Liikennevirasto kertoi torstaina, että se kehittää Digian kanssa koneoppimista hyödyntävää ohjelmaa, joka pystyy ennustamaan ruuhkien syntymisen reaaliajassa.

Ohjelmisto mahdollistaa tiedotteen mukaan tarkkojen ruuhkaennusteiden syntymisen. Ennusteet kuten ”Turun moottoritie länteen ruuhkautuu Veikkolan kohdalla 15 minuutin päästä 90 % todennäköisyydellä”, voivat tiedotteen mukaan tulevaisuudessa olla arkipäivää.

”Olemme kehittäneet Digian kanssa ohjelman, joka ennustaa melko luotettavasti, miten ajoneuvojen määrä ja nopeus kehittyvät maanteillä. Käynnissä on nyt testivaihe, mutta alustavat tulokset ovat lupaavia”, toteaa Liikenneviraston analytiikka-asiantuntija Pekka Kinnunen.

Ohjelma pystyi testeissä ennustamaan ajoneuvojen nopeuksia esimerkiksi Turunväylän testiosuuksilla yli 99 prosentin todennäköisyydellä.

Tiedotteessa kerrotaan, että ennen ensimmäistäkään ennustusta ohjelmalle on pitänyt opettaa, miten ruuhkat syntyvät. Tämän ohjelma on itse oppinut tutkimalla historiaa. Ohjelman opetusaineistona olivat kelitiedot sekä liikenteen automaattisten mittausasemien keräämät tiedot vuosilta 2015 ja 2016. Nämä tiedot pitävät sisällään esimerkiksi mittausaseman ohi ajaneiden ajoneuvojen nopeuden ja lukumäärän.

Tekoälylläkin on omat rajoitteensa. Esimerkiksi äkillisiä kolareista johtuvia ruuhkia ei mikään ennustemalli voi ennustaa.

”Sattumanvaraisten tilanteiden ennustaminen ei onnistu nykyisillä malleilla. Toisaalta ohjelmaa on mahdollista kehittää sellaiseksi, että se huomauttaa, kun tien ajonopeudet tippuvat huomattavasti ennustetta alemmaksi. Tämä antaisi tärkeän signaalin siitä, että liikenteessä on tapahtunut jotain ennalta-arvaamatonta”, Kinnunen visioi.

Koneoppivan ohjelman tekemiä ruuhkaennusteita ei hyödynnetä vielä liikenteessä, mutta tilanne voi muuttua lähivuosina. Tulevaisuudessa tarkempia ruuhkaennusteita voisi käyttää ainakin liikenteen ohjauksen apuna.

”Tarkemmat ruuhkaennusteet tarkoittavat loppupeleissä sujuvampaa ja turvallisempaa liikennettä. Jos tiedämme esimerkiksi, että Turunväylä tulee pian ruuhkautumaan, voimme yrittää helpottaa tilannetta valo-ohjauksen avulla”, kertoo tiedotteessa Liikenneviraston liikennekeskuspäällikkö Mika Jaatinen.