Kia Optima on käynyt elinkaarensa puolenvälin päivityksessä, joka on hyvin maltillinen. Keulassa on uusi etusäleikkö ja myös puskuri ja ilmanohjain on muotoiltu uudelleen. Sisällä muutokset ovat samaa luokkaa eli vaatimattomia, kuten uusi ohjauspyörä ja mittaristo sekä paremmin varustetuissa versioissa tunnelmavalaistus.

Moottoreissa on enemmän kehitystä, sillä konsernin käyttämä uusi 1,6-litrainen turbodiesel korvaa myös Optimassa aiemmin olleen 1,7-litraisen. Uusi moottori kehittää sata kilowattia ja 320 Nm, joilla auto liikkuu aiempaa taloudellisemmin ja kiihtyy nopeammin. Toisena uutena moottorina on 132 kilowatin tehoinen 1,6-litrainen bensiiniturbo.

Suurin osa Kia Optimoista myydään farmareina, joiden hinnat alkavat 1,6 CRDI LX:n 29 990 eurosta. Hinnat alkaen mallissa on niin sanotun perusvarustelun lisäksi muun muassa kattokiskot, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, ohjauspyörän lämmitys, ajotilan valinta, navigaattori, peruutuskamera sekä pysäköintitutkat edessä ja takana.

Tuhannen euron lisähintaan noustaan EX-tasolle, jolloin varustelu kohenee etenkin turvallisuutta lisäävien järjestelmien osalta. EX-varusteluun kuuluvat kaistavahti, vireystilan valvonta, nopeusrajoitusmerkin tunnistus sekä muita varusteita, kuten tummennetut takalasit ja puolinahkaverhoilu.

Optiman LX- ja EX-varustelutasoon 7-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto maksaa kaksituhatta euroa enemmän. Bensiinimoottorin kanssa DCT on vakiona ja 33 990 euroa maksavan version varustetaso on EX. Kalliimpia Business Premium ja Business Luxury -varustetasoisia Optimoita myydään dieseleinäkin vain automaattisesti toimivan kaksoiskytkinvaihteiston kanssa.

Nelioviset, porrasperäiset Optimat ovat vähän yli tuhat euroa farmarikorisia sisarmallejaan halvempia.