Uudet automallit antavat hyvän suojan matkustajilleen, mutta nyt pohditaan miten vähentää jalankulkijoiden loukkaantumisriskiä törmäyksissä.

Volvo tunnetaan yhtenä turvallisuuskehityksen airuista, eikä yhtiö halua luopua maineestaan, vaan kehittää jatkuvasti uusia varusteita. Edellisessä uutuudessaan S60/V60, Volvo esitteli jalankulkijoiden tunnistamisjärjestelmän, joka jarruttaa automaattisesti havaitessaan esteen lähellä. Genevessä esitellyssä V40-mallissa on lisäksi tuulilasin alalaitaan sijoitettu turvatyyny, joka laukeaa jalankulkijaa törmäyksen jälkeen.

Jotkut autonvalmistajat, kuten Citroën ja Jaguar ovat jo aiemmin ottaneet käyttöön eräissä malleissaan ylösponnahtavan konepellin. Siinä etupuskuriin sijoitettu tunnistin räjäyttää konepellin auki takalaidastaan törmäyksessä, jolloin konepelti joustaa jalankulkijan pudotessa sille. Volvo vie ajatuksen turvatyynyllään vielä pidemmälle. Volvon ratkaisun ylimääräisenä etuna on, että se jättää suuremman vapauden auton muotoiluun.