Tekniikan Maailman laajassa koeajossa on tällä hetkellä Jaguar I-Pace. Kyseessä on tehokas, nelivetoinen sähköauto. Sen suorituskyky on täysin ylitsepursuavaa normaaliin liikenteeseen, joten päätimme kokeilla sitä Ahveniston radalla.

I-Pacessa on kaksi sähkömoottoria, yhteensä 294 kW tehoa ja 696 Nm vääntöä. Suorituskyky on paketoitu tyylikkään sivistyneeseen kuoreen, ja sama hienostuneisuus jatkuu ohjaamossa. Rata-auton kanssa ei tällä katumaasturilla ole yhteistä kuin teho.

Äänetön moottori, 245/50 R 20 -renkaat ja ilmajousitus tekevät ajamisesta mukavaa. Istuimien nahkaverhoilu ja sen monipuoliset säädöt jatkavat samaa teemaa. Kaasupolkimen pohjaaminen musertaa pehmeyden, kun niskalihaksia joutuu pinnistelemään kiihtyvyyttä vastaan.

Kaarteissa auto kallistuu katumaasturiksi vähän, vaikka suunnanmuutos on raju. Istuimen liukas nahka vaikeuttaa paikallaan pysymistä. Onneksi pyöreästä, metallisen vankasta istuinsäätimestä saa pumpattua sähköisesti lisää sivuttaistukea.

Sitten kaikki teho peliin. Terävistä mutkista ulostulossa kori huojahtaa ulommalle takapyörälle. Pitää malttaa ja mennä pehmeästi kaasulle. Voimalinja toimii moitteettoman sujuvasti.

Auto kääntyy hitaisiin mutkiin asiallisesti, mutta nopeissa on pientä aliohjautumista. Nopeaan ylämäkeen noustessa kaatumisenestojärjestelmä puuttuu sekunniksi peliin, jolloin auto ajautuu autonmitan ulospäin ajolinjalta. Pelkohetki on lyhyt, mutta sitäkin rajumpi.

Ohjaustunto on radalla asiallinen, silloin kun käännetään. Suorassa ajossa keskitys on turhan voimakas. Syksyisen kostea Ahveniston kierros kierretään parhaimmillaan aikaan 1:37,7. Mikä merkittävintä, 1:38-alkuisia kierroksia on lukuisia. Tämä on ensimmäinen tehokas sähköauto testissämme, joka kestää radalla ajamista pidempään.

Vertailun vuoksi radalla on Tesla S P100D, joka kestää ajaa yhden nopean kierroksen, ennen kuin jarrut pehmenevät. Ohjaamossa on melkoinen savunhaju niistä. Teholtaan lähes kaksinkertaisella, matalalla autolla aika on 1:35,4. Tehoeron tuntee selvästi ajossa ja samoin pienemmän kallistelun.

Jatkamme I-Pacen testaamista vakiokokeillamme. Koeajo julkaistaan numerossa 21/2018.

Tesla S P100DL on tehokkain Tesla.