Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes kertoo löytäneensä turvallisuuspuutteita kaikista neljästä tutkimastaan minimopomallista. Tukes toteaa, että se on tutkinut minimopoja viimeksi vuonna 2011, eikä ”tilanne näytä tulosten perusteella parantuneen”.

Tutkitut mallit olivat kolme minimopoa ja yksi 70 cm3 -moottorilla vartustettu pyörä. Kaikissa havaittiin turvallisuuspuutteita.

”Merkittävimpiä puutteita olivat mopon käyttäjäryhmään nähden liian suuri huippunopeus, riittämättömästi toimiva ja/tai väärin asennettu nopeudenrajoitin, mopon rakenteessa olevat terävät reunat ja kulmat, käytönaikaiselle kosketukselle alttiit kuumat pinnat etenkin moottorin lohkossa ja äänenvaimentimen päässä sekä kaatumisriskin aiheuttava sivuseisontatuki. Myös mopojen käyttöohjeissa todettiin runsaasti puutteita”, Tukes kertoo.

Yleisillä teillä käytettäviksi tarkoitettuja mopoja ja moottoripyöriä valvoo Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi). Tukes puolestaan valvoo nyt tutkittuja, koneiksi luokiteltavia kulkupelejä, kuten minimopoja.

Ne ovat pieniä mopoja, joita ei ole tarkoitettu tieliikennekäyttöön. Tällaisella mopolla saa ajaa vain muulta liikenteeltä suljetulla alueella.

”Minimopot mielletään usein halvan hintansa ja pienen kokonsa takia lapsille sopiviksi ajokeiksi. Polttomoottorikäyttöisten mopojen huippunopeus voi kuitenkin olla suuri, minkä vuoksi ne eivät välttämättä sovellu pienempien lasten käyttöön, vaikka muut turvallisuusominaisuudet täyttyisivätkin”, Tukes huomauttaa.

Tutkitut mallit huomioineen löytyvät Tukesin markkinavalvontarekisterissä:

Minimoto (Preeco)
BSE Glanspower Dirt Bike 70cc
 X-Pro Firefly Minidirtbike
Nitro Motors Coyote CRX50

Tukesin laatima ”Mopon ostajan muistilista”

Turvallisuus kannattaa huomioida jo mopoa valitessa ottamalla selvää mopojen ominaisuuksista. Tukesin teettämien testien perusteella huomiota kannattaa kiinnittää etenkin seuraaviin seikkoihin:

  • Selvitä, mikä mopon huippunopeus on. Esimerkiksi 70 km/h kulkeva mopo ei ole turvallinen pienten lasten käsissä.
  • Varmista myyjältä, onko mopossa nopeudenrajoitin. Aloittelijoille tarkoitetuissa pienissä mopoissa (sylinteritilavuus enintään 50 cm3, teho enintään 4 kW) on oltava nopeudenrajoitin. Mopo on toimitettava asiakkaalle rajoitin alhaisimmassa arvossaan, joka ei saa ylittää 16 km/h.
  • Tarkista, onko mopon kuumat pinnat suojattu käytönaikaiselta kosketukselta. Huomioi erityisesti moottorin lohko, pakoputki sekä äänenvaimentimen pää. Tarkista, ettei bensahana sijaitse liian lähellä moottorin lohkoa.
  • Katso, onko mopossa teräviä kulmia ja reunoja, joihin ajaja voi ruhjoutua. Etenkin mopolla kaaduttaessa jälki voi olla pahaa. Huomioi erityisesti pohjapanssarin kulmat ja reunat, pulttien päät, sojottavat vaijerit, takahaarukan takapää, sivuseisontatuki sekä takapyörän aseman säätömekanismi. Hauraisiin ja koviin muoviosiin voi kaatumistilanteessa lohjeta teräviä kulmia.
  • Kokeile sivuseisontatuen toiminta. Liian jämäkkä sivuseisontatuki voi alas unohtuessaan aiheuttaa kaatumisen. Tuen muotoilu vaikuttaa myös ruhjoutumisvaaraan.
  • Tarkista mopon jalkatapit:
    • Katso, että jalkatapit on kiinnitetty mopon runkoon tai rungossa kiinni olevaan komponenttiin. Kokeile kiinnityksen tukevuus.
    • Tarkista, että taittuvat jalkatapit palautuvat kunnolla ajoasentoon.
    • Katso, ettei tapeissa ole ruhjoutumisvaaraa aiheuttavia teräviä kulmia tai reunoja.
  • Varmista, että mopon mukana toimitetaan asianmukaiset suomen- ja ruotsinkieliset käyttöohjeet.