• Barum Bravuris 3HM

  • Bridgestone Turanza T001

  • Continental ContiPremiumContact 5

  • Davanti DX390

  • Dunlop Sport BluResponse

  • Duraturn Mozzo Sport

  • Falken ZIEX ZE914 Ecorun

  • Goodyear EfficientGrip Performance

  • Hankook Ventus Prime 3

  • Kenda Emera A1

  • Linglong Green-Max HP 010

  • Maxxis Premitra HP5

  • Michelin Primacy 3

  • Nokian Hakka Blue 2

  • Pirelli Cinturato P7 Blue

  • Wanli Harmonic H220

  • Vredestein Sportrac 5

  • Yokohama BluEarth-A AE50

Testiauto: Volkswagen Golf

Rengaskoko: 205/55 R16


Uusia huippurenkaita kehittäessään valmistajan on panostettava hyvään märkäpitoon ja ajettavuuteen. Ikävä kyllä, on vaikeaa tai suorastaan mahdotonta suunnitella rengas, joka toimisi hyvin sekä lämpimässä että kylmässä kelissä. Jos renkaan materiaalivalinnoissa panostaa kylmään säähän, ei samalla seoksella saa aikaan aivan huippuluokan pitoa lämpimimpiin keleihin. Se taas voi näkyä ikävästi autolehtien testeissä.

Käytännössä valmistajan on tehtävä tietoinen valinta, missä lämpötilassa renkaan pito-ominaisuudet alkavat heikentyä kun lämpömittari vajoaa nollan suuntaan. Joillakin renkailla raja tulee vastaan jo vähän alle kymmenessä celsiusasteessa, mutta joillakin pitoa riittää vielä muutamaan asteeseen. Jokaisen renkaan pito heikkenee, kun lämpötila laskee. Ratkaisevaa on, kuinka paljon.,

On vaikeaa tai suorastaan mahdotonta suunnitella rengas, joka toimisi hyvin sekä lämpimässä että kylmässä kelissä.

Suomalainen kesä on ajokelien suhteen vaihteleva, ja rengasvalmistajan näkökulmasta erityisen vaikea. Kesärenkaiden keskimääräisellä käyttöajalla keskilämpötila ei tilastollisesti kymmentä astetta juuri ylitä. Jopa keskikesällä vuorokauden keskimääräiset minimilämpötilat ovat Etelä-Suomessa vain hieman yli kymmenen asteen paikkeilla, ja pohjoisemmassa vain muutamassa asteessa.

Kevään ja syksyn aamuliikenteessä kesärenkailla on pärjättävä, olipa keli millainen tahansa. Kun pimeällä maantiellä ja parin asteen lämpöisellä vetisellä asfaltilla joutuu hätäjarrutukseen, ei auta, vaikka rengas valmistajan mielestä toimisikin erinomaisesti loma-ajan hellepäivinä. Renkaan on toimittava kaikissa niissä olosuhteissa, joihin se on tarkoitettu käytettäväksi.

Rengasvalikoima

Tällä kertaa testiin valikoitui mukaan kaikkiaan 18 rengasta. Renkaan valmistusmaa ei välttämättä kerro renkaan laadusta tai valmistajan kotimaasta, vaan tehdas voi sijaita oikeastaan missä tahansa. Itse asiassa laaturenkaista vain Nokian ja Vredestein oli tehty valmistajan omassa kotimaassa: Suomessa ja Hollannissa. Ranskalaisen Michelinin valmistusmaa oli Italia, japanilaisen Yokohaman ja Bridgestonen valmistustehtaat löytyivät Filippiineiltä ja Puolasta. Myös Goodyear ja Dunlop luottavat puolalaiseen valmistusosaamiseen.

Suomalainen kesä on ajokelien suhteen vaihteleva, ja rengasvalmistajan näkökulmasta erityisen vaikea.

Saksalaisen Continentalin tuote oli valmistettu Tšekeissä. Kuriositeettina Continentalin kakkosmerkin, alun perin tšekkiläisen Barumin kokoonpano oli sen sijaan tehty Ranskassa. Italialainen Pirelli taas käyttää romanialaista tehdasta ainakin testissä olleen mallin valmistukseen.

