On aivan hämmästyttävää, millaisia harvinaisuuksia edelleen kätkeytyy ympäri maailmaa yllättäviin paikkoihin, kuten latoihin. Tämä vuonna 1963 valmistunut yksilö kuuluu aivan tuotannon alkupäähän.

Ensimmäisiin prototyyppeihin verrattuna siihen tehtiin jo merkittäviä parannuksia, kuten ohjausvaihteen muutos hammastankoon. Ensimmäisissä 75 autossa oli 260-kuutiotuumainen moottori, josta siirryttiin suurempaan ja tehokkaampaan 289-kuutiotuumaiseen.

Tämä auto oli hyvin pitkään eli vuoteen 1969 saakka Fordilla PR-käytössä. Luultavasti Shelby Cobra oli niin hauska, ettei siitä tahdottu luopua. Viimein se myytiin Indianapoliksessa asuneelle tohtori Bryan B. Molloylle, jonka ansioihin kuuluu muun muassa osallistuminen Prozac-lääkkeen kehitystyöhön.

Molloy maalautti alun perin valkoisen auton punaisen ja pronssin yhdistelmäksi ja nautti siitä muutaman vuoden, kunnes säilöi sen latoon tilalleen. Siellä se oli täysin käyttämättömänä vuosikymmeniä, kunnes tavaraa tuonut mies huomasi auton ja osti sen Molloyn leskeltä.

Vaikka Cobra oli ollut pitkään hylättynä, se käynnistyi uuden akun ja varttitunnin työn jälkeen. Tarinassa on uskomaton käänne, sillä vain kuukausi tuon jälkeen lato paloi maan tasalle, ja se olisi vienyt Cobran mukanaan, ellei sitä olisi sattumalta löydetty.

Shelby vaihtoi omistajaa useampaankin otteeseen, kunnes se päätyi merkkiin perehtyneelle Tom Cotterille. Hän kirjoitti autosta kirjan ”The Cobra in the Barn”. Sen jälkeen, kun auto oli entisöity alkuperäiskuntoon, se oli ansainnut paikkansa upeiden latoautojen joukossa.

Auto on ollut nykyisellä omistajallaan 13 vuotta ja hän yritti myydä sen RM Sotheby’sin huutokaupassa Amelia Islandilla. Auton hinnan odotettiin nousevan miljoonaan dollariin. Korkein tarjous jäi kuitenkin 900 000 dollariin, joka ei täyttänyt myyjän toiveita, joten auto jäi myymättä.