Prototyyppiautot ovat yksi tapa kertoa suurelle yleisölle autovalmistajan pysyvän kehityksen mukana tai mieluummin sen edellä. Toisinaan esitellään varsin valmiin oloisia paketteja, joihin on uusimman tekniikan ohella yhdistetty mielenkiintoisia materiaaleja ja muotoilua. Hyvä esimerkki on Toyotan ES&³3;-prototyyppi, joka saattaa antaa pienen vihjeen lähitulevaisuuden autosta.

ES&³3; on etäistä sukua Yarikselle, mutta on mitoiltaan sitä vähän pienempi. Kyytiin mahtuu kuitenkin neljä aikuista ja jonkin verran matkatavaroita. Prototyypin nimilyhennys tulee sanoista ”Eco Spirit Cubic”. Auton korirakenne on alumiinia. Siihen on kiinnitetty kierrätettävistä muoveista tehtyjä paneeleita.Alustasta kiloja on pudotettu kevyillä materiaaleilla ja yksinkertaistamalla jousituksen rakenteita. Esimerkiksi jarrujen osissa on käytetty alumiinia sekä sen ja teräksen sekoitusta.

ES&³3;:n konepellin – joka on ”ei aukeavaa” mallia – alla nakuttaa 1,4-litrainen suoraruiskutteinen, turboahtimella ja ahtoilman jäähdytyksellä varustettu dieselmoottori. Sama perusmoottori liikuttaa myös Yarista, mutta ES&³3;:n versiossa moottorin mekaanista kitkaa on pienennetty muun muassa alumiinisilla männillä, ohuemmalla kampiakselilla ja alhaisen viskositeetin moottoriöljyllä. Uusinta uutta edustaa Toyotan kehittämä DPNR-katalysaattori, joka vähentää tehokkaasti typenoksideita ja hiukkaspäästöjä. Voimansiirron välitykset muuttuvat portaattomasti CVT-vaihteiston ja momentinmuuntimen kautta.

Toistaiseksi vähemmän käytettyihin tekniikan hienouksiin kuuluu jarrutusenergian talteenotto. Sen avulla saadaan tarpeeksi lisäsähköenergiaa moottorin pysäytys/käynnistystoiminnolle. Järjestelmä toimii myös käytännössä: auton pysähtyessä moottori sammuu, ja kaasua painettaessa dieselmoottori herää eloon lähes viiveettömästi.

ES&³3;:n voisi hyvinkin kuvitella tulevan parin vuoden päästä liikenteessä vastaan. Se edustaa väliaikakautta, jolloin nykyinen moottoritekniikka on väistymässä mutta polttokennoautot eivät vielä ole yleistyneet. On tietysti aivan eri asia tehdä muutama prototyyppi valmistuskustannuksista piittaamatta kuin suunnitella todellinen tuotantomalli. Toyotalta vakuutettiinkin, ettei ES&³3;:sta tehdä kaupallista versiota, mutta siinä esiteltyä tekniikka hyödynnetään muissa automalleissa jo aivan lähiaikoina.

(Tiivistelmä Markus Kasesmaan artikkelista TM 11/02, s. 68-69)