautovertailussa voitte lukea Aventadorin rata-ajo-ominaisuuksista.