Eurooppalaisista rengasvalmistajista poiketen kiinalaisrenkaat myös tehdään lähes poikkeuksetta kiinalaisessa tehtaassa. Niitä olikin mukana ennätysmäinen määrä; peräti kuusi tuotetta oli sekä kiinalaisvalmistajan suunnittelemia että kiinalaisen tehtaan valmistamia. Korealainen Hankook oli myös valmistettu Kiinassa, mutta sitä ei kiinalaisrenkaaksi voi silti laskea.

Jotta kaikki edellä mainittu olisi vieläkin epäselvempää, rengasvalmistajat käyttävät säännöllisesti eri tehtaita jopa samojen mallien valmistukseen. Siten renkaan kyljessä oleva tieto valmistusmaasta ei kerro mitään renkaan varsinaisesta kotimaasta tai suunnitteluosaamisesta, vaan on lähinnä jäänne menneisyydestä tai pakollinen tieto joidenkin markkina-alueiden tulliviranomaisille tuontitullien määräämistä varten.

Testaajan tehtävä

Suuri rengastestiprojekti ja erityisesti jokainen päivittäinen koe on tehtävä paitsi tarkasti ja huolellisesti, samalla myös mahdollisimman nopeasti. Mitä pidempään koesarja kestää, sitä suurempi on riski sille, että ilman tai radan lämpötila testin aikana muuttuu, tai jokin muu ulkoinen tekijä aiheuttaa tuloksiin vääristymiä.

Tilastomatematiikka ei anna lainkaan armoa. Toistoja vaaditaan tietty määrä tai muuten mittaushajonta jää liian suureksi eikä tulos ole tilastollisesti luotettava. Toisaalta jokainen jarrutus ja pidon rajalla ajettu mutka aiheuttaa renkaisiin tiettyä kulumaa, mikä taas jossain vaiheessa alkaa vaikuttaa renkaan pitoon. On jatkuvasti varmistettava, että kaikilla testirenkailla ajetaan yhtä paljon, ettei niille pääse kertymään epätasaista tuloksiin vaikuttavaa kulumista.

Tuotteiden testaaminen nimettömänä varmistaa, että hyviä kehutaan ja huonoja haukutaan vapautuneesti.

Testin aikana niin renkaanvaihdossa, tulosten kirjaamisessa kuin kuskien kommenteissakin käytetään yksinomaan numeroita renkaiden nimien ja mallien sijasta. Tällainen sokkotestaaminen on tärkeää, koska ammattitestaajille muodostuu vuosien mittaan tietty ennakko-odotus eri rengasmerkkien ominaisuuksista.

Tuotteiden testaaminen nimettömänä varmistaa, että hyviä kehutaan ja huonoja haukutaan vapautuneesti, eikä kuski joudu miettimään voiko juuri alla ollut rengas tosiaan olla sellainen kuin miltä se tuntui. Yllätyksiä tulee aina, ja tässäkin testissä monet renkaat pääsivät yllättämään, jotkut laatutuotteet valitettavasti negatiivisestikin. 

KUTEN AINA, myös tämänvuotisessa testissä painotimme renkaiden toimintaa ja turvallista ajettavuutta erityisesti märällä kelillä. Otimme huomioon myös sen tosiasian, että kesärenkailla ajetaan runsaasti ja jopa enimmäkseen viileissä keleissä, jolloin pitoa on vähemmän. Eroja löytyi, ja on ilo nähdä, että kiinalaisten tuotteiden laatu paranee kaiken aikaa.


Lämpötilan ja asfaltin vaikutus

Jarrutuskokeet märällä asfaltilla tehtiin neljä kertaa. Ensin testattiin viileässä, noin +5 celsiusasteen lämpötilassa. Se on Suomessa hyvin tyypillinen ajokeli varsinkin keväällä ja syksyllä, ja erityisesti aamuisin ja iltaisin. Tällainen lämpötila voi olla todellinen haaste rengasvalmistajille, eikä renkaan ominaisuuksiin siinä kelissä ole panostettu. Itse asiassa monien eurooppalaisten valmistajien mielestä tässä kelissä pitäisikin käyttää Keski-Eurooppaan suunniteltuja talvirenkaita. Valitettavasti +5 astetta tarkoittaa suomalaisessa kalenterissa useammin kesää kuin talvea, ja silloin ajetaan kesärenkailla.

