Japanissa tuijotellaan melko harvoin liikenteessä, mutta Toyota Origin herätti huomiota. Sitä osoiteltiin sormin, ja samalla ihmisten kasvoille kohosi iloisia ilmeitä. Valitettavasti kokemus on jo todistanut julmasti, että huomionosoitukset keräsi auto eikä sen kuljettaja.

Ennen oli paatit puuta mutta miehet sekä autot jykevää rautaa. Tätä hienoa toteamusta muisteltiin Nagoyan kupeessakin, kun laskelmat osoittivat, että Toyota on valmistanut sata miljoonaa autoa Japanissa. Merkkipaalu täyttyi lokakuun alussa, ja sen kunniaksi tuhat onnellista voi hankkia itselleen Origin-mallin, jonka muodoissa on muisteltu Crownia.

Origin on myös kunnianosoitus ammattimiehille, jotka ovat kaikonneet eteväksi kehittyneen automaation patistamina. Tuhannen kappaleen sarja nimittäin valmistetaan samalla linjalla, jolla leivotaan Toyotan lippulaivaksi nimetty Century. Kummankin mallin rakentamiseen käytetään nykymittapuun mukaan paljon käsityötä. Esimerkiksi lokasuojat, puskurit, säleiköt ja lamput sovitetaan autoihin ammattitaidolla eikä robottien avustuksella. Myös työn laatuun ja materiaalien valintaan panostetaan reippaasti tiukemmin kuin massatuotteita syytävillä linjoilla.

Vaikka takavetoinen Origin on kääreiltään eilinen klassikko, niin kuoren alla pyörii tämän päivän tekniikka. 4,6 metriä pitkän auton moottori on kolmilitrainen rivikuutonen, jonka hengityksestä huolehtii imuventtiilien ajoituksia säätelevä VVT-i-kansi. Koneen tehoksi ilmoitetaan 158 kW ja vääntömomentiksi 294 Nm. Tasaisesti vääntävän moottorin jatkeena on neliportainen sähköisesti ohjattu automaattivaihteisto.Moottoritekniikan ohella alustan ratkaisut ovat peräisin enemmän näiltä päiviltä kuin alkuperäisestä Crownista.

Toyota Origin tekee kunniaa vanhan hyvän ajan autonrakennustaidolle mutta yhdistäen sen tämän päivän tekniikkaan. Origin on piristävä poikkeus, joka varmasti tuottaa mainetta ja iloa harvalukuiselle omistajajoukolleen.

(Tiivistelmä Hannu Kärkkäisen artikkelista TM 20/2000, s. 34)