Kuin vanha kuningas, on nykyinen Toyota Avensis pitänyt hallitsijan asemansa vielä kuolinvuoteelleen saakka. Kohta on nuoremman sukupolven vuoro tarttua vallankahvaan. Näyttää siltä, että kumousta ei heti tapahdu, jos kohta haastajia riittääkin.

Linjansa uusi Avensis on saanut Ranskassa sijaitsevassa muotoilutoimistossa, mikä entisestään korostaa sen eurooppalaista luonnetta ja tehtaan päämäärätietoista asennetta nostaa jatkuvasti markkinaosuuttaan vanhalla mantereella. Uutuuden tunnistaa edelleen Toyotaksi, mutta kieltämättä ovien ja luukkujen sovitukset, sisätilojen materiaalivalinnat ja eräät yksityiskohdat todistavat, etteivät puheet jää pelkäksi sanahelinäksi. Merkittävin mitta eli akseliväli on kasvanut seitsemän senttiä, mikä on luovutettu sisätilojen hyväksi. Oma vaikutuksensa niin sisätiloihin kuin ajettavuuteen on myös raideleveydellä, joka edessä on kasvanut 2,5 ja takana peräti 5 cm. Äärimittoihin siirryttäessä pituutta on 11 ja leveyttä 5 cm lisää.

Ennalleen on päätetty jättää moottorit. Toki niissäkin on tapahtunut pieniä säätöjä, eniten dieselissä. Kaikki moottorit täyttävät nyt Euro 4 -vaiheen päästömääräykset. Bensiinimoottoreista 1,6- ja 1,8-litraiset ovat numeroiden valossa ennallaan. Ne siis sisältävät edelleen säätyvän venttiilien ajoituksen. Tärkein muutos on katalysaattorin lisääminen heti pakosarjan jatkeeksi kylmäkäynnistyspäästöjä ajatellen. Diesel on saanut kanteensa toisen sukupolven yhteispaineruiskutuksen, jossa ruiskutuspaine on 1 600 baaria. Toinen tärkeä muutos on säätyvillä johdesiivillä varustettu ahdin. Merkittävä uutuus on myös Toyota D-CAT -järjestelmän ensimmäinen sarjatuotantosovellus. Tämä moottori tulee myyntiin vasta syksyllä ja silloinkin vain muutamille markkinoille.

Voimansiirrossa ei ole mitään erikoisuuksia, vaan käytössä ovat etuveto ja viisivaihteinen käsivaihteisto. Nelivaihteisen, käsivalintamahdollisuudella höystetyn automaatin voi valita 1,8- tai kaksilitraisen bensiinimoottorin yhteyteen. Ohjaustehostin on kahden pienimmän moottorin yhteydessä uusinta kehityssukupolvea edustava sähkötoiminen. Sen käyttöön ajaa tietysti polttoaineen säästö, joka tässä tapauksessa on parin prosentin luokkaa. Uudenlainen, muuttuvatilavuuksinen ilmastointilaitteen kompressori puolestaan auttaa noin kolmen prosentin kulutussäästöön.

Etujousituksessa on vanhan tutun joustintukirakenteen katsottu kaipaavan vain hienosäätöjä. Taakse on tehty isompi remontti, sillä siellä käyttöön on otettu Celica-tyyppinen, päällekkäisiä tukivarsia soveltava ratkaisu. Jousitustakin on entistä enemmän pyritty sovittamaan eurooppalaiseen makuun. Yhtenä ratkaisuna siihen suuntaan ovat kaksi senttiä aiempaa pidemmät joustomatkat. Täysin uudessa automallissa kuitenkin hieman ihmetyttää hätäjarrutustehostimen, luistoneston ja ajonvakautusjärjestelmän kuuluminen ainoastaan kaksilitraisiin malleihin. Kolariturvallisuuden suhteen sen sijaan ei ole tingitty.

Suurin osa koeajosta suoritettiin 1,8-litraisella porrasperäversiolla. Positiivista huomiota herätti erityisesti jousitus, joka toimi äänettömästi, luotettavasti ja laadukkaasti niin terävissä kuin loivemmissakin epätasaisuuksissa. Pientä epävarmuutta ja jatkotarkastelun aihetta tuotti ohjaus.. Pienintä 1,6-litraista emme vielä ehtineet kokeilla, mutta ainakin 1,8 vei Avensista tyydyttävästi. Kaksilitrainen moottori puolestaan tuntui ominaisuuksiltaan erinomaiselta. Miellyttävin ajettu yksilö oli dieselmalli normaalikokoisin renkain. Uudistustoimenpiteet ovat tehneet siitä selvästi jouhevamman ja hiljaisemman.

”Moderni,dynaaminen ja sivistynyt” mainitaan kuvaavan Avensiksen olemusta. Lyhyen ensitutustumisen perusteella väitteisiin voi pienin varauksin yhtyä. Uusi Avensis on selvä loikka eteenpäin. Tavoitteeksi asetettu selvä luokkaykkösen asema ja 6 000 auton myynti Suomessa seuraavan 12 kuukauden aikana tuntuvat niin ikään realistisilta. Lisävalaistusta saadaan, kun Avensis saadaan kotimaisiin koeajoihin ja vertailuihin, mutta viimeisen sanan sanovat tietenkin asiakkaat.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 5/03. s. 28-33)