Toinen koe tehtiin hieman kesäisemmässä +15 asteen kelissä. Se on lämpötila, jossa kaikkien renkaiden pitäisi toimia ongelmitta.

Lämpötilan lisäksi renkaat ovat herkkiä asfaltin laadulle. Jarrutuskokeet tehtiin kahdella eri pinnalla, jotta voitiin varmistua siitä, etteivät jotkin renkaat saa väärää etua tai ansaitsematonta haittaa asfaltin laadun takia. Märkäjarrutuskokeen lopputulos on kaikkien näiden neljän kokeen keskiarvo.

Oli yllättävää nähdä tuloksien suuri vaihtelu lämpötilasta ja asfaltin pinnasta riippuen. Varsinkin monella laaturenkaalla oli vaikeuksia kylmässä kelissä, ja niiden tulosten vaihtelu oli suurempaa kuin tietyillä halvemmilla tuotteilla. Hyvä rengas on luonnollisesti sellainen, joka pitää hyvin kaikissa keleissä. Keskinkertainen rengas taas toimii jossain olosuhteessa, mutta muualla ei. Huono taas ei pidä missään.

Märkä- jarrutus 80-5 km/h

Pitävä asfaltti, kylmä

Liukas asfaltti, kylmä

Pitävä asfaltti, lämmin

Liukas asfaltti, lämmin

Keskiarvo

Pisimmän ja lyhimmän jarrutusmatkan ero (%)

Michelin

27,3

34,2

24,6

31,8

29,5

39

Barum

27,8

34,3

26,9

32,6

30,4

28

Bridgestone

28,2

35,7

25,4

33,4

30,7

41

Yokohama

28,5

36,5

25,5

33,1

30,9

43

Linglong

27,9

35,3

27,6

33,0

31,0

28

Vredestein

28,1

36,5

26,8

34,2

31,4

36

Nokian

29,9

36,5

26,7

32,7

31,5

37

Hankook

29,0

37,3

27,3

32,8

31,6

37

Continental

30,7

38,1

26,1

32,4

31,8

46

Pirelli

30,1

37,7

27,2

33,0

32,0

39

Maxxis

30,8

38,5

26,7

35,0

32,8

44

Wanli

29,8

38,2

28,3

34,8

32,8

35

Davanti

28,5

36,9

30,5

36,5

33,1

29

Kenda

31,2

39,0

27,7

34,5

33,1

41

Goodyear

32,1

40,1

27,4

34,0

33,4

46

Dunlop

32,7

40,2

27,4

34,1

33,6

47

Falken

30,9

38,8

29,2

35,7

33,7

33

Duraturn

31,5

41,4

31,8

39,0

35,9

31

Vihreä väri = minimi, punainen väri = maksimi


KESÄRENKAAT

Merkinnät

EU-merkinnät

Koko, kantavuus, nopeus

Pyörimissuunta

Sisä/ ulkoreuna

DOT

Valmistuspäiväys

Valmistusmaa

Vierin-vastus

Märkä-pito

Melu (dB)

