Suomen maanteille on tulossas kolmen seuraavan vuoden aikana 150 uutta automaattista nopeusvalvontakameraa.

Uudet kamerat käyttävät nykyistä kehittyneempää tutkatekniikkaa, joka huomaa auton ylinopeuden kauempaa kuin nykyinen tienpinnassa oleva pistemittaus.

Poliisihallitus kertoi viime viikolla, että on kilpailuttanut yhdessä Liikenneviraston kanssa automaattisen liikennevalvontalaitteiston hankinnan. Kilpailutus sisälsi kiinteisiin valvontapisteisiin sijoitettavan automaattivalvontalaitteiston sekä laitekotelot ja pylväät, autoihin asennettavan automaattivalvontalaitteiston sekä laitteistojen huolto- ja korjauspalvelut.

Sensys Gatson liikenteenvalvontalaite.

Hankintasopimuksen arvo viiden vuoden sopimuskaudelle on noin 4,4 miljoonaa euroa.

Tarjouskilpailun voitti Oulun Energia Urakointi Oy, joka edustaa ruotsalaisen Sensys Gatso Group AB:n tuotteita.

”Huhtikuussa 2018 alkavan sopimuskauden aikana hankitaan 150 liikennevalvontalaitteistoa”, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta sanoo tiedotteessa.

Uudet automaattivalvontalaitteistot mittaavat ajoneuvojen nopeutta kehittyneellä tracking radar -tutkatekniikalla.

Tutka seuraa kohteen aikaa, nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa koko sen ajan, kun kohde on tutkan kentässä. Tämä tarkoittaa, että pelkällä äkkijarrutuksella ennen maassa olevaa mittaria ei välty kameran välähdykseltä.

”Silmukoihin perustuva tekniikka mittasi nopeuden noin 20 metrin päästä. Uusien kameroiden valmistaja ilmoittaa noin 150 metrin mittausmatkan. Mutta se jää nähtäväksi, mikä matka voidaan ottaa käyttöön. Tutka mittaa auton nopeuden useiden kymmenien metrien matkalta, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta sanoo Helsingin Uutisissa.

”Nykyisiä automaattivalvontalaitteistoja käytetään niiden elinkaaren loppuun asti”, tekninen asiantuntija Tuula Lahtinen Poliisin materiaalikeskuksesta sanoo.

Poliisin ja tieviranomaisen suunnitelman mukaan uuden tekniikan pilottijaksot ovat VT 6 Koskenkylä–Kouvola ja VT 4 Lusi–Vaajakoski.