Makeaa elämää

Tämän kesäherkun resepti alkaa olla tuttu jo useamman vuoden ajalta. Kerätään yhteen parikymmentä superautoa, urheiluautoa tai edes jossain määrin urheilullista autoa. Hämmennetään kolmen eri maan kokkien voimin ympäri ämpäri eteläruotsalaista moottorirataa. Ja toivotaan, ettei keitos mene liian vetiseksi.


  • Abarth 500 Esseesse
  • Audi TT RS
  • Audi R8 V10
  • BMW Z4 sDrive35i A
  • Ford Fiesta 1,6 Sport
  • Ford Focus RS
  • KTM X-Bow Clubsport
  • Lotus Exige Cup 260
  • Mazda MX-5 2,0 Sport
  • Mini John Cooper Works
  • Mitsubishi Colt Ralliart
  • Morgan Aero 8 A
  • Nissan GT-R
  • Opel Insignia 2,8 Turbo A
  • Porsche Cayman S PDK
  • Porsche 911 Carrera
  • Renault Megane TCe 180
  • Tesla Roadster
  • Volkswagen Golf GTI DSG
  • Volkswagen Scirocco 2,0 TSI DSG

Scandinavian Sports Car of the Year 2009 – videokooste

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena


 

Vuoden 2009 yhteispohjoismaalainen urheiluautovertailu ajettiin taas kesäkuun alkupuolella Knutstorpin moottoriradalla. Edellisvuoden tapaan mukana oli kaksikymmentä autoa, mutta Norjan edustus puuttui raadista. Mitä useampi kokki ja niin edelleen.

Vertailun Ruotsin edustajana toimi nimikaima Teknikens Värld, ja Tanskan värejä kantoi Bil Magasinet. Työnjako oli tuttu. Logistiikan helpottamiseksi autot tulivat pääosin Ruotsista ja Tanskasta, ja Tekniikan Maailman tehtävä oli nopeiden kierrosaikojen asettaminen kullekin autolle.

Urheiluautovertailu poikkeaa TM:n muista autovertailuista monilta osin. Kahdenkymmenen enemmän tai vähemmän eksoottisen auton saaminen yhteen paikkaan kahdeksikin päiväksi on työn ja taistelun takana. Niinpä arvostelukohteet ja -perusteet on puristettava tiukaksi paketiksi.

Kaikki ajokokeet on suoritettu moottoriradalla ja pitkälti nilkka suorana. Polttoaineenkulutuksella ei ole vaikutusta lopputulokseen, mutta käytännön järjestelyissä sekin tuntuu melko jatkuvana tankkaustarpeena. Valojakaan ei ehditty mitata. Ääritilanteita oli käsillä koko ajan, mutta aivan tarkoituksellisesti.

Lisää kuvia ja videoita löydät alla olevista linkeistä!

Katso videot parempilaatuisina YouTubesta

 

 

Abarth 500 Esseesse


”Esseesse tarkoittaa varustepakettia, johon kuuluvat vauhdikkaat vanteet, pitävät kumit, matalampi jousitus, paremmat jarrut, harvempi ilmanpuhdistaja ja 18 kilowattia tuova moottorinohjauksen päivitys. Suosittelemme.”

 

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena

 

 

 

Audi TT RS


”Tuntuu että joka vuosi urheiluautovertailuun soluttautuu uusi ja entistä nopeampi Audi TT. Nyt ollaan nopeudessa jo niin pitkällä, että ensi vuonna alkanee uusi kierros.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena.

 


OHJAAMON muotoilu on hillityn viileetä. Kaikki hallintalaitteet ovat kohdallaan ja toimivat hyvin. RS-yksityiskohdat viimeistelevät kokonaisuuden.


AUDIN RS-sarjan istuin sopii hienosti myös TT:n matkustamoon. Riittävää sivuttaistukea ei tarvitse kyseenalaistaa.


VANHAAN Amerikan-moottoriin uutta kantta ja turboa pulttaamalla on saatu aikaiseksi oiva manttelinperijä Audin legendaarisille riviviitosille.

 

Audi R8 V10


”Keskimoottorinen nelivetoauto kuulostaa jo sellaisenaan melko hurjalta, ja kun siihen lisätään vielä yli puolentuhannen hevosvoiman teho, alkaa jokainen ottaa asian vakavasti.”

Ratakierros kuivalla

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena

Ratakierros märällä

 


BISNESILMETTÄ, nahkaa ja ergonomiaa. Saksalaisesta ylimielekkyydestä poikkeaa vain sormille kolahteleva kulissivaihteisto. Useimmat yksilöt myytäneen joka tapauksessa automatisoidulla R Tronic -vaihteistolla.