Barum Bravuris 3HM

205/55 R16 91V

ei

kyllä

CN0F W1MV

2016 viikko 45

Ranska

E

C

71

Bridgestone Turanza T001

205/55 R16 91V

ei

kyllä

7G8K R2T

2016 viikko 42

Puola

C

A

69

Continental ContiPremiumContact 5

205/55 R16 91V

ei

kyllä

HW0F A1XF

2016 viikko 41

Tsekki

C

A

71

Davanti DX390

205/55 R16 91V

ei

kyllä

P2PJ J55C

2016 viikko 37

Kiina

C

A

68

Dunlop Sport BluResponse

205/55 R16 91V

ei

kyllä

A50F JNDR

2016 viikko 34

Puola

B

A

68

Duraturn Mozzo Sport

205/55 R16 91W

ei

kyllä

UFLJ EUA

2016 viikko 38

Kiina

C

C

70

Falken ZIEX ZE914 Ecorun

205/55 R16 91V

ei

kyllä

R88K

2013 viikko 52

Thaimaa

C

A

68

Goodyear EfficientGrip Performance

205/55 R16 91V

ei

kyllä

A50F JF7R

2016 viikko 4

Puola

B

A

68

Hankook Ventus Prime 3

205/55 R16 91V

ei

kyllä

BBRP 1F H

2016 viikko 17

Kiina

C

A

71

Kenda Emera A1

205/55 R16 94W

ei

kyllä

22A ATL

2016 viikko 48

Kiina

E

B

70

Linglong Green-Max HP 010

205/55 R16 91V

ei

ei

0UAV LLHP

2016 viikko 26

Kiina

C

B

69

Maxxis Premitra HP5

205/55 R16 94W

ei

kyllä

2UGQ ABC

2016 viikko 14

Kiina

C

A

70

Michelin Primacy 3

205/55 R16 91V

ei

kyllä

HD WC 03RX

2016 viikko 7

Italia

C

A

69

Nokian Hakka Blue 2

205/55 R16 94V

ei

kyllä

YLCP

2016 viikko 34

Suomi

B

A

69

Pirelli Cinturato P7 Blue

205/55 R16 91V

ei

kyllä

93 BK W2920

2016 viikko 48

Romania

B

A

71

Wanli Harmonic H220

205/55 R16 91V

ei

kyllä

WPPJ

2016 viikko 48

Kiina

C

C

69

Vredestein Sportrac 5

205/55 R16 91V

ei

kyllä

DVK8

2016 viikko 35

Hollanti

C

B

70

Yokohama BluEarth-A AE50

205/55 R16 91V

ei

kyllä

4U8K

2016 viikko 14

Filippiinit

C

A

71

 

Loppuarvostelu

Nokian Hakka Blue 2

Lisätietoa: www.nokianrenkaat.fi

Hinta: 500 €

Ajo märällä

Nokian on märällä helppo ja rauhallinen ajettava, ja rengas varoittaa ennen pidon menetystä. Hallittavuus säilyy hyvänä myös pidon rajan jälkeen, eikä kaarteissa jarruttaminenkaan aiheuta ongelmia.

Ajo kuivalla

Kuivalla tiellä Nokian on varma ja yllätyksetön ajettava, ja se vastaa ohjaukseen hyvin. Nokian tarjoaa hyvän tuntuman tiehen, ja takarenkaiden pito säilyy kovissakin väistöissä.

Talous ja mukavuus

Nokian on testin hiljaisin rengas. Myös sen vierinvastus on erityisen matala.

Continental ContiPremiumContact 5

Lisätietoa: www.continental.fi

Hinta: 450 €

Ajo märällä

Continental pitää märällä hyvin, mutta kylmemmässä kelissä pito heikkenee selvästi. Väistöissä rengas on vakaa ja reagoi ohjaukseen tarkasti niin kauan kuin pidon rajaa ei liiaksi ylitetä.

Ajo kuivalla

Kuivalla Continental on erinomainen ajettava. Pito on hieno, ja rengas ohjautuu tarkasti kaikilla ohjauspyörän kääntökulmilla. Väistöissä takarenkaiden pito säilyy erinomaisesti.

Talous ja mukavuus

Continental on erittäin hiljainen rengas ja sen vierinvastus on hyvällä tasolla.

Michelin Primacy 3

Lisätietoa: www.michelin.fi

Hinta: 450 €

Ajo märällä

Michelin on märällä rauhallinen ja pitää hyvin. Ohjaustuntuma ei ole tarkin, mutta rengas ohjautuu varmasti, eivätkä takarenkaat menetä pitoaan missään tilanteessa. Vesiliirtoa Michelin voisi ehkäistä paremmin.

Ajo kuivalla

Kuivalla kelillä Michelin käyttäytyy rauhallisesti mutta ohjautuu hieman hitaasti nopeimmissa väistöissä. Jarrutuspito on kuivalla asfaltilla erinomainen.

