Nyt BMW:n katumaasturimallisto alkaa olla täydellinen, kun se kattaa eri kokoluokat X1:stä uuteen todella suureen X7:ään.

Ensimmäistä kertaa autonäyttelyssä lokakuun alussa nähty uusi X5 on jo suuri auto, onhan sen akselivälit 2,975 metriä. Uusi X7 on vielä pykälän tai kaksi suurempi, sillä akseliväliä on venytetty 13 senttiä 3,105 metriin.

Kori on peräti 38 senttiä pidempi kuin X5:ssä ja sillä on mittaa 5,15 metriä. Kahden metrin leveys ja 1,8 metrin korkeus kertovat, että kyseessä on todella suuri auto. Pääkilpailija on Mercedes-Benzin GLS, mutta myös pitkäkorinen Range Rover mainitaan samassa hengenvedossa.

BMW:n tunnusmerkkinä oleva munuaissäleikkö kasvaa aina vaan suuremmaksi. Uudessa X7:ssä se on todella vaikuttavan kokoinen, etenkin kun led-ajovalot ovat hyvin kapeat. Valmistajan mukaan lisävarusteena saatavien Laserlight-laservalojen kantama ulottuu kuudensadan metrin päähän. Suuri maavara, kookkaat ikkunat ja vähintään 20-tuumaiset pyörät kuvaavat auton sivulinjaa.

Ylellisissä sisätiloissa on runsaasti tilaa ja myös kolmannella istuinrivillä matkustavat voivat olla täysikasvuisia. Keskirivin kolmen istuttavan penkin voi vaihtaa lisähintaan kahteen erilliseen Comfort-istuimeen.

Kuten korin koko antaa olettaa, tavaratila on kookas. Vaikka kaikki istuinpaikat ovat käytössä, on tilaa tavaroille vielä 326 litraa. Viiden matkustajan kuormalla tavaratila on 722 litran kokoinen, ja vain etuistuimien ollessa käytössä voi mukaan lastata tavaraa 2 120 litraa.

Kuljettajan edessä on BMW:n uusi 12,3-tuumainen digitaalimittaristo, minkä vieressä on toinen samankokoinen näyttö tietoviihdejärjestelmälle. Vakiovarustukseen kuuluu monipuolisesti kuljettajaa avustavat järjestelmät. Lisävarustelistalta löytyy vielä muun muassa kaistanvaihtoavustin, ja mukana on jo paljon puoliautomaattisen ajamisen sensoreita.

Valittavana on kolme kuusisylinteristä kolmelitraista moottoria. Euroopassa ainoa bensiinimoottori on mallissa X7 xDrive40i, jossa tehoa on 250 kilowattia. Se riittää kiihdyttämään auton nollasta sataan 6,1 sekunnissa. Dieselmoottori on joko 195 (X7 xDrive30i) tai 294 kilowatin (X7 M50d) tehoinen. Perusmallilla ehtii nollasta sataan seitsemässä sekunnissa, ja mallisarjan tehokkain vaihtoehto suoriutuu toimenpisteestä 5,4 sekunnissa.

Kaikissa vaihtoehdoissa on 8-vaihteinen automaattivaihteisto ja neliveto. Voimaa välitetään enemmän takapyörill,e ja ajettavuutta voi parantaa taka-akselin M Sport -tasauspyörästöllä, joka on vakiona M50d:ssä ja saatavissa bensiinimoottorin kanssa. Ilmajousitus ja sähköisesti ohjattavat iskunvaimentimet vastaavat mukavuudesta ja hyvistä ajo-ominaisuuksista.

BMW X7 esitellään virallisesti marraskuun lopulla Los Angelesin autonäyttelyssä. Maaliskuussa 2019 Suomeen saapuvan uutuuden ennakkomyynti alkaa loppuvuodesta. Vahvistamattomat hinnat lähtevät X7 xDrive30d:n 136 587 eurosta, eli X7 on yli 30 000 euroa vastaavaa X5:tä kalliimpi.