Ei ole lainkaan tavatonta nähdä liikenteessä tilannetta, jossa auton takapuskurissa alkaa roikkua auto aivan liian lähellä. Riittävän turvavälin säilyttäminen unohtuu liikenteessä aivan liian usein.

Kyse ei ole vain turvallisuudesta. Uuden amerikkalaistutkimuksen mukaan liian pienet turvavälit eivät suinkaan nopeuta liikennettä vaan lisäävät ruuhkia.

Yhdysvaltalaisen MIT-yliopiston Computer Science and Artificial Intelligence Laboratoryn tutkijoiden julkistama uusi tutkimus paljastaa, että jos kaikki autot pitäisivät liikenteessä yhtä suuren turvavälin sekä edellään että takanaan ajavaan autoon, liikenteen nopeus jopa kaksinkertaistuisi ja ainakin ruuhkat vähenisivät.

Toisin sanoen autoilijan pitäisi yrittää pitää autonsa edellään ja takanaan ajavien autojen puolessävälissä.

”Meillä ihmisillä on taipumusta nähdä asioita edessämme, sekä kirjaimellisesti että konseptuaalisesti, joten saattaa vaikuttaa intuition vastaiselta katsoa taaksepäin”, sanoo tiedotteessa MIT:n professori Berthold Horn.

”Tällä tavalla ajaminen voisi vähentää matka-aikaa ja bensankulutusta dramaattisesti, ilman että tarvitsee rakentaa lisää teitä tai tehdä muita muutoksia infrastruktuuriin.”

Horn sanoo, että autoilijat tuskin itse muuttavat tapojaan pian. Hänen mukaansa autovalmistajien pitäisi kehittää järjestelmiään niin, että niiden tutkat näkevät myös taaksepäin. Nykyisin monet uudet autot osaavat pitää saman etäisyyden edellä ajavaan autoon, mutta Hornin mukaan olisi parempi, että auto pitäisi automaattisesti saman etäisyyden sekä edellään että takanaan ajavaan autoon.

Liikenne nopeutuisi Hornin mukaan huomattavasti siitäkin, että vain pienellä osalla autoista olisi tällainen järjestelmä.

Tutkijaryhmä kertoo saaneensa työhönsä inspiraatiota siitä, miten kottaraisparvet liikkuvat ilmassa. Ne pitävät toisiinsa joka puolella samaa välimatkaa.

”Linnut ovat tehneet tätä vuosisatojen ajan”, sanoo Horn. ”Jos haluat ohjelmoida tällaista käyttäytymistä, sinun pitäisi katsoa kaikkia lintuja ympärilläsi eikä vain edelläsi olevia lintuja.”

Tutkijaryhmän mukaan vuosikymmenten varrella on tehty satoja tutkimuksia liikennevirtojen ongelmista ja ruuhkien syistä. Sen sijaan paljon vähemmän tutkimuksia on tehty siitä, miten nämä ongelmat voitaisiin ratkaista.

Tutkimus julkaistaan IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems -julkaisussa.

Edellä ajavaa autoilijaa liian lähellä oleminen on muutenkin haitallista. Taannoinen tutkimus kertoi, että se etu, jonka autoilija saavuttaa pienellä hajuraolla, kumoutuu liikkeellelähdössä, sillä edeltävän auton on kiihdytettävä pois alta ennen kuin seuraava pääsee vauhtiin.

”Varioimme liikennevaloissa odottavien autojen välistä etäisyyttä kahdellakymmenellä portaalla (0,4–15,2 metriä). Emme huomanneet merkittävää eroa siinä, kuinka kauan kesti, ennen kuin viimeinenkin auto oli ohittanut risteyksen”, totesi Virginia Techin tutkija Jonathan Boreyko yliopiston tiedotteessa.

Vasta seitsemän metrin jälkeen liikennevaloissa odottavien autojen välisen etäisyyden pidentyminen alkoi hidastaa autojen kulkua risteyksestä, tutkimuksessa ilmeni.