Uuden Toyota Avensiksen eteen tehtyä kehitystyötä kuvataan japaninkielisellä sanalla keshikomi – vapaasti suomennettuna ”tarkasta kaikki”. Keshikomi kertoo Avensiksen tärkeydestä Euroopan Toyotalle.

Ketään ei varmasti yllätä tieto siitä, että Toyota Avensis on edelliseen mallisukupolveen verrattuna kasvanut. Akseliväliä on kertynyt seitsemän, leveyttä viisi ja neli- sekä viisiovisissa malleissa korkeuttakin viisi ja puoli senttiä entistä enemmän.

Uusi Avensis on valmistajansa ensimmäinen pelkästään Euroopan tarpeisiin suunniteltu malli. Kattavan korimallipaletin viimeistelevät neljä moottoria, joista 1,6- ja 1,8-litraiset bensiiniversiot periytyvät suoraan nykymalleista.

Dieselpuolella Avensiksessa esittäytyy Toyotan uusi, toisen sukupolven D4D-moottori. Tehoa uudessa dieselissä on 85 kW ja väännön huippuarvo 280 Nm saavutetaan 2 000-2 200 kierroksen välillä. Kiinnostavaa on myös ensi vuoden syyskuussa markkinoille tuleva, dieselin päästöjä vähentävä D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology) -järjestelmä.

Ajettavuus ja matkustusmukavuus luvataan tietysti viedä nekin uusille tasoille. Varsinkin takajousitus on rakennettu käytännössä kokonaan uudelleen, ja nyt sen rakenne perustuu päällekkäisiin kolmiotukivarsiin urheilumalli Celican tyyliin. Sähköinen ohjaustehostin kahdessa pienimmässä bensiini-Avensiksessa on tässä kokoluokassa uutta.

Keshikomi-suunnittelu on tehnyt uudesta Avensiksesta Toyotan vakuuttavan voimannäytön. Auto vaikuttaa viimeistellyltä tuotteelta, ja D-segmentin kilpailijat lienevät jo tässä vaiheessa varpaillaan. Nykyinen Avensis on ollut kokoluokkansa ylivoimaisesti myydyin, ja koko suomalaisten automarkkinoiden kolmanneksi suosituin malli. Uusi Avensis saadaan Suomeen huhtikuussa. Hintoja hiotaan vielä pitkälle ensi vuoden puolelle, mutta maahantuojan mukaan ne tulevat joka tapauksessa olemaan ”merkittävästi nykymallia kalliimpia”.

(Tiivistelmä Jani Kajander artikkelista TM 20/02, s. 70-71)