Uusi eurooppalaisempi Corolla hyökkää perheautojen markkinoille entistä laajemmalla rintamalla. Viiden uuden eri Corolla-mallin voimin Toyotan on tarkoitus haukata aikaisempaa suurempi osuus markkinoista.

Uuden, yhdeksännen sukupolven Corollan lähtökohdat ovat lupaavat. Tällä kertaa Toyotan Euroopan suunnittelukonttori kertoo päässeensä vaikuttamaan autoon enemmän kuin aikaisempien mallien yhteydessä. Tämän on mahdollistanut Eurooppaan suunnitellun Yarisin saavuttama maailmanlaajuinen suosio. Sen ansiosta Japanissakin on nyt uskottu, että Euroopan markkinoilla voi menestyä vain eurooppalaisista lähtökohdista suunnitellulla autolla. Ja toisaalta, kuten Yaris on osoittanut, tällaisella autolla pärjää myös muillakin markkina-alueilla.

Eurooppalaisen ajettavuuden lisäksi uuden Corollan suunnittelussa on panostettu ulkonäön lisäksi sisätiloihin, niin niiden muotoiluun kuin materiaalivalintaankin. Aikaisemmat Corollat ovat olleet ulkonäöltään ”harmaita varpusia”, jota eivät ole nousseet esille tasapaksusta joukosta. Tekniikaltaan Corollat ovat olleet toimintavarmoja, mutta tekninen laadukkuus ei ole oikein näkynyt ulospäin. Tämän suunnittelijatkin nyt myönsivät ja kertoivat pyrkineensä tuomaan uutuudessa laadukkuuden paremmin esille ja havaittavaksi.

Uuden Corolla-malliston suurin uutuus on tila-auto Verso. Tällaisten autojen suosio on viime vuosina ollut kasvussa, ja luokan edelläkävijä, Renault Scenic on saanut ja saamassa lisää kilpailijoita. Verson lisäksi Corollasta tulee markkinoille perinteinen konttiperäinen Sedan ja heti alusta alkaen myös farmarimalli Wagon. Neljäs korimalli on pystyperäinen Hatchback, josta on sekä kolmi- että viisiovinen versio.

Uuden Corollan keulalle saatavista kuudesta moottorista neljä on bensiinikäyttöisiä ja kaksi suoraruiskutusdieseleitä. Moottorit ovat entuudestaan tuttuja Toyotan malleista, osa on nykyisestä Corollasta ja osa muista malleista, joko sellaisinaan tai pienin muutoksin. Niin bensiini- kuin dieselmoottoritkin ovat kaikki kuusitoistaventtiilisiä ja varustettu kahdella kanteen sijoitetulla nokka-akselilla.

Suomeen uutta Corollaa odotetaan ensi vuoden alussa. Tällä hetkellä auton arvioidaan tulevan maahan tammi-helmikuun vaihteessa.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 15/01, s. 4-5)