Jo valmiiksi maastokykyiseen Nissan Navaraan voi tilata Arctic Trucksin valmistaman paketin, jolla pääsee entistä pahempiin paikkoihin.

Maasto-ominaisuudet katulaillisessa autossa ovat aina jonkin sortin kompromissi. Esimerkiksi järeällä mutakuviolla varustetut renkaat ovat epämukavat moottoritiellä. Katsotaan, minkälaisen yhdistelmän Arctic Trucks tarjoaa Navaraan.

AT32 -nimitys tulee firman nimestä yhdistettynä pyörien halkaisijaan tuumina. Pakettiin kuuluvat erikoisvanteet, ja renkaina ovat Nokian 275/70 R17 Rotiivat. Näiden vaikutuksesta auton maavara kasvaa noin 20 millimetriä.

Toinen autoa korottava muutos on jousitus, joka nostaa koria vielä 20 millimetriä. Koska kyse on avolava-autosta, takana olevat kierrejouset eivät ole itsestäänselvyys, mutta tässä autossa sellaiset on.

Kokonaisuuden viimeistelevät 3 millimetrin suurlujuusteräksestä oleva pohjapanssari, astinlaudat sekä pyöränkaarien levikkeet. Tämän paketin saa 7 900 euron arvonlisäverottomaan hintaan. Navara OFF-ROADER AT32 -varustelu on saatavilla kaikkiin Navara Double Cab -malliversioihin.

Tarjolla on myös snorkkeli ja etutasauspyörästön lukko, mutta lisähintaan. Kaikki muutokset tehdään Arctic Tucksin toimesta Nissanin hyväksymänä. Viiden vuoden tai 160 000 kilometrin takuu ei raukea muutosten vuoksi.

Pääsimme haastamaan autoa toden teolla Porvoon metsässä. Reitti on haastava, ja ilman pohjapanssarointia olisi todella riskialtista lähteä kivien sekaan yrittämään. Offroad-harrastajien keskuudessa kyseenalaiset astinlaudatkin osoittivat hyödyllisyytensä estäen kyljen vauriot. Niiden kiinnitys on vakuuttava kovien kolausten jälkeen.

Jousitus on herkkäliikkeinen ja laajoilla liikeradoilla. Perän tanssahtelu maaston mukaan pitää hienosti pyörät maassa antaen mahdollisimman hyvän vetopidon. Takatasauspyörästössä on lukko perusversiossakin.

Vaikka auton lähestymis- ja jättökulmat ovat paremmat kuin ilman korotusta, pitkällä olevan vetokoukun kolahtelu kiviin on tietyissä paikoissa väistämätöntä. Tämä ei kuitenkaan aiheuta mitään vauriota, vaan lähinnä pitää kuljettajan tietoisena maaston ankaruudesta. Metsähaasteesta selviäminen vakuuttaa AT32:n olevan hyvin maastokelpoinen työkalu.

Mutaisen metsäosuuden jälkeen koitamme helpottaa autonpesua kahlaamalla pienessä lammessa. Eihän se auto siitä puhdistu, mutta ainakin on hauskaa.

Päivän päätteeksi kokeilimme autoa myös maantiellä. Maastossa vakuuttava Navara on täysin arkiliikennekelpoinen. Voidaankin todeta, että kompromissi on hyvin onnistunut.

Nissan Navaran koeajon vuodelta 2016 voi lukea täältä.