Kaksi kuukautta sitten kerroimme, että Opel lisää Corsa-mallisarjaan S-version ja OPC:n väliin vielä GSi:n. Ajatus syntyi Opelilla siitä, että GSi-malleille on tullut uuden Insignian myötä nostetta, joka halutaan käyttää hyväksi laajemmin.

Tuolloin Opel ei vielä kertonut mitään moottorista, mutta varsin pieni pakoputki viittasi johonkin vähän vaatimattomampaan. Nyt salaisuus on paljastunut: konepellin alla on sama 110 kilowattia kehittävä 1,4-litrainen bensiiniturbo kuin Corsa S -mallissa.

Suorituskyvyltään uusi Corsa GSi sijoittuu siis haaleaan sarjaan, sillä 8,9 sekunnin kiihdytysaika nollasta sataan ei oikeuta vielä kuumaan sarjaan. Huippunopeus muuten on 207 km/h, mikä on tietenkin enemmän teoreettinen arvo. Yhdistetty kulutus on rengastuksen mukaan joko 6,2 tai 6,3 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö vastaavasti 143-147 g/km.

Corsa GSi on eräänlainen väliversio, sillä moottori on S-mallista, joka ei paljasta suorituskykyään ulospäin. GSi puolestaan on ulkonäöltään hyvin lähellä OPC:tä, jonka konepellin alla on 152 kilowattia kehittävä 1,6-litrainen turbo. Myös ajo-ominaisuuksiltaan GSi on samanlainen kuin OPC, sillä alusta on lainattu sellaisenaan tehokkaimmasta mallista.

Suomessa Opel Corsa OPC maksaa 26 307 euroa, ja koska meille ei ole tuotu Corsa S:ää, seuraavaksi tehokkain malli on 18 211 euron hintainen Corsa Innovation litraisella 85 kilowattia kehittävällä moottorilla.

Niiden väliin jää kyllä GSi:n kokoinen aukko. Sen täyttäminen ratkeaa, kun maahantuoja saa autolle hinnan. Joka tapauksessa Corsa GSi:n mahdollinen Suomeen tulo jää loppuvuoteen.