Tekniikan Maailman testikuljettaja Robert Koistinen ja yksinkertainen maailmanmestari Kalle Palander osallistuvat tulevana viikonloppuna ajettavaan IAME Nordic Cup –kartingkilpailuun, joka käydään Etelä-Pohjanmaalla Honkajoella. Seuraamme tässä jutussa viikonlopun edistymistä!

Sunnuntai, 19. elokuuta

Sunnuntain finaaliin oli mukava mennä: nyt toimivat sekä moottori että runko. Valitettavasti lähtöpaikka ei ollut alkuerien keskeytyksen kautta kovin hyvä, mutta nyt pääsi ajamaan kilpaa.

Meillä oli erinomainen taistelu viimevuotisen pronssimiehen Vesa Salmisen ja Toni Reunasen kanssa. Onnistuin viimeisillä kierroksilla ohittamaan molemmat, minkä jälkeen ajoin maalin sijalla viisi.

Punnituksessa kävi tosin niin, että auton ja kuljettajan yhteispaino oli 300 grammaa alipainoinen, minkä seurauksena oli hylkäys.

Kilpailun voitti viime vuoden tapaan Patrik Styf, joka sai palkinnoksi muun muassa osallistumisoikeuden Le Mansissa ajettavaan IAME Series Grande Finaaliin.

Viikonloppu oli taas täynnä ylä- ja alamäkiä. Mutta yksi mukavimmista asioista sijoittui täysin kilparadan ulkopuolelle. Aikaisemmissa kilpailuissa olen yöpynyt hotellissa, mutta nyt majoituin Helsinki Caravan Oy:n omistamaan matkailuautoon.

Tämä oli erittäin mukava kokemus. Tämä mahdollisti muun muassa sen, että pitkän kilpailupäivän aikana pystyi käymään pienellä ruokalevolla, tai muuten vaan hetkeksi eroon kaikesta hälinästä. Auto toimi myös teknisesti kuin unelma: mitään ei tarvinnut ihmetellä.

Matkailuauto oli myös mukavan leppoisa ajaa. Rankan kilpailupäivän jälkeen pystyi helposti ajamaan neljän tunnin ajomatkan yhdellä lyhyellä pysähdyksellä. Ehkä osasyynä oli se lohdullinen tieto, että mikäli alkaa väsyttämään, voi pysähtyä ja mennä pehmeään parivuoteeseen nukkumaan.

Adrian Matrix Axess 670 SL -matkailuvaunusta tulee perusteellisempi artikkeli Tekniikan Maailman lehteen syksyn aikana.

Lauantai, 18.8 ilta

Toinen päivä tarjosi aika-ajoineen ja alkuerineen kaikenlaista.

Kylkiluu oli edelleen kipeä edelliseltä päivältä, mutta sain tukea kohtalotoveriltani Kalle Palanderilta, joka koki eilen samanlaisen tapaturman. Kun olimme vuodattaneet tarinat toisillemme, oli helpompi jatkaa tuskan kanssa.

Aika-ajossa auton runko toimi kuin unelma, mutta moottorin huippukierroksista puuttui 1 000 r/min. Olin aika-ajossa vasta kuudes, ja ”vasta” tulee siitä, että runko oli ensimmäistä kertaa todella hyvä ajaa.

Ensimmäisessä erässä taistelin viidenneksi, mutta kone tuntui yhä huonolta. Toisessa erässä kone sitten jo hajosikin, heti toisella kierroksella.

Robert Koistinen pohtii selityksiä epäonnelle.

Koneen avaus paljasti sen, että kytkin oli rikkoutunut. Kytkimen ruuvit olivat irronneet jo aikaisemmin ja rikkoneet kampiakselin tiivisteen. Tämä oli aiheuttanut ala-kertavuodon, mikä luonnollisesti hidasti kulkua.

Keke Rosberg sanoi aikoinaan, että silloin kuljettaja on liemessä, kun ei keksi mitään selitystä. Tällä kaudella on käynyt niin paljon selitystä vaativia asioita, että Keken lause on käynyt monesti mielessä.

Moottoria ei pystynyt kenttäolosuhteissa korjaamaan, mutta sain lainata moottorin maahantuojalta Teemu Anttilalta, joten huomenna mennään taas.

Kalle taisteli urhoollisesti kipeällä kyljellään, vaikka ohitettiinkin kierroksella. Ajomäärään nähden Kallen suoritus oli kuitenkin enemmän kuin loistava, ja Kalle oli itse erittäin iloinen tapahtumasta.

Huomenna sunnuntaina ajetaan Pre-Finaali ja Finaali, ja taas ei kun hanaa…

Lauantai, 18.8. aamu

Honkajoen Nordic Cup on nyt täydessä käynnissä.

Perjantaina ajettiin seitsemän 15 minuutin harjoitusta, ja auto tuntuu melko hyvältä. Ensimmäisessä harjoituksessa loukkasin hieman kylkiluuni korokkeen ylityksessä, mutta se on jo aika hyvässä kunnossa.

Rata on erittäin tekninen, ja siinä on mukavasti puolipimeitä mutkia. Lähinnä ulostulojen apexit ovat osittain hämärän peitossa, joten radan oppiminen oli keskivertoa pitkäkestoisempaa.

Viime vuoden mestari Patrik Styf menee CRG-rungollaan todella kovaa, ja muut seuraavat perässä hyvin pienillä eroilla toisiinsa. Kilpailusta tulee taatusti tasainen.

Kaikki on nyt kunnossa, joten lauantain aika-ajoa odotan vesi kielellä.

Kalle Palander otti tuntumaa kartingautoon.

Kalle Palander otti myös tuntumaa lajiin, ja erittäin hyvin ottein ajomäärään nähden. Sarjan promoottori ja mikroautoilun ammattilainen Mikko Laine toimi lajivalmentajana, hän ajoi muun muassa edellä ja näytti oikeat ajolinjat.

Viikonlopun sääennuste näyttää hyvältä. Aurinko paistaa, eikä kuurosateita ole odotettavissa. Ei kun hanaa…