Ford Focuksen keskiviikkona tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen järjestyi mahdollisuus tutustua hieman syvemmin uutuuden tekniikkaan, ja käymme kohta läpi muutamia Focuksen myötä saapuvia uutuuksia. Ensin kuitenkin hieman tuntumia ”kylmistä tyypeistä”, kun autoon pääsi istumaan ensi kertaa.

Ohjaamon ilme on entistä rauhallisempi. Kuvan ST-Linen istuimissa on hieman voimakkaampi toppaus kuin perusmalleissa, mutta ne ovat vielä kaukana varsinaisista urheiluistuimista.

Kuljettajan paikalla asiat ovat kunnossa. Ajoasennon saa säädettyä helposti kohdalleen eikä hyvä ajokokemus jääne ainakaan tästä kiinni. Käytettävyys on hypännyt ison askelen eteenpäin. Perusmalleja lukuun ottamatta keskusnäyttö on 8-tuumainen ja grafiikaltaan yhtä selkeä kuin uudessa Fiestassa.

Näkyvyys joka suuntaan vaikuttaa asialliselta. Varsinainen mittaristo koostuu kahdesta analogisesta päämittarista ja niiden välissä olevasta kookkaasta näytöstä, jossa esitetään tärkeimmät ajon aikana tarvittavat asiat ja valikot.

Focuksessa heijastusnäyttö on kookas ja kirkas. Sen sisältämiä tietoja voi räätälöidä monipuolisesti ja jopa kirjainkokoa voi säätää.

Esimerkiksi Volkswagenista tuttua täysdigitaalista mittaristoa ei aiota tarjota. Sen sijaan saatavilla on heijastusnäyttö, joka ei kuitenkaan heijasta tietoja tuulilasiin vaan erilliseen mittariston päälle nousevaan kirkkaaseen muovilevyyn. Ratkaisu on halvempi ja tyypillinen myös muissa saman hintaluokan autoissa.

Materiaalit ovat osin kovaa muovia, mikä muistuttaa siitä, että Ford ei yritäkään kilpailla premium-merkkien kanssa kuten eräät kilpailijat. Viimeistely vaikuttaa hyvältä, mutta joidenkin pintojen ja katkaisinten tuntuma muistuttaa kustannustehokkuudesta.

Takana keskipaikallekin mahtuu, sillä keskitunneli on hyvin matala eikä keskikonsoli työnny yhtä pitkälle takajalkatilaan kuin edeltäjässä.

Takaistuimella on merkittävä ero edeltäjään. Tilaa on väljästi joka suuntaan. Vaikka akseliväli on kasvanut vain runsaalla viidellä sentillä, polvitilaa on järjestynyt vielä enemmän lisää. Istumakorkeus on luonteva, ja jalkaterät mahtuvat myös alimpaan asentoon säädetyn etuistuimen alle.

Takaistuintilat ovat kasvaneet selvästi edeltäjään verrattuna.

Vaikka auton leveys ei ole kasvanut, on hartiatilaa melkein kuusi senttiä enemmän.

Farmarimalliin saa nyt sähkötoimisen, myös jalan heilautuksella toimivan takaluukun. Suojaverhon saa kätevästi irti narulenkistä vetäen, ja sille on myös säilytystila välipohjan alla.

Tavaratila on kasvanut viisiovisessa 12 litralla 375 litraan, mutta farmarissa peräti 608 litraan, kun edeltäjän lukema oli 490 litraa. Edellisen Focuksen tapaan istuinosat eivät enää nouse ylös ja käänny eteen vaan ainoastaan selkänojat kaatuvat. Silti tilan pohjasta tulee lähes tasainen.

Farmarin tavaratilan välipohjan eri asennot lisäävät monipuolisuutta ja auttavat tavaroiden pitämisessä paikoillaan.

Sisätilojen osalta Focus on siis kehittynyt hyvään suuntaan ja peittoaa useimmat kilpailijansa.

Sitten pari esimerkkiä uusista tekniikoista.

Helmut Reder vastaa nyt koko Focus-tuoteperheestä. Haastattelimme häntä jo vuonna 2011 edellisen Focuksen Ensitestin yhteydessä.

Koska suunnittelu on lähtenyt käytännössä puhtaalta pöydältä, on korirakenne pystytty tekemään 20 prosenttia vääntöjäykemmäksi, vaikka ovet ja luukut ovat suurentuneet, ja lisävarustelistalle on tullut panoraamakattoluukku, ensi kertaa Focuksessa.

Kevytmetalleja korissa ei ole kuin parin prosentin verran, muut ovat eri teräslaatuja. Paino on vähentynyt 16 kilolla. Kaikkialta muualtakin painoa on viilattu pois niin, että keskimäärin uusi Focus on 50 kg vanhaa kevyempi.

Ajovastuksia on hiottu pienemmiksi esimerkiksi Michelinin kanssa kehitetyillä pienivierinvastuksisilla renkailla ja minimoimalla ilmanvastus. Viisiovisen mallin ilmanvastuskerroin on 0,273, ja otsapinta-ala on hivenen aiempaa pienempi. Kaikissa versioissa on nyt läpät jäähdyttimen edessä, jotka avautuvat vain tarvittaessa, ja alusta on katettu huolellisesti.

Myös yksilitrainen Ecoboost-moottori on vahvasti päivitetty, ja esimerkiksi sylinterinkansi on kokonaan uusi. Turboahtimen turbiinipesän muotoilulla on saatu aikaan tehokkaampi pakokaasun virtaus ja sen myötä lisää vääntömomenttia alakierroksille ja viidenneksen nopeampi momentinnousu.