AUDIN V10 on ihan niin kuin Lamborghinissa, mutta valmistajien mukaan ne ovat silti aivan eri moottorit. No, pääasia, että kulkupuoli on kunnossa.


ISTUIN on selvästi hillitymmän näköinen kuin TT:ssä. Sivuttaistuki on silti kunnossa, ja maata viistävä istuinasento takaa riittävän takapuolituntuman.

 

BMW Z4 sDrive35i A


”Saksalaiseksi syntynyt toisen sukupolven Z4 on matala ja linjakas, mutta ei suoranainen rata-auto. Se edustaa enemmänkin bulevardisporttia, jolla on kiva ajella rantoja pitkin luu ulkona.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena

 


NÄILTÄ näppylöiltä säädetään Z4:n voimansiirtoa ja alustaa. Radalla kaikki on tietenkin sportilla ja ajonvakautus kuljettajan ranteissa.

 

Ford Fiesta 1,6 Sport


”Koska Ford ei ole vielä edes lupaillut ST-versiota uudesta Fiestastaan, otimme mukaan Fiestan toistaiseksi tehokkaimman version. Suomessa tätä 1,6-litraista moottoria ei ole tarjolla, mutta muissa vertailun osallistujamaissa kylläkin.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena

 

 

Ford Focus RS


”Hirvosen työkalua kovasti muistuttava Focus RS on näyttävä ja vauhtia uhkuva voimavaunu. Yli 300-hevosvoimainen etuvetoauto vaan on ajatuksena askarruttava.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena


FOCUKSEN konehuoneessa kauneus täytyy olla katsojan silmissä. Ehkä insinööri voi saada tästäkin jotain irti.


KOJELAUDAN päällä sijaitsevista mittareista keskimmäinen on tärkein. Ei sillä, että sitä tarvitsisi ajossa tuijotella. Ahtoa riittää lähes joka tilanteessa.


ISTUIN on asennettu liian korkealle kympin arvosanan saavuttamiseksi, mutta muuten ajoasento on mainio. Sivuttaistuennat ovat koko vertailun parhaimmistoa, ja ohjauspyörän voi vetää riittävän lähelle rintakehää.

 

KTM X-Bow Clubsport


”Moottoripyöräilyn maailmasta natsoja kerännyt KTM on lähtenyt rohkeasti haastamaan automaailman osaajia. Originaalia ja epäsovinnaista itävaltalaista konseptia on viety eteenpäin italialaisen autosuunnittelun ja saksalaisen moottoriosaamisen siivittäminä.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena

 

Lotus Exige Cup 260


”Loistavan autourheiluhistorian omaava Lotus jatkaa kevyiden ja nopeiden katuautojen valmistusta. Vertailuun saimme mukaan tämän filosofian puhtaimmin kiteyttävän version.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena



OHJAAMO on kilpa-automaisen askeettinen, mutta kaikki hallintalaitteet löytyvät luontevista paikoista. Istuimet ovat kovasti maata myötäilevät, ja niissä on ainoastaan etäisyyssäätö.

 

Mazda MX-5 2,0 Sport


”Maailman myydyin kaksipaikkainen roadster on lähes kanta-asiakas näissä mittelöissä. Tällä kertaa mukana oli juuri kasvojenkohotuksen saanut yksilö palakatolla varustettuna.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena



JOS Mazdaa haluaa viedä oikein tunteella, siirtyvät kaikki tapahtumat oheisessa mittarissa yläoikealle.

 

Mini John Cooper Works


”Mini on aiemmin esiintynyt näissä karkeloissa S:nä, joten sijoituksen parannusta voi odottaa JWC:een suurempien tehojen ja sähkötoimisen ”lukon” ansiosta. Myös jousitusta on tiukennettu ja jarrulevyjä suurennettu.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena


RATIN takana sijaitsee rata-ajoon oikeaoppisesti vain suuri kierroslukumittari. Ajaminen ei kuitenkaan mene sen tuijottelemiseksi, koska turbomoottorissa riittää potkua pitkälti punarajan alapuolellakin.

 

Mitsubishi Colt Ralliart


”Mitsubishin urheiluauto-osaaminen on parhaimmillaan sorapoluilla, mutta kun tehdas valmistaa Ralliart-nimeä kantavan mallin, on mielenkiintoisia tuoksuja ilmassa.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena

 

 

 

Morgan Aero 8 A


”Morgan on tunnettu puurunkoisista autoistaan, mutta vertailuautossamme alumiini on voitolla. Aero 8 esiteltiin ensi kertaa vuonna 2000, jonka jälkeen se on uudistunut lievästi pariinkin otteeseen.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena


KONEPELTIEN alta paljastuu moottori, jonka kansissa lukee selvällä suomella Morgan. Jos kilpien popniitit kuitenkin poraisi irti, paljastuisivat alta kirjaimet BMW.