Talous ja mukavuus

Michelin on keskimääräisen hiljainen rengas. Sen vierinvastus on keskitasoa.

Bridgestone Turanza T001

Lisätietoa: www.bridgestone.fi

Hinta: 400 €

Ajo märällä

Bridgestonessa on hyvä ohjaustuntuma. Suuremmilla ohjauskulmilla rengas tosin puskee, mutta väistöt ovat kuitenkin helppoja hallita. Vesiliirtoa Bridgestone vastustaa erinomaisesti.

Ajo kuivalla

Myös kuivalla asfaltilla Bridgstonen eturenkaiden pito on kovilla, mutta onneksi takarenkaiden pito säilyy hyvin tiukoissakin tilanteissa. Renkaan peruskäytös on rauhallinen.

Talous ja mukavuus

Bridgestone on hiljainen rengas ja sen vierinvastus on tyypillisellä tasolla.

Pirelli Cinturato P7 Blue

Lisätietoa: www.pirelli.fi

Hinta: 450 €

Ajo märällä

Pirellin pito on märällä hyvä, ja ohjaustuntuma on tarkka. Pirelli on aavistuksen turhan teräväkäytöksinen, mutta pito ja nopea ohjautuvuus auttavat hallinnassa myös rankimmissa väistöissä.

Ajo kuivalla

Kuivalla kelillä Pirelli ohjautuu tarkasti, mutta nopeissa yllättävissä tilanteissa käytös on turhan äkkinäistä. Pirelli on kuitenkin helppo hallita.

Talous ja mukavuus

Pirellin melu on keskitasoa, mutta sen vierinvastus on koko testin matalin ja parantunut aiemmista vuosista.

Barum Bravuris 3HM

Lisätietoa: www.barum-online.com

Hinta: 350 €

Ajo märällä

Barum yllätti positiivisesti. Erityisesti kylmällä märällä asfaltilla sen jarrutuspito on hieno. Rengas varoittaa ennen pidon irtoamista, ja vain kaikkein rankimmissa tilanteissa takarenkaiden pito saattaa loppua.

Ajo kuivalla

Kuivalla asfaltilla Barumin pito on vaatimaton, ja jarrutusmatkat ovat pitkiä. Barum myös ohjautuu turhan veltosti ja epätarkasti, mutta käytös on rauhallista ja takarenkaiden pito säilyy väistöissä.

Talous ja mukavuus

Barumin melu on keskitasoa, mutta sen vierinvastus on koko testin parhaita.

Goodyear EfficientGrip Performance

Lisätietoa: www.goodyear.fi

Hinta: 400 €

Ajo märällä

Goodyearin märkäjarrutuspito on lämpimällä kelillä kohtuullinen mutta kylmässä kelissä selvästi heikompi. Ajettavuudeltaan Goodyear on looginen ja rauhallinen, mutta ohjautuu hitaasti, varsinkin jos tienpinta on kylmä.

Ajo kuivalla

Goodyearin ohjaustuntuma on hyvä erityisesti keskialueella. Suuremmilla kääntökulmilla ja nopeissa väistöissä takarenkaiden pito on kovilla, mutta Goodyear ei yllätä terävillä luistoilla.

Talous ja mukavuus

Goodyearin vierinvastus on testin matalimpia. Se on myös hiljainen rengas.

Dunlop Sport BluResponse

Lisätietoa: www.dunlop.eu/dunlop_fi/

Hinta: 400 €

Ajo märällä

Dunlopin jarrutuspito on lämpimällä kelillä kohtuullinen mutta kylmässä heikko. Ajettavuudeltaan Dunlop on aluksi rauhallinen ja looginen, mutta nopeissa tilanteissa takarenkaiden pito irtoaa toisinaan yllättävästi.

Ajo kuivalla

Kuivalla tiellä Dunlopin ohjaustuntuma on tarkka ja rengas ohjautuu väistöissä vakaasti. Myös takarenkaiden pito säilyy hyvin ilman yllättäviä luistoja.

Talous ja mukavuus

Dunlopin rengasmelu on testirenkaiden korkein, mutta sen vierinvastus on testin matalimpia.

