Toyota Corolla on ollut suomalaisten autoilijoiden kestosuosikki. Tämä selittää sen, miksi tämänkertainen malli on jo peräti kuudes Corolla TM:n käyttötesteissä. Siltikään aivan kaikki mallit eivät ole käyttötestissä olleet, sillä nyt puhutaan jo yhdeksännestä Corollan sukupolvesta.

Käyttötestiin otetun Wagon-nimisen farmarin sukupolvi tuli myyntiin vuoden 2002 alussa. Corollaa on saatavana myös neliovisena sedanina, kolmi- ja viisiovisena pystyperänä, sekä ensimmäistä kertaa myös tila-autoversiona, Corolla Versona. Kaikkiaan moottorivaihtoehtoja on tarjolla kuusi, joista kaksi on suoraruiskutusdieseliä ja neljä bensiinimoottoria. Wagoniin näistä on saatavana nyt testatun 1,6-litraisen ohella 1,4-litrainen bensiinimoottori ja pienempitehoinen kaksilitraisista D4D-dieseleistä. Testiauton Linea Terra -varustelu on Wagonin varustetasoista edullisempi, mutta ei kuitenkaan mikään niukka säästöversio, sillä autosta löytyvät esimerkiksi kaukosäätöinen keskuslukitus ja ilmastointi. Testiin tullessaan Toyota Corolla 1,6 Linea Terra Wagon oli 22 210 euron arvoinen, kun se nykyisin maksaa uutena 20 780 euroa.

Reilun vuoden mittaisen käyttötestirupeaman aikana autoa ajoi ja siitä teki merkintöjä ajopäiväkirjaan kahdeksantoista kuljettajaa. Corolla ei innostanut heistä ketään kovin värikkäisiin mielipiteen ilmaisuihin. Autoa pidettiin värittömänä ja odotusten mukaan toimivana kulkuneuvona, joka kyllä luotettavasti vei paikasta toiseen, muttei tarjonnut suuria ominaisuuksia tai erityistä ajonautintoa.

Corollan testitaival päättyi toukokuun lopulla. Suorituskykymittaukset kertoivat sen säilyttäneen vetreytensä ajokilometreistä huolimatta. Dynamometrissä moottorista löytyi kilowatteja liki tehtaan lupaamat, mutta suurin vääntö jäi selvästi luvatusta arvosta. Hiilimonoksidin ja hiilivetyjen päästöt jäivät selväsi alle sallittujen ja myös tehtaan ilmoittamien arvojen, mutta typen oksideja löytyi liki kymmenkertaisesti tehtaan ilmoittamaan ja lähes kaksinkertaisesti päästönormin sallimaan määrään verrattuna. Tulosten perusteella moottori kävi ikään kuin ”laihalla” seoksella, sillä päästöjen painopiste oli siirtynyt hiilimonoksidista ja hiilivedyistä typen oksideihin. Päinvastaisessa tilanteessa taas typen oksidien määrä olisi ollut pieni ja hiilivetyjen sekä hiilimonoksidin suuri. Nämä päästöt kun ovat kääntäen verrannollisia toisiinsa.

Ajotuntumien perusteella Corollan alusta, jousitus ja iskunvaimennus olivat hyväkuntoiset. Teknisiä puutteita ei todettu. Muut ajoon ja jousituksen toimintaan liittyvät kommentit on luettava ominaisuuksiksi.

Moottori oli muuten lähes uutta vastaava, mutta sylintereiden yläpäät olivat jostain syystä melko pahasti soikeita. Kaikki neljä olivat hiukan ovaalin malliset, mutta kaksi keskimmäistä olivat pahimpia. Sylinterissä numero kolme epäpyöreys oli pahimmillaan, 0,08 millimetriä, eli koneistamokielellä ilmaistuna sylinteri oli ”kahdeksan satasta” soikea. Maahantuoja toimitti huoltotiedotteen, jossa kerrottiin sylinterin sallitun soikeuden olevan 0,10 millimetriä, eli siihen nähden mitattu soikeus oli sallituissa rajoissa. Muilta osin moottori oli virheettömässä kunnossa.

Kokonaisuutena Toyota Corolla 1,6 Linea Terra Wagon oli hyväkuntoinen testimme jäljiltä. Vuoden käyttö ja 60 000 km eivät muuttaneet Corollan olemusta mainittavasti. Ajotuntumassa ja ominaisuuksissa kilometrit eivät vielä painaneet. Auton ikään nähden runsaasta ajomäärästä kertoivat selvimmin ulkopeilien maalipinnan haalistuminen ja mattaantuminen, sekä pikkukolhut ja naarmut. Sisustuksessa ja hallintalaitteissa käytön huomasi kuljettajan oven kynnyslistan naarmuisuudesta, sekä ovenkahvojen ja kyynärnojien kiillottumista.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 12/03, s. 112-121)