LISÄÄ AIHEESTA:
Toroidion-projektista kerrotaan kattavammin TM:ssa 9/15 (digilehden linkki) >>
Suomalainen Toroidion-superauto esiteltiin Monacossa >>
Toroidion MW: suomalainen supersähköauto >>


Kun Toroidion Oy päätti tehdä sähköisen superauton koemallin, teholuokaksi vahvistettiin yksi megawatti, siis tuhat kilowattia. Tavoitepaino oli 700 kg, sillä monet perinteiset ja valmiina hankittavat auton komponentit, kuten jarrut, painaisivat paljon enemmän kuin haluttiin.

Suoritusarvot olisivat näistä lähtökohdista huimia. Huippunopeus olisi selvästi yli 400 km/h, ja nopeana pidetty Bugatti Veyron jäisi kiihdytyksessä vääjäämättä kakkoseksi.

Alun perin kunnianhimoisesti 2,5-vuotiseksi mitoitettu projekti venyi yli nelivuotiseksi, sillä matkan varrella ilmeni rahoituksen lisäksi haasteita myös alihankkijoiden toimitusaikatauluissa. Ne olivat sinänsä ymmärrettäviä, kun liikkeelle lähdettiin täysin puhtaalta pöydältä, mutta koettelivat kärsivällisyyttä ja kassaa.

Toroidion 1MW Concept on ensisijaisesti sähkötekniikan esittelyalusta, mutta myös tuotantoversio on mahdollinen, jos Toroidion saa riittävästi ennakkotilauksia. Hinta olisi joka tapauksessa seitsennumeroinen summa euroja.