Kuten niin usein ralliautoilun huipulla, myös meillä tuntemattoman malesialaisen Protonin rallihistoriaan liittyy suomalaiskuljettaja. Protonin Satria Neo S2000 -autolla kilpailtiin eri rallisarjoissa vuosina 2009 – 2012. Viimeisenä vuonna kuljettajiin kuului Juha Salo, joka toi Protonin Neste-Rallissa kolmannelle sijalle, minkä lisäksi hän ajoi autolla Japanin ja Kiinan ralleissa.

Nyt Proton on tulossa takaisin rallin pikataipaleille MM-sarjan R5-luokkaan kaudella 2018. Auton rakentaa brittiläinen MEM, joka teki aikanaan myös Satria Neo S200 -ralliauton. WRC2-luokan lisäksi uudella Iriz R5:llä kilpaillaan Asia-Pacificin rallien mestaruudesta.

MEM:iä vetävän Chris Mellorsin mukaan Iriz on täydellinen auto ralliin: Aloimme suunnitella tätä Protonin kanssa viime vuonna ja innostuimme auton mallista. Iriz on kooltaan ja muodoltaan täydellinen ralliauto. Kaikki on kohdallaan, akseliväli on pitkä, mutta kori on aika lyhyt. Edessä on riittävästi tilaa jäähdytykselle.”

Keulalla Iriz R5:ssä on Mitsubishi Lancer Evo X:n moottori, joka on pienennetty 1,6-litraiseksi. Autossa käytetään huippumerkkien komponentteja, sillä vaihteisto tulee Xtracilta, jarrut Brembolta, elektroniikka Cosworthilta ja iskunvaimentimet Reigerilta.

Proton Izir R5 esitellään yleisölle ensi kuussa Goodwood Festival of Speedissä.