KAUAN odotettu EY-tuomioistuimen päätös käytettyinä maahan tuotavien autojen verokohtelusta on vihdoinkin saatu. Päätös on jokseenkin odotusten mukainen. Nyt pähkäillään, miten se käytännössä vaikuttaa autojen hintoihin ja automarkkinoihin.

Ensi hämmingin jälkeen näyttää ilmeiseltä, että käytettyjen autojen hinnat laskevat, joissakin tapauksissa jopa tuntuvasti, mutta malli- ja ikäkohtaisesti erot ovat suuret.

Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että samaan aikaan uusien autojen hinnoissa tapahtuu nousua. Valmistajat eivät myy autojaan Suomen maahantuojille enää yhtä halvalla kuin aikaisemmin, koska EU-alueella on tapahtumassa hintojen harmonisointi.

Tuomioistuimen päätös ei koske uusista autoista perittävää autoveroa, jonka pienentäminen olisi ainoa keino torjua hinnannousua. Valtiovarainministeri on kuitenkin sanonut, että ainakaan nykyisen hallituksen aikana autoveroon ei puututa.

Käytetyt autot siis halpenevat ja uudet kallistuvat. Näyttää väistämättömältä, että väliraha uuden auton hankinnassa tulee kasvamaan. Tämä ei voi olla vaikuttamatta uusien autojen myyntiin. Varsinaiseen lamaan autokauppa tuskin joutuu, sillä kaupankäynnin painopiste siirtyy ilmeisesti vähäksi aikaa käytettyinä maahan tuotaviin autoihin, mutta eiköhän tilanne joidenkin kuukausien jälkeen tasaannu.

Uudessa tilanteessa on ehkä parasta se, että valinnanvara kasvaa. Jos haluaa itselleen tietyn tyyppistä käytettyä autoa, koko Eurooppa on avoinna sellaisen etsimiseen, ja auton voi järkevällä hinnalla tuoda maahan. Erityisesti tämä koskee kalliimpia autoja, joita on uutena myyty Suomessa vain vähän ja joita ei käytettyinä tahdo kotimarkkinoilta löytyä lainkaan.

(Pääkirjoitus TM 16/2002, s. 9)