Toyotaa on totuttu pitämään varsin perinteissä pitäytyvänä autonvalmistajana, mutta nyt tehdas on astunut uusille urille. Yarista suunniteltaessa on annettu tilaa uusille ideoille ja näkemyksille. Tuloksena on ollut erityisesti Euroopan markkinoille tarkoitettu uuden ajan pikkuauto, jota on tarkoitus myydä pitkälle ensi vuosituhannen puolelle.

Auton kori on lyhyt mutta korkea, minkä vuoksi sisätilat on saatu kokoon nähden varsin mukaviksi. Yarista saa kolmella eri varustelutasolla, jotka ovat melko kattavia sisältäen esimerkiksi kojelautaan rakennetun hyvätasoisen radio-kasettisoittimen. Puutteita kuitenkin löytyy, kuten ABS-jarrut. Ohjaamon suuri erikoisuus on keskelle kojelautaa sijoitettu digitaalinen mittaristo, joka tulee varmasti jakamaan ostajien mielipiteet.

Pieni ja kevyt moottori edustaa uudenaikaista suunnittelua. Siitä löytyy muun muassa muuttuva imuventtiiliajoitus, johon on tähän asti totuttu vain kalliimman luokan autoissa. Teho ja vääntömomentti edustavat litraisten moottorien huipputasoa, mutta kiihtyvyys ei yllä aivan niiden vaatimalle tasolle.

Ajettavuudeltaan Yaris on myönteinen yllätys japanilaisautoksi, ohjaus on tunnokas ja oikea-aikainen. Jousitus on toisenlaisesta alkuvaikutelmasta huolimatta lopulta tavanomaisen pikkuautomainen. Suuren miinuksen tämä Toyota nappaa äänekkyydestään.

Yariksen suunnittelussa näkyvät selvästi eurooppalaiset mieltymykset ja lähtökohdat. Niitä tarvitaankin Euroopan pikkuautomarkkinoilla, jonne Yaris voimalla tähtää, kunhan sitä valmistava tehdas nousee Pohjois-Ranskaan.

TOYOTA YARIS 1,0 LINEATERRA

MAAHANTUOJA: Toyota Auto Finland Oy, Korpivaarantie 1, 01450 Vantaa

puh. (09) 85181

HINTA: 83 900 mk

(Lyhennelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 8/99, s. 156-161)