Moni haaveilee urasta moottoriurheilun parissa. Mutta mitä pitäisi tehdä, jos kukkaro ja ajotaidot eivät riitä huipulle asti? Kiinnostus sekä tekniikkaa että kilpa-autoilua kohtaan kuitenkin roihuaa kuin juhannuskokko keskikesän yössä. Vastaus löytyy moottoriurheilun mekasta eli Englannista. Muutetaan siis sinne, hankitaan alan yliopistotason tutkinto ja sitä kautta kilpa-autoinsinöörin, suunnittelijan tai teknisen johtajan ammatti.

Moottoriurheilun maailma on mielenkiintoinen ja kiehtova, mutta samalla vaativa ala. Sen parissa työskenteleviltä suunnittelijoilta, insinööreiltä ja mekaanikoilta vaaditaan täydellistä sitoutumista tehtäviinsä. Nämä henkilöt muodostavat huippu-tiimien selkärangan niin F1-, CART-, F3000-, Touring Car-, Sports Car-, World Rally Car- kuin NASCAR-sarjassa.

Mikäli moottoriurheiluteollisuus kiinnostaa työnantajana, kannattaa hakeutua oppiin esimerkiksi Cranfieldin yliopistoon. Viime syksynä siellä alkoi aivan uusi moottoriurheilun suuntautumislinja, jollaista ei ole vielä missään muualla päin maailmaa. MSc Motorsport Engineering & Management -kurssi tähtää ylempään korkeakoulututkintoon. Sen tarkoituksena on antaa valmistuville insinööreille moottoriurheiluteollisuuden tehtäviin soveltuvat tekniset tiedot ja hyvä johtamistaito. Kurssin aloittamisesta ja suunnittelusta vastasivat yliopiston lisäksi sellaiset moottoriurheilunimet kuin Jackie Steward OBE, Professori Adrian Reynard ja Benettonin Formula 1 -tallin tekninen johtaja Pat Symmonds, joka on itsekin opiskellut samassa yliopistossa.

Kurssiin kuuluu yksitoista viikon pituista intensiiviopintojaksoa. Näiden osuus koko kurssista on 40 prosenttia. Luentoja järjestetään joka toinen viikko, ja niin sanottujen väliviikkojen aikana tehdään harjoitustehtäviä ja ryhmätöitä. Luennoitsijat työskentelevät moottoriurheiluteollisuuden yrityksissä; edustettuina ovat muun muassa Xtrack ja TAG. Käytäntö takaa sen, että opiskelijat saavat mahdollisimman tuoretta tietoa moottoriurheilun teknisestä kehityksestä. Opinto-ohjelmaan kuuluu lisäksi ryhmätyönä tehtävä suunnitteluprojekti, jonka osuus tutkinnosta on 20 prosenttia. Henkilökohtainen tutkintotyö täyttää kurssin sisällöstä loput 40 prosenttia. Työ voidaan tehdä esimerkiksi jollekin kilpa-auto-tiimille.

Englannissa voi opiskella moottoriurheilua myös alempaan korkeakoulututkintoon tähtäävällä linjalla. Koulutusta tarjoaa kymmenkunta eri collegea ja yliopistoa. Kilpa-automekaanikon uraa suunnitteleville ehkä helpoin tapa on aloittaa työnteko/opiskelu jossain ajokoulussa, jotka ottavat mielellään taitavia mekaanikkokandidaatteja palvelukseensa. Koulunpenkiltä vauhtia voi hakea esimerkiksi Kanadasta, Bridgestone/Firestone Racing Academysta tai Californiasta, Russell Racing Schoolista.

(Tiivistelmä J.T.M. Ojan artikkelista TM 6/01, s. 124-125)