Ford Focuksen alkaen hinnat pomppaavat sukupolven vaihdoksen yhteydessä yli 2 500 euroa aiempaa korkeammalle, mutta rahalle annetaan myös vastinetta.

Hinnat alkaen -mallina on 22 001 euroa maksava 1,0 EcoBoost 74 kilowattisena ja Trend-varustein. Vajaalla tuhannella eurolla keulalle saa 18 kilowattia tehokkaamman bensiinimoottorin ja diesel nostaa hintaa kolmellatuhannella eurolla, jolloin kauppaan kuuluu myös ajastimella varustettu polttoainekäyttöinen lisälämmitin.

Hinnan korotuksen ymmärtää, kun tutustuu Trendin varustelistaan. Jo perusmallissa on vakiona 16-tuumaiset kevytmetallivanteet ulkonäköä kohentamassa. Ajotilan valinta löytyy samoin kuin suomenkielinen navigaattori 8-tuumaisella kosketusnäytöllä, johon voi liittää älypuhelimen.

Pysäköintitutkat ovat Trendissäkin edessä ja takana, minkä lisäksi peilit taittuvat sähköisesti koria vasten. Turvapaketti on varsin kattava, sillä sieltä löytyvät älykäs nopeusavustin, kaistanpitoavustin, törmäyksenestoavustin ja liikennemerkkien tunnistus. Fordin erikoisuutena on ohjelmoitava avain, jolla voi rajoittaa muun muassa nopeutta ja äänentoiston volyymiä.

Titanium on noin 1 500 euroa Trendiä kalliimpi ja siinä on 1,0-litraisen EcoBoostin 92 kilowatin tehoinen versio perusmoottorina. Varusteluetteloon on lisätty käsin säädettävän ilmastointilaitteen tilalle kaksialueinen automaatti-ilmastointi, tunnelmavalaistus, älyavain, lämmitettävä tuulilasi, pyyhkimien sadetunnistin, leditakavalot ja ylellisempi sisustus. Tämän mallin hinta ei ole noussut kuin 337 eurolla edelliseen sukupolveen verrattuna.

Kuvan kaltaiset ST-Linet ovat urheilullisuutta painottavia ja niissä on tuumaa suuremmat pyörät ja urheilullisempi eli käytännössä jäykempi jousitus. Muotoilusarja, kaksoispakoputki ja musta etusäleikkö kertovat ulkopuolisille auton sporttisesta hengestä. Focus ST-Linen hinnat alkavat 24 649 eurosta.

Tässä ovat vasta ensimmäiset mallit, sillä Focus-mallisarjaan ovat tulossa ylellinen Vignale, katumaasturimainen Active, paljon lisää moottoreita ja tietenkin farmari.