Hankook Ventus Prime 3

Lisätietoa: www.hankooktire-eu.com

Hinta: 350 €

Ajo märällä

Hankookin jarrutuspito on märällä hyvä. Ohjaustuntuma on tarkka, ja rengas ohjautuu melko hyvin pienissä väistöissä, mutta suuremmissa eturenkaiden pito loppuu kesken. Vesiliirtoon Hankook irtoaa turhan herkästi.

Ajo kuivalla

Myös kuivalla Hankook pitää hyvin, mutta ääritilanteissa käytös on aavistuksen liian terävää. Rajuimmissa tilanteissa takarenkaiden pito toisinaan irtoaa, mutta hyvä pito auttaa hallinnassa.

Talous ja mukavuus

Hankook on hiljainen rengas. Sen sijaan sen vierinvastus on testin suurimpia.

Kenda Emera A1

Lisätietoa: www.kendatire.com

Hinta: 300 €

Ajo märällä

Kendan jarrutuspito on vain keskitasoa, mutta ajokäytös on loogisen tasapainoista. Tuntuma tiehen on hyvä, mutta nopeimmissa tilanteissa takarenkaiden pito loppuu kesken. Vesiliirtoa Kenda vastustaa tehokkaasti.

Ajo kuivalla

Kuivalla Kenda ohjautuu hitaasti ja veltosti, mutta myös takarenkaiden otteella on taipumus irrota väistöissä. Kenda varoittaa ennen pidon menetystä, mutta ajokäytös on epävarmaa ääritilanteissa.

Talous ja mukavuus

Kendan rengasmelu on testissä korkeimpien joukossa ja sen vierinvastus on koko ryhmän suurin.

Linglong Green-Max HP 010

Lisätietoa: en.linglong.cn

Hinta: 300 €

Ajo märällä

Kiinalainen Linglong kuului testin positiivisiin yllättäjiin. Se pitää erityisesti viileillä keleillä hyvin, ja rengas on myös helppo ja varma ajettava. Vesiliirtoa Linglong sen sijaan vastustaa korkeintaan keskinkertaisesti.

Ajo kuivalla

Kuivalla Linglong ei pärjää aivan niin hyvin. Ohjaustuntuma on heikko, ja ohjautuvuus on velttoa ja epätarkkaa. Lisäksi takarenkaiden pito irtoaa väistöissä turhan herkästi.

Talous ja mukavuus

Linglongin rengasmelu on vaimeaa ja sen vierinvastus on testirenkaiden keskitasoa.

Vredestein Sportrac 5

Lisätietoa: www.vredestein.com

Hinta: 400 €

Ajo märällä

Vredesteinin märkäpito on varsin hyvä, ja ohjaustuntuma on nopea ja tarkka. Ääritilanteissa Vredestein on tosin aavistuksen yliohjautuva ja takarenkaiden pito voi loppua. Rengas myös irtoaa vesiliirtoon turhan herkästi.

Ajo kuivalla

Kuivalla tiellä Vredestein vastaa hyvin ohjaukseen ja käyttäytyy rauhallisesti. Mutta kuten märällä, myös kuivalla väistöissä omalle kaistalle palaamisessa takarenkaiden pito saattaa irrota.

Talous ja mukavuus

Vredestein on keskimääräisen hiljainen rengas, ja sen vierinvastus on kokoluokan renkaille tyypillisellä tasolla.

Wanli Harmonic H220

Lisätietoa: www.wanlitire.com

Hinta: 350 €

Ajo märällä

Wanli vastustaa vesiliirtoa erinomaisesti. Pito on jarrutuksissa ja mutkissa kohtuullinen, ja käytös on rauhallista. Rankemmissa ääritilanteissa Wanli kuitenkin ohjautuu turhan hitaasti, mutta ei yllätä perän luistoilla.

Ajo kuivalla

Kuivalla kelillä Wanlin jarrutuspito on vaatimaton. Rengas ohjautuu hitaasti ja veltosti nopeissa ajotilanteissa. Peruskäytös on kuitenkin rauhallista.

Talous ja mukavuus

Wanlin melutaso on keskimääräinen, mutta sen vierinvastus on korkea.

