Seitsemännen sukupolven Celica osoittaa selkeitä taipumuksia oikeaksi urheiluautoksi. Samalla se pyrkii yhä useamman nuorekkaan autoilijan ostoslistalle.

Uuden Celican kehitystyössä ei enää tarvinnut ottaa huomioon kilpailutoiminnan vaatimuksia. Määränpääksi asetettiin tyylikäs, riittävän urheilullinen coupé, joka kuitenkin olisi sopivan edullinen myös normaalituloisille. Auto on poikittaismoottorinen ja etuvetoinen. Moottorina käytetään nelisylinteristä 1,8-litraista (105 kW/143 hv), jonka ominaisuuksia optimoi muuttuva imuventtiilien ajoitus. Jatkeena on kuusivaihteinen vaihteisto. Nelivetoa ei ole edes suunnitelmissa.

Etujousitus perustuu tavanomaisiin joustintukiin. Taakse on kehitetty uusi päällekkäisistä kolmiotukivarsista mukailtu rakenne. Sinänsä alustarakenteet eivät anna odottaa mitään tavallisuudesta poikkeavaa, mutta viimeistään ensimmäisen tiukemman mutkan tullessa vastaan syntyy iloinen yllätys.

Alusta toimii nautinnollisen tarkasti. Kallistelu on olematonta eivätkä edes renkaat vingu vauhdeissa, jotka useimmille autoille olisivat jo hyvin vaativia. Myös ohjausta voi kiitellä vuolaasti, mikä on edelleen valitettavan harvinaista japanilaisautojen yhteydessä. Hyvä alusta sallisi tehokkaammankin moottorin. Japanissa on tarjolla liki 190-hevosvoimainen versio samasta moottorista, mutta sen tuonti Eurooppaan on vielä arvoitus.

Pieniä moitteita Celica saa muutamasta ohjaamon yksityiskohdasta, kuten vajavaisista ajoasennon säädöistä ja tuulilasiin heijastuvasta kojelaudasta.

Celican pääkilpailijoiksi luokittuvat ainakin sellaiset ”puoliurheilulliset” autot kuin Ford Cougar, Honda Prelude ja tuleva Opel Astra Coupé. Celica maksaa 209900 mk eli on hieman edeltäjäänsä kalliimpi, joskin myös paremmin varustettu. Ensimmäiset uudet Celicat ovat jo saapuneet maahan, joten nopeat tilaajat myös saavat autonsa nopeasti.

(Lyhennelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 18/99, s. 58-59)