Viimeisen kymmenen vuoden aikana lukuisat turvatyynyt ovat valloittaneet uusien autojen ohjaamot. Tyynyjä ja patjoja voi hyvinkin olla yhdessä autossa jo kymmenen, eivätkä ne kaikki enää edes muistuta tyynyä. Renaultin uusi tyynymallikin on itse asiassa peltiä.

Renault esittelee uuden turvatyynyn, joka poikkeaa melkoisesti totutusta. Uusi istuinturvatyyny on valmistettu peltilevystä, ja se on sijoitettu istuimen verhoilun sisään reisien alle. Lauetessaan se muodostaa penkin etureunaan voimakkaan kohouman, joka estää penkillä istuvaa henkilöä luiskahtamasta turvavyön lannenauhan alitse.

Uudelle laitteelle tuli tarvetta, kun neliovisen Renault Lagunan kolmannen sukupolven turvajärjestelmä haluttiin sovittaa Megane II:een, jota myydään myös kolmiovisena Coupéna. Renault SRP3:en kuuluu kaksi turvavyön esikiristintä, jotka ovat kummallakin puolen penkkiä. Kolmioviseen Meganeen ei mahtunut penkin ulkolaidan puoleista kiristinlaitetta, ja ongelma ratkaistiin istuinturvatyynyllä, joka korvaa toisen kiristimen vaikutuksen.

Renaultin järjestelmään kuuluu kaksivaiheinen laukaisu: ensin laukeaa keskitunnelin puoleinen esikiristin ja etuturvatyynyjen ensimmäinen vaihe. Jos törmäys näyttää pahalta, laukeaa toinenkin kiristin – tai istuinturvatyyny – ja etutyynyjen toinen täyttövaihe. Sama tyyny siis laukeaa kahdesti. Kaikkea ohjaa turvajärjestelmän tietokone kiihtyvyysanturien tietojen perusteella.

Uusi viiden litran tyyny on valmistettu hitsaamalla kaksi ohutta peltilevyä yhteen. Putkimainen kaasunkehitin on sijoitettu tyynyn alle. Kun suojattavan lantio osuu tyynyn kohoumaan, muotoutuu pelti uudelleen ja paine tasaantuu venttiilin kautta. Istuinturvatyyny soveltuu myös takapenkille. Tulossa ovat myös esimerkiksi turvavöihin sijoitetut turvatyynyt takaistuimelle, joita ei huomaa kuin pienestä toppauksesta vyössä. Turvatekniikka kehittyy mielenkiintoiseen suuntaan.

(Tiivistelmä Harri Domonyin artikkelista TM 13/02, s. 104-105)