Yokohama BluEarth-A AE50

Lisätietoa: www.yokohama-online.com

Hinta: 350 €

Ajo märällä

Yokohama pitää märällä hyvin, mutta ääritilanteissa käytös on epäloogista. Välillä eturenkaiden pito ei riitä ja ohjautuvuus on hidasta, toisinaan taas takarenkaiden pito loppuu. Vesiliirtokokeessa Yokohama oli testin heikoin.

Ajo kuivalla

Kuivalla tiellä Yokohaman pito on hieno, ja ohjautuvuus on tarkkaa ja ajo tunnokasta. Rankimmista väistöistä omalle kaistalle palaamisessa takarenkaiden pito ei tosin aina riitä.

Talous ja mukavuus

Yokohaman melu ja vierinvastus olivat testissä hyvää keskitasoa.

Maxxis Premitra HP5

Lisätietoa: www.maxxis.eu

Hinta: 350 €

Ajo märällä

Maxxiksen jarrutus- ja sivuttaispito eivät parempia vastaan aivan riitä, ja vesiliirtoonkin se irtoaa turhan pienessä nopeudessa. Peruskäytös on rauhallista, mutta rankemmissa tilanteissa joko etu- tai takarenkaiden pito loppuu.

Ajo kuivalla

Kuivalla kelillä Maxxis on hyvä rengas. Jarrutuspito on hyvällä tasolla, ja rengas käyttäytyy loogisesti. Väistöissä Maxxis ohjautuu vakaasti eikä menetä pitoaan yllättävästi.

Talous ja mukavuus

Maxxis on erityisen hiljainen rengas. Sen vierinvastus on myös hyvällä tasolla.

Davanti DX390

Lisätietoa: www.davanti-tyres.com

Hinta: 300 €

Ajo märällä

Davantin märkäpito on korkeintaan keskitasoa, mutta riittää kyllä normaaliin ajoon. Ohjaustuntuma on hyvä, mutta takarenkaiden pidon raja on nopeissa tilanteissa liian äkkinäinen ja luistot alkavat yllättävästi.

Ajo kuivalla

Kuivalla kelillä Davanti on testin heikoimpia renkaita. Sen jarrutuspito on vaatimaton eikä sivuttaispitokaan ääritilanteissa riitä, vaan joko etu- tai takarenkaat menettävät pitonsa herkästi.

Talous ja mukavuus

Davantin melu on melko kuuluvaa ja sen vierinvastus on korkea.

Falken ZIEX ZE914 Ecorun

Lisätietoa: www.falkentyre.com

Hinta: 350 €

Ajo märällä

Falken on mallina jo vanha eikä sen märkäpito tahdo kilpailijoita vastaan riittää. Pito irtoaa varoittamatta tilanteissa, joissa pidon rajan ei pitäisi olla lähelläkään. Vesiliirtoa Falken sen sijaan vastustaa hienosti.

Ajo kuivalla

Kuivalla kelillä Falken toimii aavistuksen paremmin. Sen jarrutuspito on kohtuullinen ja ajo rauhallista, ainakin suurempaan väistötilanteeseen asti. Silloin Falken ohjautuu hitaasti ja epätarkasti.

Talous ja mukavuus

Falkenin rengasmelu on kuuluvaa ja sen vierinvastus on korkeahko.

Duraturn Mozzo Sport

Lisätietoa: www.duraturntires.eu

Hinta: 300 €

Ajo märällä

Duraturnin pito on testin heikoin märällä. Se on myös vaikea ajettava. Hallinta on äkkitilanteissa vaikeaa, kun rengas ei ohjaudu kunnolla tai luistot alkavat varoittamatta. Vesiliirtoa Duraturn onneksi sietää kohtuullisesti.

Ajo kuivalla

Kuivalla kelillä Duraturn on aavistuksen rauhallisempi ajettava. Sen pito on kuitenkin heikko, ja rengas ohjautuu hitaasti ja epätarkasti. Myös takarenkaiden pito saattaa loppua väistöissä.

Talous ja mukavuus

Duraturnin rengasmelu ja vierinvastus olivat testin korkeimpia.

