Pariisin autonäyttelyn ennennäkemättömiin uutuuksiin kuului BMW:n 3-sarjan ja Mercedeksen B-sarjan lisäksi Toyota RAV4:n uusi sukupolvi.

Ensimmäinen kolmiovinen RAV4 esiteltiin vuonna 1994, joten se tuli luomaan uutta kohtuukokoisten katumaasturien luokkaa jopa hieman ennen kuin Honda CR-V, joka on yhä yksi sen tärkeimmistä kilpailijoista.

Uuden RAV4:n ensitapaaminen hieman yllättää. Muodoissa on erikoista aloittelijamaista särmikkyyttä ja piirteitä useista muista automalleista – joita ei välttämättä ole muotoiltu tällä vuosituhannella. Siihen on kaiketi tavoiteltu samantyyppistä terävyyttä kuin C-HR:ään, mutta lopputulos vaikuttaa jotenkin kiinalaiselta.

Jonkin ajan kuluttua silmä alkaa tottua muotoihin, ja samanlaista sopeutumista kaivataan asiakkailtakin. Asiaa alleviivaa se, että jopa RAV4:n pääinsinööri Yoshikazu Saeki nimeää haastattelussa uuden RAV4:n pääkilpailijaksi nykyisen RAV4:n. Yleensä menestyvää konseptia ei haluta muuttaa, mutta tällä kertaa päätettiin ottaa harkittu riski. Tehdastakin siis jännittää, hyväksyvätkö asiakkaat uutuuden. Honda CR-V:n ohella tietysti esimerkiksi Volkswagen Tiguan ja Ford Kuga ovat tärkeitä kaupallisia ja teknisiä mittatikkuja.

Auto perustuu TNGA-arkkitehtuuriin ja tarkemmin GA-K-perusrakenteeseen, joka on isompi kuin esimerkiksi C-HR:ssä ja Corollassa käytettävä.

Ulkonäkö vihjaa siihen, että koko olisi kasvanut, mutta todellisuudessa auto on tasan 4,6-metrisenä puoli senttiä nykymallia lyhyempi. Akseliväli taas on kolme senttiä pidempi.

Pariisissa esillä oli pelkästään hybridimalleja. Syy on ymmärrettävä, sillä Euroopassa nykymallista 85 prosenttia on myyty hybridinä. RAV4:ssä käytetään voimapakettia, jossa on 2,5-litrainen bensiinimoottori eli sama kuin Camryssä ja Lexus ES:ssä. Taloudellisuuden kannalta 2,0-litrainen moottori olisi ollut parempi ratkaisu, mutta katumaasturissa kaivataan hieman enemmän voimaa.

Tarjolla on sekä etu- että nelivetoinen hybridiversio. Etuvetoisessa hybridijärjestelmän yhteisteho on 160 ja nelivedossa 163 kilowattia.

Hybrideissä neliveto on toteutettu E-four-tekniikalla eli ilman kardaaniakselia. Takapyöriä vetää sähkömoottori. Järjestelmä on uusittu ja sen pitäisi nyt pystyä välittämään käytännössä sama määrä vääntöä kuin perinteisen nelivedon. Ristiriipuntatilanteistakin luvataan nyt selvitä.

Edeltäjässä hybridin neliveto saatettiin ymmärtää hieman väärin, sillä oikeampi nimitys sähköiselle järjestelmälle olisi ollut ehkä 2,5-veto. Joka tapauksessa sähköinen neliveto on edelleen ensisijaisesti tarkoitettu avustamaan liikkeellelähdössä ja ajettavuutta liukkailla teillä taajamanopeuksilla.

Saataville tulee kuitenkin myös 2,0-litraisella bensiinimoottorilla varustettu malli, jonka saa etu- tai nelivetona, ja molemmat käsivaihteistolla tai portaattomalla automaatilla. Nyt ensi kertaa valikoimassa olevan etuvetoisen ei-hybridi-RAV4:n tärkeänä kohderyhmänä ovat Toyota Auto Finlandin toimitusjohtajan Kari Skogsterin mukaan Suomessa erityisesti Avensis-asiakkaat, ellei uusi Corolla tai hieman myöhemmin tuleva Camry tyydytä heidän tarpeitaan. Avensiksen tuotanto on jo päättynyt ja viimeisten autojen varastokin on kovaa vauhtia tyhjenemässä.

Mekaanisella nelivedolla ja cvt-vaihteistolla varustetussa mallissa on myös kahdella monilevykytkimellä toteutettu aktiivinen voimanjako takapyörien välillä.

Länsi-Euroopan ulkopuolisille markkinoille tarjotaan myös 2,5-litraista bensiinimallia. Dieseleitä ei valmistusohjelmaan tule kuulumaan.

Pääinsinööri Saekin mukaan RAV4:ssä haluttiin pitää tietyt, jo alkuperäisestä mallista periytyneet asiat tallella kuten tilojen monipuolinen käyttö ja etenemiskyky. Silti auto haluttiin kuitenkin säilyttää yhä maasturimaisena eikä tehdä siitä henkilöautomaista monien kilpailijoiden tapaan. Hybrideissäkin vetopaino on 1 500 kg ja maavaraa on kohtuulliset 19 senttiä.

Koeistumisen perusteella kuljettajan ympäristö on helposti omaksuttavissa, ja ilmeessä on paljon tuttua Toyotaa. Takaistuimella on asialliset tilat kolmelle matkustajalle ja jalkatilaa on hyvin, mutta istumakorkeus saisi olla hieman suurempi, jotta reisituki olisi parempi. Keskitunneli on matala, joten keskipaikkakin on täysin kelvollinen. Pituussäätöjä ei takaistuimessa ole.

Tavaratilan kooksi ilmoitetaan 580 litraa, joten se riittää moneen tarpeeseen. Kolmatta istuinriviä ei kuitenkaan ole tarjolla, joten tässä suhteessa Honda CR-V tarjoaa enemmän mahdollisuuksia.

Ajettavuuden ja mukavuuden kehutaan parantuneen, missä on varmaankin perää, sillä uusi perusrakenne takaa alhaisemman painopisteen, ja sekä ohjausta että jousitusta on kohennettu.

Suomeen uusi RAV4 saadaan keväällä todennäköisesti maalis-huhtikuussa. Hinnoista ei ole vielä hajua, mutta hybridimallien 125 ja 127 grammaan (NEDC-muunnos 102 ja 105 g/km) jäävät CO2-arvot ennakoivat maltillista verokohtelua.