Toyota valmisti Celicaa seitsemän sukupolven verran vuosina 1971-2006. Markkinoille tullessaan Celica oli Suomessakin suosittu.

Ajatus oli yksinkertainen. Otettiin perheautoksi suunnitellun Carinan perusrakenne ja asennettiin siihen vähän urheilullisempi kori. Ensimmäiset neljä sukupolvea olivat takavetoisia.

Sitten vaihdettiin etuvetoon, jonka rinnalle tuli myös ahtimella ja nelivedolla varustettu malli. Vuosien mittaan Celica keräsi meriittejä ralleissa, missä muun muassa Juha Kankkunen ajoi tuolla A-ryhmän nelivetoisella ohjuksella maailmanmestaruuteen vuonna 1993.

Yhdysvalloissa Toyota on joka tapauksessa rekisteröinyt nimen uudelleen itselleen, mikä herättää kysymyksen: miksi?

Tällä hetkellä Celican paikan Toyotan mallistossa on ottanut GT86, joten on vaikea ymmärtää uuden Celican sijoittumista yhtiön laajaan tarjontaan. Toisaalta onhan mahdollista, että Toyotalla on aivan uusi suunnitelma Celicalle. Muuttihan Mitsubishikin Eclipsen urheiluautosta katumaasturi Eclipse Crossiksi.