Jo neljänä vuonna peräkkäin Toyota Camry on ollut USA:n myydyin henkilöauto. Euroopassa se ei kuitenkaan ole onnistunut kunnolla löytämään asiakaskuntaansa. Toisaalta, harvalukuiset Camryyn päätyneet ovat poikkeuksellisen tyytyväisiä valintaansa. Täysin uusitun mallin on näillä eväillä hyvä jatkaa.

Pohjois-Amerikka on myös jatkossa Camryn tärkein markkina-alue. Kun myyntiluvut Eurooppaan verrattuna ovat 75-kertaiset, ei ole vaikea arvata, kenen vaatimukset ovat olleet suunnittelussa ja muotoilussa ensi sijalla. Silti myös vanhalla mantereella on markkinaosuutta isojen autojen luokassa tarkoitus kasvattaa reippaasti, joten esimerkiksi alustan säätöjen osalta täkäläinen Camry eroaa Amerikan serkustaan. Samoin eroaa valmistuspaikka. Eurooppaan Camryt saapuvat Japanista, USA:ssa myytävät tehdään paikan päällä. Yksi tärkeimpiä Camryn vähäisen myynnin syitä ainakin Suomessa oli korkeaksi karannut hinta. Nyt hintapolitiikka on paremmin hallinnassa. Perusmalli, jossa on 2,4 litran moottori, irtoaa 229500 markalla (38 600 €) ja kolmilitrainenkin niukasti alle 300 000 markalla (50 370 €).

Uusi Camry on todellakin uusi alusta loppuun. Mitoiltaan uutuus ei merkittävästi vanhasta poikkea. Kaikissa muutoksissa on kuitenkin plus-merkki edessä. Se tarkoittaa pituudessa yhden ja leveydessä puolentoista sentin eroa. Sisätiloihin merkittävimmin vaikuttavat mitat, eli akseliväli ja korkeus, ovat kuitenkin muuttuneet eniten: seitsemän ja viisi senttiä. Tavaratilan kooksi ilmoitetaan nyt 587 litraa, mikä on jopa isojen autojen luokassa huomattava lukema.

Kuten ennenkin, konehuoneeseen voi valita joko neli- tai kuusisylinterisen moottorin, joiden tilavuudet ovat nuo mainitut 2,4 ja 3,0 litraa. Näistä pienempi on uudempi, mutta tuttu jo esimerkiksi Previasta. Dieseliä ei Camryyn ole tulossa, joten noin kolmannes tämän kokoluokan autojen asiakkaista jää tavoittamatta. Kenties sitten seuraavan sukupolven myötä, kun Camryllä aletaan tosissaan valloittaa Eurooppaa.

Jos autoa uskaltaisi ryhtyä ajamaan silmät kiinni, voisi merkin nopeasti arvata. Koko Camryn olemus vihjaa vahvasti Toyotan suuntaan. Tiivistettynä tunnelma on kuin hieman paisutetussa ja hienosäätöjä kokeneessa Avensiksessa. Tätä ei kannata missään nimessä ymmärtää negatiiviseksi kommentiksi. Avensis on nimittäin esimerkiksi äänieristykseltään luokkansa kärjessä. Camry tuntuu jatkavan samaa sarjaa, mutta siitä voimme antaa pitävämpiä kommentteja vasta, kun saamme auton piakkoin ajoon kotimaisissa olosuhteissa.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 19/01, s. 4-5)