 

Nissan GT-R


”Huimia kierrosaikoja Nürburgringillä saavuttanut GT-R saapui paikalle hyvin valmistautuneena. Tällä kertaa sade kuitenkin huuhtoi mahdolliset voitoriemut kasvoilta jo ennen kuin taistelu pääsi alkuun. Ennätystehtailut jäivät tällä kertaa suorittamatta.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena


KULJETTAJAN edessä on suoraviivaisen selkeä kojelauta. Istuimet eivät vaan vastaa tarvetta. Lantiotukea puuttuu, joten kapean selkänojan siivet painavat pistemäisesti.


KESKIKONSOLIN keinuvivuista vasemmanpuoleinen säätää vaihteistoautomatiikkaa, keskimmäinen iskunvaimennusta ja oikeanpuoleisin ajonvakautusta.


KAHDELLA turbolla ryyditetty 3,8-litrainen V6 on mahtava voimanpesä. Huhut kertovat, että varomattomassa käytössä se syö kaksoiskytkinvaihteistoja kalliina välipaloina.

 

Opel Insignia 2,8 Turbo A


”Vuoden Auto laittaa taas kerran itsensä peliin, vaikka nyt mennäänkin aika pitkälle sen mukavuusalueen ohi. Lisähaasteita rakensivat vaativat keliolosuhteet.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena

 

Porsche Cayman S PDK


”Cayman on heti alkumetreiltään sinut kuljettajan kanssa. Se on tasapainoinen mutkiin käännettäessä, ja kaarteiden keskellä pito on lähes imumainen.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena


CAYMANIN ohjaamo ei tarjoa italialaisen aistikkaita muotoiluelämyksiä, mutta kaikki ajamiseen tarvittava on täsmälleen oikealla paikallaan.


ISTUIMIEN kolmesta urheilullisuusasteesta tämä keskimmäinen toimii aivan riittävän hyvin. Mukavuutta on riittävästi ja sivuttaistukea enemmän kuin ulkonäkö lupaa.


ÄÄNET ja ulkonäkö ovat kunnossa tälläkin osastolla. Urheiluauton määritelmä täyttyy, kun vetokoukun asennus ei ole mahdollista.

 

Porsche 911 Carrera


”Perinteikkäämpää urheiluautoa kuin 911 ei näihin karkeloihin voisi saada. Välipäivityksen myötä taka-akselin takaa löytyy kuitenkin uutta suorasuihkutekniikkaa, joka on radalla vielä testaamatta.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena

 

Renault Megane TCe 180


”Meganen kaksilitraisella ”perusturbolla” varustettu versio on Knutstorpissa vielä keräämässä kokemusta kansainvälisistä kisoista. Kisamatkalla opitut asiat ovat hyviä tuliaisia kotopuolessa kypsyvälle Renault Sport -mallille.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena

 

Tesla Roadster


”Sähkömoottorinen Tesla on tämän kisan kummajainen. Lotus Eliseen hylsyyn perustuva ohjaamo edustaa lotusmaista askeettisuutta, eikä ulkonäössäkään juuri ole eroa.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena


KUN tästä pistokkeesta pursottaa akut täyteen virtaa, voi seuraava lataus olla jopa 400 kilometrin päässä. Radalla se on kuitenkin paljon lähempänä, ja täyteen lataaminen ottaa minimissään 3,5 tuntia.

 

VW Golf GTI DSG


”Golfin ruutupenkkiversio GTI ei juuri esittelyjä kaipaa. Se on aina mukana, kun kilpaillaan – se haluaa näkyä. Kuudennen sukupolven GTI valmistui näihin kisoihin sopivasti kesän kynnyksellä.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena


DSG antaa kuljettajan keskittyä olennaiseen ja pitää vedon jatkuvasti päällä. Ajokokemusta ja äänimaailmaa se kuitenkin latistaa.

 

VW Scirocco 2,0 TSI DSG


”Viime vuonna markkinoille mallinimenä palannut Scirocco perustuu autona pitkälti Golfin tekniikkaan. Päältä sitä on kuitenkin madallettu ja alta levitetty.”

Ratakierros

Klikkaa tästä nähdäksesi video parempilaatuisena


RATTIVAIHTEILLA automaattivaihteiston käyttöön saa mielekkään lisäulottuvuuden, vaikkei matkanteko siitä nopeudukaan.