Maailman ensimmäinen sarjatuotantoon asti ehtinyt hybridiauto, Toyota Prius, siirtyy syksyllä seuraavaan sukupolveensa. Luvassa on vähemmän päästöjä ja enemmän miltei kaikkea muuta.

Muutosten myötä kaikki paitsi Priuksen mallinimi ja peruskonsepti on laitettu uusiksi. Jopa korimallikin on muuttunut, pienestä C-segmentin porrasperästä isoja perheautoja vastaavat tilat tarjoavaan viisioviseen. Uutuusmallin pituus 4,445 metriä ja akseliväli 2,7 metriä ovat samaa luokkaa kuin esimerkiksi Peugeot 307 SW:ssä, mutta takapenkki on korissa tätä taaempana. Kulmiin sijoitettujen pyörien ansiosta taakse mahtuu nyt istumaan aikuinenkin, ja myös tavaratila on saatu kasvatettua varsin kohtuullisen kokoiseksi. Uutta Priuksessa on myös kahdessa erisuuressa osassa kaatuva takaselkänoja.

Hybridinä Prius jatkaa edelleen, eli puolitoistalitraisen bensiinimoottorin (53 kW) rinnalla autolle tarjoaa vauhtia 33-kilowattinen sähkömoottori. Molempien teho on parantunut ja sähköjärjestelmän käyttöjännite suurentunut, samalla kun auton omapaino on tehtaan mukaan kasvanut vain kohtuullisesti. Uusin eväin Priuksen suorituskyvyn luvataan parantuneen siinä määrin, että esimerkiksi kiihtyvyysarvo 0–100 km/h tulisi painumaan alle 11 sekunnin. Toyotan insinöörien puheista huokuu tavoite kehittää uudesta Priuksesta oikeasti kilpailukykyinen vaihtoehto perinteisille polttomoottoriautoille. Toinen, varsin aiheellinenkin vakiohuomautus on, että Toyota Prius on jo kauan ollut todellinen myyntimalli eikä jokin kaukainen, suuntaa-antava konsepti.

Lähitulevaisuuden myyntitavoitteita uudelle Priukselle ei ole vielä julkistettu. Hinnoistakaan ei haluta puhua sen enempää, kuin että ne tulevat olemaan samaa luokkaa kuin Euro IV -kelpoisella dieselillä varustetuissa D-segmentin autoissa. Toyotan oma nämä kriteerit täyttävä malli, Toyota Avensis D4D, maksaa meillä noin 35 000 euroa, joten siitä voinee päätellä jotain. Joka tapauksessa uusi Prius jäänee edullisemmaksi kuin edeltäjänsä, jonka myyntiä ei hintasyistä koskaan päätettykään meillä aloittaa.

YLLÄTTÄVÄNKIN varhaisessa vaiheessa tarjottu ensisilmäys uuteen Prius-malliin on vähintään kiinnostusta herättävä. On helppo todeta auton hypänneen esimerkiksi muotoilultaan ja tilankäytöltään todella suuren loikan eteenpäin. Myös tekniikka vaikuttaa kehittyneen, mutta sen yksityiskohtiin ja todellisiin ominaisuuksiin on palattava ajokokemusten keräämisen yhteydessä. Mikäli suomalainenkin veroviranomainen saadaan joskus ymmärtämään ympäristöystävällisyyden suosimisen tärkeys, voi Toyota Priuksesta tulla menestystarina aikanaan myös meillä.

(Tiivistelmä Jani Kajanderin artikkelista TM 9/03, s. 4-5)