Näin testattiin

Jarrutuspito märällä ja kuivalla

Testissä jarrutettiin märällä 80 km/h:n ja kuivalla 100 km/h:n nopeudesta. Jarrutusmatkan mittaaminen lopetettiin 5 km/h:n nopeuteen, koska jarrutuksen viimeinen metri aiheuttaa runsaasti mittaushajontaa. Siten jarrutusmatkat on esitetty nopeusväleille 80–5 ja 100–5 km/h. Jarrutuskokeet tehtiin neljä kertaa: sekä viileässä että lämpimässä kelissä, sekä liukkaalla että pitävällä asfaltilla. Lopputulos on kaikkien kokeiden keskiarvo.

Ajettavuuspito märällä

Renkaan pitoa vaihtuvissa ajotilanteissa mitattiin kastellulla käsittelyradalla kierrosaikoja mitaten. Aika kuvaa renkaan pitotasoa erilaisissa vaihtelevissa ajotilanteissa eri nopeuksilla. Auton ajonvakautusjärjestelmä oli kytketty kokeessa pois päältä, koska siten kuljettaja pystyi arvioimaan renkaan ajokäytöstä ääritilanteissa ja renkaan pitotason ylittäen.

Vesiliirto

Vesiliirtoa mitattiin ajamalla vesialtaaseen autoa kiihdyttäen, ajonopeutta ja vetävien pyörien luistoa mitaten. Kullekin renkaalle etsittiin se rajanopeus, jolloin auton kiihtyvyys loppui, kun rengas oli täydellisesti vesiliirrossa ja vetopito ja ohjattavuus menetetty. Veden syvyys altaassa oli 9 mm.

Ajo-ominaisuudet märällä ja kuivalla

Eri kuljettajat arvioivat renkaiden ajettavuutta suljetulla käsittelyradalla. Kokeessa testattiin renkaan ajettavuus eri tilanteissa: kaarteissa, jarrutuksissa, kaistanvaihdoissa ja rajuissa väistöissä omalle kaistalle palaten. Tärkein arvostelukriteeri oli turvallisuus ja yllätyksetön looginen ajettavuus.

Melu

Rengasmelua mitattiin auton sisällä tarkoitukseen kehitetyllä keinopäällä. Melu mitattiin eri nopeuksilla, ja renkailla laskettiin keskimääräinen melutaso eri nopeuksien mittaustulosten perusteella. Kunkin renkaan melu myös äänitettiin, jotta arvostelu voitiin tarkistaa myöhemmin kuuntelemalla.

Vierinvastus

Renkaan vierinvastus mitattiin testilaboratoriossa vierinvastusrummulla, joka on myös hyväksytty renkaiden EU-merkintöjen mittaamiseen. Rumpukokeessa saadut vierinvastuskertoimet on muutettu laskennallisesti eroiksi polttoaineen kulutuksessa.

Mittaukset ja laskenta

Mittauksissa käytettiin RaceLogic VBox -laitteita, jotka perustuvat gps:n käyttöön. Sen avulla voidaan laskea jarrutusmatkat ja kierrosajat ja tarvittaessa liittää erillisiä ulkoisia antureita tai ottaa auton can-väylästä renkaiden pyörintänopeustieto erimerkiksi vesiliirtokokeessa renkaan luistoprosentin laskentaan.

Melukokeessa käytettiin Head Acoustics -mittalaitetta ja analyysiohjelmistoa. Kaikissa mittauksissa käytettiin referenssimenetelmää, jossa samalla vertailurenkaalla ajetaan koesarjan aikana säännöllisin väliajoin kelin ja pitotason muutosten tarkkailemiseksi.

Testirenkaiden hankinta

Renkaat ostettiin anonyymisti eri rengasliikkeistä ja verkkokaupoista. 18 testirenkaasta 5 oli kuitenkin tilattava valmistajilta, koska niitä ei testin tekoaikaan vielä ollut markkinoilta saatavissa. Bridgestone, Continental, Davanti, Kenda ja Wanli ostetaan kevään aikana, ja kaupparenkaiden yhdenmukaisuus valmistajilta saatujen kanssa varmistetaan.