Uusi Toyota Previa on edeltäjäänsä verrattuna täysin toinen auto. Yhteistä aikaisemman kanssa on oikeastaan vain nimi. Mitä muutokset sitten ovat tuoneet tullessaan?

Uudistunut Previa on kookas ja näyttävä auto. Keulan linjoja korostaa kirkkaan valoklusterin voimakas kiilamainen muoto. Laskeva kattolinja ja kyljen nouseva tehostepokkaus lisäävät vauhdikasta näköä. Ratkaiseva muutos on moottorin sijoittaminen eteen poikittain ja sen seurauksena etuveto. Aiemmin moottori oli etuakselin takana pitkittäin ja veto taakse. Nyt tilaa on saatu olennaisesti lisää ja moottoriin pääsee helpommin käsiksi.

Moottorissa on vaihtuva imuventtiilien ajoitus ja se on varustettu tasapainoakselein. Käynti onkin tasaista ja suorituskyky kohdallaan. Kiihdytys 0-100 km/h nopeuteen vie 12,2 sekuntia, mikä on liki 1700-kiloiselle autolle hyvä arvo. Vastaavasti kulutus pysyttelee siedettävänä, 8,2 l/100 km koeajon maantielenkillä. Tien päällä kulku on kaikin puolin vaivatonta ja hiljaista. Urat eivät hankaloita menoa, eikä sivutuuli hetkauta. Jousitus on kevyellä kuormituksella ehkä aavistuksen kova, mutta kantaa kuormansa hyvin. Ohjauksen välittämä tunto on sekin kohdallaan.

Previa on suurten ikkunapintojensa ja vaalean verhoilunsa ansiosta miellyttävän valoisa. Vakioversioon kuuluu seitsemän istumapaikkaa. Kaikilla on erillinen istuin, jonka siirtymävara pituussuunnassa on 12 cm. Keskirivin istuinten selkänojissa on kova tausta mukikoloineen, joten ne toimivat tilapäisinä pöytinäkin. Täysin loppuun saakka istuinten käsittelyä ei ole ajateltu, sillä pääntuet joudutaan erikseen irrottamaan ennen kokoon taittamista. Irtonaisille pääntuille on siis löydyttävä paikka ja ne on muistettava laittaa paikoilleen istuinta jälleen käytettäessä.

Suurten tila-autojen tarve on Suomessa kysyntää suurempi, mistä pakettiautojen ja kuorma-autojen henkilökuljetukseen tarkoitetut sovellukset ja niiden suosio ovat yksi sovellutus. Ja vastapainona on valtiovallan joskus jopa surkuhupaisa säädösviidakko noiden sovellusten estämiseksi ja henkilökuljetusten vaikeuttamiseksi. Verosta ja sen ylösvipuamasta hinnastahan asia kiikastaa. Suuriperheisen autontarvitsijan on oltava myös suurituloinen. Toyota Previan listahinta automaattivaihteisena – kuten koeajoauto – on 284700 mk, käsivalinteinen maksaa 7500 markkaa vähemmän.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 18/2000, s. 16-17)