Täysin uusi BMW X1 on ulkonäöltään kuin 2-sarjan Active Tourer ja X3 olisivat saaneet perillisen. Tärkein muutos on siis se, että entisen takavetorakenteen sijaan nyt lähtökohtana on etuvetorakenne. Etuvedon myötä moottori ei enää ole edessä pitkittäin, vaan nyt se on tilaa säästävästi poikittain. Etuvedon myötä myös xDrive eli nelivetojärjestelmä on erilainen kuin ennen.

Vaikka kori on 4,439 metrin pituisena 36 mm lyhyempi kuin ennen, ovat sisä- ja tavaratilat kasvaneet. Leveyttä on tullut 21 mm (nyt 1,821 m) ja korkeutta peräti 53 mm (nyt 1,598 m) lisää.

Viime mainitun myötä edessä istutaan nyt 36 ja takana 64 mm korkeammalla kuin ennen. Takana jalkatila on kasvanut 36 mm ja pituussuunnassa säädettävällä takaistuimella varustetuissa malleissa 66 mm. Tavaratilaa on nyt 505 litraa (kasvua 85 l) ja sen voi laajentaa 1 500 litran kokoiseksi.

Aluksi myyntiin tulevat bensiinimoottoriset sDrive20i ja xDrive 20i (2,0 l, 141 kW, 280 Nm) sekä xDrive25i (2,0 l, 170 kW, 350 Nm). Dieselmoottorisia malleja on niin ikään alkuvaiheessa kolme 2,0-litraista eli sDrive18d (110 kW, 330 Nm), xDrive20d (140 kW, 400 Nm) ja xDrive 25d (170 kW, 450 Nm). BMW:n nimityspolitiikassa sDrive tarkoittaa kaksivetoista, tässä tapauksessa etuvetoista ja xDrive nelivetoista.

Mallivalikoima kasvaa sDrive16i-mallilla, jonka keulalla on monista BMW konsernin malleista tuttu kolmisylinterinen 1,5-litrainen turbomoottori. Lisäksi pienin dieselmoottori tulee myyntiin nelivedon kera ja myöhemmin X1:n keulalla nähdään myös kolmisylinterinen diesel. Eri vaihtoehtojen yhdistetyt kulutukset vaihtelevat 4,2 ja 6,4 litran välillä ja CO2-päästöt ovat haarukassa 109 – 149 g/km.

Uuden BMW X1:n hinnat julkaistaan syyskuussa, jolloin alkaa myös sen ennakkomyynti. Autot saapuvat Suomeen ja virallinen esittely tapahtuu lokakuussa.