Vertailimme viittä noin tuhatkuutioista, sporttiseen matkailukäyttöön tarkoitettua moottoripyörää. Tehoa kaksisylinterisissä pyörissä on saman verran kuin 600-kuutioisissa nelisylinterisissä, mutta teho tulee ulos pienemmillä kierroksilla dieselmoottorin tapaan. Se tekee laitteista nautittavia ja helppoja ajaa mutkateillä.

* Aprilia SL 1000 Falco * BMW R 1100 S * Ducati Supersport 1000 DS * Honda VTR 1000 F Firestorm * Suzuki SV 1000 S

Vertailumme pyörät eivät uudistu merkkien lippulaivojen tapaan joka toinen vuosi. Vanhimman pyörän malli-ikä on kunnioitettavat seitsemän vuotta. Kuopus Suzuki esiteltiin viime vuonna. Maltillinen uudistaminen johtaa kohtuullisiin tuotekehityskustannuksiin ja sitä kautta edullisempaan hankintahintaan.

Moottorikonstruktiot ovat kaikilla erilaisia, ainoa yhteinen tekijä on sylintereiden lukumäärä.

Sylinterien välinen kulma on 90 astetta Ducatissa, Hondassa ja Suzukissa. Aprilian sylinterikulma on 60 astetta. Vaikka moottorit ovat enemmän tai vähemmän kesytettyjä, hitaiksi niitä ei silti voi mainita. Hitainkin pyörä suoriutui 0-100 km/h kiihdytyksestä 4,1 sekuntiin ja 0-400 metriä taittui aikaan 12,5 sekuntia.

Aprilia Falcon tekniikka perustuu merkin lippulaivaan, Mille-malliin. Moottori on täysin sama, vain moottorin ohjauksella on tiputettu tehoa noin kymmenen hevosvoimaa. BMW:n sylintereiden sijoitus on 180 astetta eli bokseri. Kone on pitkittäin, ja ainoana vertailluista toisioveto on toteutettu kardaaniakselilla. Ducatin ilmajäähdytteinen moottori on ainoa kaksiventtiilikone tässä vertailussa. Venttiilikoneisto on merkille uskollinen hihnakäyttöinen pakko-ohjattu. Honda on malli-iältään vanhin. Se esiteltiin vuonna 1997 ja edusti silloin merkin urheilullisinta kaksisylinteristä mallia. Teholtaan 78 kW:n moottori on säilynyt muuttumattomana. Suzuki SV 1000:n moottori perustuu vuosien takaiseen huippumalliin, TL 1000 -sarjaan. Moottoria on laimennettu paremmin jokapäiväiseen käyttöön sopivaksi venttiileitä pienentämällä.

Kaupunkiajossa Honda ja Suzuki ovat ketterimmät. Seuravana tulevan Aprilian hidasajoa heikentävät pitkä ykkösvaihde ja moottorin stumppailutaipumus tyhjäkäyntikierrosten tuntumassa. BMW:n iso koko tuntuu, ja voimakas moottorijarrutus voi yllättää huonopitoisella alustalla. Vaihteisto on hidas ja pitkäliikkeinen. Ducatin etukeno ajoasento ja suuri kääntösäde rasittavat kuljettajaa. Moottori sammuu herkästi liikkeelle lähdettäessä.

Maantienopeuksissa BMW on mukavin. Moottori vetää alhaalta, eivätkä tärinät häiritse. Honda ja Suzuki loistavat vaivattomuudellaan. Aprilia on hiukan edellisiä kankeampi. Ducatin jousitus on kova, ja ajamisesta pienillä vaihteilla tulee pitkästyttävää. Järjestys vaihtuu, kun mennään todella mutkaisille teille.

Rennosti käyvät keskihintaiset twinit ovat hyvä vaihtoehto kiivaille 600-kuutioisille. Hintaa ja tehoa on suurin piirtein saman verran, mutta käyttökelpoinen teho on käytössä helpommin. Twinin suorituskyvystä voi nauttia laillisissa nopeuksissakin. Kuusisataakuutioisten huippumalleille vertailun pyörät jäävät huippunopeudessa ja ketteryydessä, mutta tarjoavat arkiajoon paljon enemmän iloa.

(Tiivistelmä Janne Tervolan artikkelista TM 16/04, s. 73)