Julkaisimme kesällä ensimmäiset kuvat uudesta Audi A1:sta, ja sen ohjaamo näytti todella houkuttelevalta ja ylelliseltä. Viimeistely ja varustelu oli kuvan perusteella lähes samaa luokkaa kuin yhtiön paljon suuremmissa ja kalliimmissa autoissa.


Mutta sitten löysimme kuvat hinnat alkaen -mallista.

Muutos on hurja, sillä tiessään ovat niin hieno digitaalinen mittaristo kuin kookas tietoviihdejärjestelmän näyttö kojelaudan keskeltä. Oikeastaan kojelauta näyttää siltä, ettei autossa ole edes radiota.

Sellainen kuitenkin autossa on, tosin erillistä näyttöä sille ei ole, vaan tietoa kanavasta löytyy ainoastaan mittareiden keskeltä tietoruudusta. Sikäli radio on oivallinen, että matkustaja ei voi sotkeutua kanavan tai äänitason säätöihin, kun ne ovat vain ohjauspyörässä.

Lehdistökuvissa on myös komeat suuret pyörät, joissa on tietenkin kevytmetallivanteet. Kaksivärisyys puolestaan tuo autoon nuorekkuutta ja komeaa ulkonäköä, mutta kummatkin ovat varusteita, jotka on hankittava perusmalliin lisähintaan.

Edellä kerrottu ei tietenkään koske ainoastaan Audi A1:tä, vaan pätee kaikkiin uusiin autoihin. Niin lehdistötiedotteissa kuin -koeajoilla kaikki materiaali ja nähtävänä olevat autot ovat niin sanotusti kaikilla herkuilla. Totta kai. Halutaanhan autosta antaa mahdollisimman hyvä vaikutelma.

Sama koskee pitkälti myös Suomessa median käyttöön annettavia autoja. Tosin täällä on toisinaan mahdollista päästä tutustumaan ihan perusmalliinkin, siis sellaiseen autoon, joita asiakkaille myydään.