Finnairin MD-11 jyrisee turvallisesti jossain Siperian yllä. Suuntana Helsinki. Selailemme sekavin tuntein muistiinpanojamme. Tarkastelemme kameran pieneltä näyttöruudulta matkamme näkyviä tuloksia. Sulattelemme kaikkea sitä uutta, mitä tuore Tokion autonäyttely oli juuri tarjonnut. Olo on kuin Ihmemaasta palaavalla Liisalla.

Japanilaiset valmistajat esittelivät kotikentällään hengästyttävän suuren valikoiman tulevaisuuden autoja. Tarjolla oli joukko ennen näkemättömiä, mitä mielikuvituksellisempia koemalleja, joiden tekniset ratkaisut ja muotoilu pysäyttävät. Niitä tutkiessa jäi helposti huomaamatta, että näyttelyn anti tavallisten autojen osalta oli melko vähäinen.

Edellisellä kerralla Tokiossa, kaksi vuotta sitten, tilanne oli päinvastainen. Tuolloin oli tarjolla laaja kirjo japanilaisten omia myyntimalleja kaikkein kuumimmissa luokissa. Tällä kertaa ei ollut juuri mitään. Kaikki voima oli panostettu tulevaisuuteen, outoihin autoihin, jotka antavat vihiä 2010- tai 2020-lukujen liikenteestä.

Eurooppalaiset olivat puolestaan liikkeellä vahvalla nykymallistolla, mutta mitään varsinaisesti uutta ei ollut tarjolla. Päämäränä lienee ottaa hieman tiukempi ote Japanin markkinoista. Vain Mercedes-Benz esitteli uuden tutkimusmallinsa japanilaisyleisölle.

Amerikkalaiset esittelivät myös omaa hybridi- ja polttokennotekniikkaansa, mutta sekin oli nähty jo muilla näyttämöillä. DaimlerChrysler säväytti kuitenkin yleisöä uudella Jeep-konseptillaan. Muuten amerikkalaisten esittelemä myyntimallisto oli suppea, mutta Japanin valloituksen syventämistä ajatellen varmasti merkittävä.

HONDAN ensimmäinen hybridiauto Insight on saanut urheilullisen seuraajan, joka tässä vaiheessa on pelkkä koe/näyttelymalli ja taatusti kallis sellainen. Honda Imas hyödyntää viimeisintä hybriditekniikkaa ja on erittäin kevyt. Sen kori on tehty hiilikuidusta ja alumiinista ja ilmanvastuskerroin on edellä kerrottua, Daihatsun ennätystä hipova, vain 0,20. Valmistajan mukaan keskimääräinen bensiininkulutus jää normaaliajossa 2,5 litraan sadalla kilometrillä, jopa sen nallekin. Käytännössä 2+2-tyyppinen auto on sisältä hyvin futuristinen.

TOYOTA NLSV muistuttaa ajatukseltaan hyvin läheisesti Peugeotin vuosi sitten Pariisissa lanseeraamaa Sesame-koemallia. Sesame tulee ensi vuonna tuotantoon mallinimellä 107, mikä saa pohtimaan, onko NLSV seuraava Yaris. Alle neljä metriä pitkällä autolla on korkeutta yli 1,7 metriä. Kun siinä on vielä liukuovet, ei autoon tarvitse nousta eikä laskeutua, vaan sinne voi astua.

Jos ei esittele mitään uutta tai yllättävää, niin kehityksessä ei tapahdu suuria edistysaskeleita. Toyota PM (PM = Personal Mobility) on taas kerran eräs huikea yritys kehittää jotain todella uutta. Todennäköisimmin laite haudataan muutaman näyttelykerran jälkeen historian romukoppaan. Tai sitten ei… Kyseessä on eräänlainen yhden hengen takavetoinen sähköauto, joka yrittää olla kuljettajansa näkyvä jatke tai ainakin persoonallinen ”vaatekappale”. Se pyrkii yhdistämään kuljettajan ja ajoneuvon yhdeksi. Sen avulla voi helposti näyttää tunteitaan ja keskustella vaivattomasti toisten lähistöllä olevien samanlaisten kanssa. PM sopii kuljettajalleen kuin hansikas käteen. Sitä hallitaan kahdella ohjaussauvalla, jotka aistivat kuljettajan sormenliikkeistä, mitä pitää tehdä. Nykyaikaisen informaatioteknologian avulla PM pystyy kommunikoimaan kaltaistensa kanssa. Se voi esimerkiksi liittyä PM-ajoneuvojen jonoon elektronisen linkin avulla, jolloin vain jonoa johtava kuljettaja on vastuussa reitistä.

(Tiivistelmä Toni Jalovaaran ja Martti Merilinnan artikkelista TM 19/03, s. 10-23)