Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu.

***

Edellisessä Oho-jutussani oli vauhtia yli 300 km/h, mutta tässä mennään kävelyvauhtia. Tosin hölmöilyä on sitäkin enemmän.

Tekniikan Maailmalla on oma testilaboratorionsa, joka on yhdenlainen sekoitus laboratoriosta ja autotallista. Pinta-alaa on reilut 1 000 neliömetriä, mutta pystypilarit tekevät tilasta osittain sokkeloisen.

Talliin on vain yksi ovi, joten siellä joutuu peruuttamaan paljon. Siellä on yleensä 5-10 autoa, ja niitä vekslataan ristiin rastiin testipisteistä toiseen. On erittäin harvinaista, että siellä syntyy lommoja, vaikka mahdollisuudet ovat monet.

On myös erittäin harvinaista, että siellä on kaksi hyvin kallista autoa samaan aikaan. Pari vuotta sitten oli yhtäaikaisessa testissä BMW i8 ja Jaguar F-Type SVR, joiden yhteishinta on lähes puoli miljoonaa euroa.

BMW oli aivan hallin takaosassa, ja se oli siirrettävä sieltä pois, ja tietenkin peruuttaen. Väylä oli periaatteessa vapaa, mutta kapea. Olin jo melkein ulkona hallista, kun jouduin kääntämään vielä voimakkaasti vasemmalle. Takana ei enää ollut mitään, mutta keulan oikealla puolella oli Jaguar, jonka olin jo puoliksi unohtanut.

Pamahdus kuulosti ikävältä ja kalliilta. Osuma oli niin suora ja puhdas, ettei se aiheuttanut naarmuja vaan lommoja. Mietin pitkään ja hartaasti, että miksi juuri näillä autoilla piti hoitaa se kerran kymmenessä vuodessa tapahtuva kellarikolari.

BMW:ssä oli pahemmat jäljet kuin Jaguarissa, mutta vahinkoilmoituksella tästäkin selvittiin.


Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Kun ajoin Porschella motarilla 300 km/h, takapenkiltä kuului suoraa huutoa – Seuraavana päivänä siitä kirjoitti iltapäivälehti

Tullivirkailija löysi salkustani yhdet alushousut, sukat ja pussillisen kolikoita – Hänellä heräsi nopeasti kysymys

Noudatin nopeusrajoituksia liiankin tunnollisesti – Seuraavaksi olin poliisin ruumiintarkastuksessa kuin mikäkin gangsteri

”Morsian” pitää aina pestä ennen palautusta – Tässä kohtaa taksikuskimme höristi korviaan

Näin sain lempinimekseni Fågel-Robbe – puusta löytyi merkkejä yli kahden metrin korkeudesta

Autoni ei noussut ylämäkeen, joten päätin peruuttaa ja ottaa vauhtia. Huono idea

Menin varhain aamulla lentokentällä kahville – äkkiä minut valtasi olo, että jotain tärkeää puuttuu

Testiauto meni romuksi jo ennen testin alkua – palasia lenteli 20 metrin päähän

”Just let it burn”, minulle sanottiin driftingautossa – ilmassa leijaili huolestuttavan paljon savua

Meille alkoi tulla kiire lentokentälle – ja sitten huomasimme ajavamme väärään suuntaan Juutinrauman siltaa

Ajoin komeasti testiradalta ulos metsään – seuraavaksi kolarointiin liittyi kuvauskopteri

Lukitsin itseni vessaan, mutta keksin pomminvarman keinon päästä sieltä ulos

Olin myöhästyä lentokoneesta, koska sinne oli vaikea saada vietyä stilettiä

Autotestin jälkeen vuorossa oli 2 tunnin lepohetki hotellissa – mutta se muuttuikin tulipalon sammutukseksi

Jäimme talvitestissä kiinni television varastamisesta – eräänä iltana vastaanotosta tuli puhelu

Kaikki meni pieleen – Palautimme testiauton maahantuojalle osittain muovipussissa

Näinkin voi käydä: Jäähdyttelykierroksella testiauton ohjaamossa syntyi nyrkkitappelu

Talvitestissä avautui mahdollisuus käydä hiihtämässä, mutta tämän enemmän pieleen voitelu ei olisi voinut mennä

Insinöörit vertasivat kierrosaikojani oikeaan kilpakuskiin, ja paperit olivat pudota lattialle

Edessä oli niin vaatimattoman näköinen hyppyri, että siitä teki mieli hypätä – huono idea

Autotestin kaikki muistiinpanot olivat iPadin muistissa – ja sitten se mystisesti katosi

Nostin Suzukin kahdelle renkaalle unkarilaisella testiradalla – ”Onko siitä pakko kirjoittaa?”

Suzuki Ignis kaatui väistökokeessa, mutta tehtaan omalla testiradalla meitä odotti jotain vielä oudompaa

Käänsin väistökokeessa kiikkerältä tuntuvan Suzuki Ignisin rattia – seuraavaksi menimme katon kautta ympäri

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään