Kilpa-ajotaustainen autotoimittaja Robert Koistinen kertoo Oho!-kolumnissaan kömmähdyksistään, joita ei ole aikaisemmin julkaistu. 
***

Menin vuonna 1992 tekemään rengastestiä Italian Milanoon. Testiryhmään kuului rengasasiantuntijamme Jukka Antila ja kaikkien alojen asiantuntija Jari Kujala.

Testiryhmä jakautui ennen matkaa kahteen osaan. Jukka vei testirenkailla täytetyn pakettiauton laivarahdilla Saksaan, kun taas minä ja Jari lensimme Göteborgiin hakemaan kaksi Saabin testiautoa.

Olimme pakanneet lähes kaikki muutkin matkatavarat pakettiautoon, ettei tarvinnut laittaa mitään lentokoneen ruumaan. Käsimatkatavaraa oli silti riesana, sillä Saksaan siirtyminen kesti yön yli. Tämä tehtiin Stena Linellä Göteborgista Kieliin.

Lento laskeutui ajallaan Göteborgiin, ja kaikki muukin sujui mutkattomasti. Tai no joo, ei ihan kaikki.

Silloin tullivirkailijat olivat vielä suhteellisen aktiivisia tullausten ja muiden tarkastusten kanssa. Kun kävelimme vihreätä linjaa, minut vinkattiin sivuun tutkimusta varten. Tullimiehenä oli nuorehko nainen, joka vaikutti ihan asialliselta. Kuten minäkin aluksi.

Minulla oli käsimatkatavarana musta salkku, jossa oli vain pakollisimmat varusteet yöpymistä varten. Ennen salkun avausta muistin myös sen, että Jari oli ehdottanut minua ottamaan runsaasti kolikoita matkaan, jotta voidaan sitten Italian maaseudun illassa pelata ”leikkimielistä” sököä.

Kun tullivirkailija oli avannut salkkuni ja nähnyt asiapapereitteni seassa yhdet alushousut, sukat ja pussillisen kolikoita, heräsi hänellä nopeasti kysymys.

”Mihin olet oikein menossa?”

”Milanoon”, vastasin.

”Viivytkö kauan?”

”Viikon!”

Seurasi kiusallisen pitkä hiljainen hetki. Tämä jälkeen hän toivotti minulle oikein hyvää matkaa.

Ääni oli teennäisen ystävällinen ja ilmeessä oli jotakin outoa.


Lue aiemmat Oho!-kolumnit:

Noudatin nopeusrajoituksia liiankin tunnollisesti – Seuraavaksi olin poliisin ruumiintarkastuksessa kuin mikäkin gangsteri

”Morsian” pitää aina pestä ennen palautusta – Tässä kohtaa taksikuskimme höristi korviaan

Näin sain lempinimekseni Fågel-Robbe – puusta löytyi merkkejä yli kahden metrin korkeudesta

Autoni ei noussut ylämäkeen, joten päätin peruuttaa ja ottaa vauhtia. Huono idea

Menin varhain aamulla lentokentällä kahville – äkkiä minut valtasi olo, että jotain tärkeää puuttuu

Testiauto meni romuksi jo ennen testin alkua – palasia lenteli 20 metrin päähän

”Just let it burn”, minulle sanottiin driftingautossa – ilmassa leijaili huolestuttavan paljon savua

Meille alkoi tulla kiire lentokentälle – ja sitten huomasimme ajavamme väärään suuntaan Juutinrauman siltaa

Ajoin komeasti testiradalta ulos metsään – seuraavaksi kolarointiin liittyi kuvauskopteri

Lukitsin itseni vessaan, mutta keksin pomminvarman keinon päästä sieltä ulos

Olin myöhästyä lentokoneesta, koska sinne oli vaikea saada vietyä stilettiä

Autotestin jälkeen vuorossa oli 2 tunnin lepohetki hotellissa – mutta se muuttuikin tulipalon sammutukseksi

Jäimme talvitestissä kiinni television varastamisesta – eräänä iltana vastaanotosta tuli puhelu

Kaikki meni pieleen – Palautimme testiauton maahantuojalle osittain muovipussissa

Näinkin voi käydä: Jäähdyttelykierroksella testiauton ohjaamossa syntyi nyrkkitappelu

Talvitestissä avautui mahdollisuus käydä hiihtämässä, mutta tämän enemmän pieleen voitelu ei olisi voinut mennä

Insinöörit vertasivat kierrosaikojani oikeaan kilpakuskiin, ja paperit olivat pudota lattialle

Edessä oli niin vaatimattoman näköinen hyppyri, että siitä teki mieli hypätä – huono idea

Autotestin kaikki muistiinpanot olivat iPadin muistissa – ja sitten se mystisesti katosi

Nostin Suzukin kahdelle renkaalle unkarilaisella testiradalla – ”Onko siitä pakko kirjoittaa?”

Suzuki Ignis kaatui väistökokeessa, mutta tehtaan omalla testiradalla meitä odotti jotain vielä oudompaa

Käänsin väistökokeessa kiikkerältä tuntuvan Suzuki Ignisin rattia – seuraavaksi menimme katon kautta ympäri

Corvetten jarruun tuli mystinen vika – mekaanikolla oli vaikeuksia pidätellä nauruaan

Pimeydessä meitä odotti renkaita, betonia ja akselinpaloja – Luojan kiitos ettei ajettu täysiä!

Lainasimme salaa työkaverin sanelukonetta testiajoon, ja seuraukset olivat kohtalokkaat

Kaksi TM:n toimittajaa lähti päiväksi testaamaan autoja – saimme aikaiseksi vain valokuvan toimittajan pakaroista

Rengassavua ja järkyttyneitä ilmeitä – ”Sladi” meni vähän pitkäksi

Fiat Abarthilla törmääminen turvakaiteeseen tuli toimitukselle yllättävän kalliiksi

Vaarallinen nokkakolari oli rengastestissä enemmän kuin lähellä

Tein rallikilpailussa täydessä vauhdissa rajun käännöksen – ja sitten näin yleisön ilmeet

Eksyin Puolassa Kris Meeken ralliautolla – ja pian vasemmalla näkyi iso linna

Ajattelin yllättää Hondan insinöörit 360 asteen käännöksellä, mutta en ottanut huomioon yhtä asiaa

Ajoin Mika Salon autolla seinään