Presidentti Donald Trump sai aikaan (jälleen kerran) melkoisen sotkun perumalla edeltäjänsä asettamat rajat autojen kulutuksesta tulevina vuosina. Yksi suurimmista ongelmista on se, että Kalifornia ja kaksitoista muuta osavaltiota haluavat saada nopeasti liikenteeseen vähemmän kuluttavia ja siten vähemmän ilmakehää vahingoittavia autoja.

Lisäksi vasta päätöksen tultua julki havahduttiin siihen, että Yhdysvaltojen vahvasti sisämarkkinoihin keskittynyt autoteollisuus (tarkoittaa FCA:ta, Fordia ja General Motorsia) menettää viimeisenkin mahdollisuuden kilpailla kansainvälisillä markkinoilla. Tämän ohella on herännyt keskustelu siitä, että entä sitten jos öljyn ja sen myötä bensiinin hinta lähtee jyrkkään nousuun. Autoilijat haluavat nopeasti taloudellisia autoja, eikä sellaisia enää ole saatavissa kuin ulkomaisilta yhtiöiltä.

Autonvalmistajat olivat yhdessä rintamassa lobbaamassa kulutusrajojen muutoksen puolesta. Nyt kun päätös on tehty, ovat mielet muuttuneet ja rintama rakoilee. Chevrolet on ehtinyt ensimmäisenä ilmoittamaan, että se jatkaa mallistonsa kehitystä alkuperäisen aikataulun mukaisesti.

Chevroletilla henkilöautoista ja katumaastureista vastaava Steve Majoros totesi, että he ovat ylpeitä polttoaineenkulutuksen alentamiseksi tekemästään työstä ja jatkavat sitä määrätietoisesti. Moottorien sammutusautomatiikka, kevyemmät rakenteet, monivaihteiset automaattivaihteistot ja sähköistäminen ovat Majorosin mukaan konkreettisia tekniikoita, joilla Chevroleteistä tehdään entistä taloudellisempia.

Nyt Yhdysvalloissa seurataan mielenkiinnolla, miten muut autonvalmistajat vastaavat General Motorsin kannanottoon.