Toyotan urheilumalleihin on lisätty mausteita niin kevyellä kädellä, että jopa kasvojenkohotuksesta puhuminen on melkein liioittelua.

Toyotan maineen kivijalkana ei todellakaan voi pitää urheilullisuutta, vaikka yhtiö on urheiluautoiksi luokiteltavia malleja valmistanut jo neljän vuosikymmenen ajan ja osallistunut autourheiluun korkeimmalla tasolla useallakin rintamalla. Pitkän ja menestyksekkään ralliaikakauden jälkeen takana on nyt ensimmäinen Formula 1 -kilpailukausi. Myös siviilimalleissa urheiluhenki näkyy. Eri katumalleista on tehty pirteämpiä T Sport -versioita. Isomman annoksen urheiluhenkeä mallistossa edustavat 2+2-paikkainen coupé-malli Celica ja keskimoottorinen roadster MR2. Niitä on nyt runsaat pari vuotta ensiesittelyjensä jälkeen nuorennettu.

Kummankaan auton moottoreihin ei ole puututtu, vaan tarjolla on edelleen pelkästään 1,8-litraisia, MR2:ssa yhtenä ja Celicassa kahtena vaihtoehtona. Runsaat sata kilowattia kehittävä VVT-i-moottori on perustavaraa. Celica T Sportissa käytetään myös Corollasta tuttua uudemman sukupolven VVTL-i-ratkaisua. Vaihteisto on Celicassa ennenkin ollut kuusinopeuksinen, mutta nyt se on tullut myös MR2:een. Tiheillä välitysporrastuksilla saadaan aikaan lisää urheilullista tunnelmaa, ja harvemmaksi välitetty suurin vaihde alentaa melua ja kulutusta isommilla nopeuksilla. MR2:een on jo jonkin aikaa ollut saatavissa myös automatisoitu vaihteistoversio SMT (sequential manual transmission).

Alustarakenteissa on niin ikään tyydytty lähinnä säätelyyn. Iskunvaimennusmuutoksilla molemmissa autoissa pyritään ajomukavuuden parantamiseen. Ohjauslaitteissa muun muassa laakerointeja vaihtamalla tavoitellaan parempaa ohjaustuntoa. MR2:n takapään pitoon eivät kaikki ole olleet tyytyväisiä, mihin on haettu parannusta vaihtamalla takapyörät 16-tuumaisiksi, asentamalla tasauspyörästöön lukitus ja tukevoittamalla pyöräntuentaa. SMT-versio sisältää lisäksi luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmät TRC ja VSC. Celicassa VSC ja hätäjarrutustehostin kuuluvat T Sportin varustukseen.

Ilman suoraa vertailukohtaa on uudistusten vaikutusta ajettavuuteen vaikeaa mennä ylistämään, mutta ainakaan kehnompaan suuntaan eivät ominaisuudet ole muuttuneet. MR2 tuntuu edelleen kevyeltä ja näppärältä huvikulkuneuvolta, johon kuudes vaihde antaa lisäulottuvuutta, mutta johon ei edelleenkään mahdu matkatavaroita juuri lainkaan. Jousitukseen tai ohjaukseen ei liiemmälti joudu kiinnittämään huomiota, mikä on yleensä hyvä merkki. Celica on nopeassa ajossa luonteeltaan selvästi aliohjaavampi ja massiivisempi, mutta toki urheilullisen menopelin tunnusmerkit täyttävä.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 19/02, s. 50-51)