KUNNON TÖIHIN

Lähdimme etsimään kunnollista, pitkälläkin tähtäimellä toimivaa polkupyörää ihmiselle, joka päättää ottaa työmatkapyöräilyn tosissaan. Vaihtoehdot näyttivät paperilla selkeiltä ja jopa liiankin silotelluilta, mutta käytännön testit paljastivat merkittäviä eroja vertailupyörien luonteissa. Kaikki pyörät eivät sovi kaikkiin työmatkoihin.

  • Crescent Helag
  • Cube Hyde
  • Felt QX85
  • Insera X-Cross Pro
  • Kona Splice DL
  • Merida Crossway 100

Testiviikon aikana koetut yllätykset opettivat kuluttajan kannalta merkittävän seikan. Kahdeksansataa euroa lienee ensimmäinen hintaluokka, jossa pyörien suurimmat erot eivät synny niinkään teknisestä laadusta, vaan tällä tasolla pyöriin on jo suunniteltu oma luonteensa.

Se tekee valinnan itse asiassa vaikeammaksi, sillä jokainen pyörä tuntuu muutaman minuutin kokeilussa riittävän laadukkaalta. Ostajan täytyy nostaa valintakriteeriensä tasoa.

Ensimmäiseksi kannattaa perehtyä jousitetun etuhaarukan kysymykseen. Paras esimerkki asian monimutkaisuudesta oli Kona Splice DL, sillä päällisin puolin se näytti päivänselvältä maastopyörältä, johon on vain asennettu kapeammat renkaat.

Havainto on väärä, mutta virheen näkee paremmin Crescentin Helag-mallista. Kuvista katsoen Crescent muistuttaa väriä myöten Konaa, mutta ajaessa siinä ei havainnut oikeastaan mitään viitettä maastoon. Päinvastoin, Crescent tuntui tavallaan herkkävireiseltä katupyörältä, mikä ei sekään pidä varsinaisesti paikkaansa.

Kolmas hämäys tuli Meridan suunnasta. Crossway 100 -mallissa on jousitetun haarukan lisäksi myös jousitettu satulatolppa, mutta ensituntuma ei suinkaan ollut ylellisen pehmeä. Päinvastoin, suhteellisen halvat joustokomponentit antoivat kulmikkaan vaikutelman, mutta siinäkin asiassa useimpien testaajien mieli ehti testipäivien aikana muuttua.

Tavallinen pyörän ostaja olisi siis voinut tehdä jo kolme virhettä. Kona olisi voinut tuntua turhan järeältä, Crescentin jousitus olisi voinut vaikuttaa tarpeettomalta, ja Meridan ensivaikutelma olisi jäänyt kömpelöksi.

Samanlaisia ansoja oli vaanimassa myös jäykkähaarukkaisissa pyörissä. Cube Hyde osoittautui erityisen petolliseksi tapaukseksi, sillä ensimmäinen polkaisu oli vetää niskan notkolle. Pyörä on todellisuudessa kovakeulaisten ryhmän painavin, mutta sähäkkä kiihtyvyys sai sen tuntumaan huikean kevyeltä.

Insera X-Cross Pro puolestaan vaikutti ylivoimaiselta jo ennen kokeilua. Paperilla se olikin erittäin vahvoilla, sillä komponenttien taso oli useita pykäliä huonoimpien kilpailijoiden yläpuolella, ja kokonaispaino oli enimmillään yli kaksi kiloa pienempi kuin kilpailijoiden. Käytännön ajossa vahvuudet eivät kuitenkaan aina toteutuneet.

Felt QX85 taas näytti jäävän sekä paperilla että käytännössä muiden varjoon. Ensimmäisissä kommenteissa tarjottiin vaisuja kiitoksia ja varovaisia kehuja, mutta niiden perään heitettiin vähätteleviä lisähuomautuksia toisten pyörien paremmuudesta. Felt kyyristyi odottamaan pidempiä testikilometrejä.

Vertailuun lähdettiin etsimään pyörää, joka tukee jokapäiväistä fyysistä kuormitusta. Sellaisia löytyi, mutta rima jäi hieman heilumaan erityisesti komponenttien kohdalla. Toisaalta 800 eurolla saa kyllä riittävän laadukkaan kulkuneuvon, kunhan sen vain valitsee huolellisesti.