Bensiinimoottorit ovat toistaiseksi pelkästään kolmisylinterisiä. Pienempi paino, pienemmät kitkat ja hyväksi todettu 500 kuutiosenttimetrin sylinterin tilavuus olivat syynä siihen, miksi myös 1,5-litraisessa on vain kolme sylinteriä. Moottori koki ensiesiintymisensä Fiesta ST:ssä, mutta Focuksessa se saa paljon laajemman käyttökohteen, ja tehoversioita on nyt kaksi. Moottorin erikoisuuksiin kuuluu joidenkin isompien moottorien tavoin suoran ja epäsuoran polttoaineensuihkutuksen yhdistelmä.

Varsinainen maailmanuutuus näissä moottoreissa on keskimmäisen sylinterin lepuutus, silloin kun voimaa ei tarvita.

Käytännössä sylinterin lepuutus on toteutettu siten, että venttiilien paininvipu tavallaan katkaistaan hydraulisesti ohjatun tapin avulla. Toiminnon sanotaan kytkeytyvän täysin huomaamatta ja erittäin nopeasti, 14 millisekunnissa.

Yksilitraisessa käytetään lisäksi hiukkassuodatinta yhtenä ensimmäisistä bensiinimoottoreista. Sen sanotaan leikkaavan hiukkaspäästöistä 90 prosenttia.

Dieselmoottoreista kaksilitraisessa on urealisäaineen avulla typenoksidipäästöjä poistava SCR-katalysaattori, mutta 1,5-litraisessa sitä ei tarvita.

Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto on Fordin omaa tuotantoa. Se on perinteinen, momentinmuuntimeen ja planeettapyörästöihin perustuva automaatti. Niinpä Ford on ainakin Focuksessa luopumassa kaksoiskytkinautomaateista.

Focus tyyppihyväksytään WLTP-päästömittausnormin mukaisesti, joten CO2-päästöarvot eivät ole suoraan verrattavissa edeltäjään. Fordin mukaan kulutus ja siten CO2-päästöt ovat laskeneet kymmenkunta prosenttia. Taloudellisimman yksilitraisen arvo on alustavasti 107 g/km, 1,5-litraisen 122 g/km. vastaavasti dieseleille ne ovat 1,5 Ecobluelle 91 g/km ja 2,0:lle 112 g/km.

Vasta parin vuoden päästä on luvassa enemmän sähköä, jolloin Focus-mallistoon liittyy 48 voltin tekniikkaan perustuva kevythybridi. Varsinaista sähköautoa ei Focuksesta tällaisenaan tule, vaikka tekniikka onkin osin yhteistä, vaan se saa aivan oman korimallinsa.

Alustassa suurin rakenteellinen ero edeltäjään verrattuna on taka-akselistoon liittyvä apurunko, jonka avulla ajomelun kerrotaan vähentyvän merkittävästi. Tämä tosin koskee ainoastaan monivarsituettua taka-akselia, jota käytetään isompien moottorien yhteydessä. Myös farmarissa sekä Vignale- ja Active-versioissa on aina monivarsituenta moottorista riippumatta. Pienempimoottorisissa on yhdystukiakselisto, joka vastaa rakenteeltaan hyvin paljon uudessa Fiesta ST:ssä käytettävää.

Toinen uutuus on lisävarusteinen säätyvä iskunvaimennus. Siinä sanotaan olevan selkeät erot kolmen eri vaimennustason välillä. Mielenkiintoinen siihen liittyvä ominaisuus on kuopantunnistus. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että nopea ulosjousto saa vaimentimen jäykistymään, eikä pyörä pääse putoamaan niin alas kuin normaalisti. Etuvaimentimelta tieto välittyy taakse, ja takavaimennin osaa jo valmistautua tilanteeseen.

Eri ajotiloihin ei ole katsottu tarpeelliseksi tehdä kuljettajan itse ohjelmoitavaa yhdistelmää.

Active-versio tulee tarjolle kaikkien moottoreiden yhteydessä.

Active-version 30 mm korkeampaa jousitusta ei ole tehty yksinkertaisimmalla tavalla eli jousia pidentämällä, sillä Fordin mukaan silloin ajettavuus kärsisi. Sen sijaan Activessa on erilaiset olkatuet, joissa pyörännapa on alempana.

Avustintekniikan osalta Focus on nyt luokassaan ainakin hetken ykkönen, sillä yhdestäkään kilpailijasta ei löydy yhtä monipuolista arsenaalia.

Jos autossa on mukautuva vakionopeudensäädin, pakettiin kuuluu myös sähköinen jarrutehostin normaalin alipainetehostimen sijaan. Sen ansiosta automaattiset hidastukset kuulemma tapahtuvat huomattavasti normaalia pehmeämmin, eikä eroa taitavaan oikeaan kuljettajaan pitäisi voida huomata.

Mukautuva vakionopeudensäädin voidaan asettaa säätämään nopeus automaattisesti rajoitusmerkin mukaan. Tämä tekniikka on jo nähty monissa kalliimmissa autoissa. Uutta on se, että kuljettaja voi itse asettaa rajoitukseen liittyvän nopeuden, joten 80 km/h rajoituksen voi esimerkiksi asettaa tarkoittamaan nopeutta 84 km/h mittarivirheen kompensoimiseksi.

Ford on kehittänyt tien reunan tunnistuksen, jonka avulla tiessä ei tarvitse olla reunaviivoja, jotta kamera osaa tulkita tien ääriviivat ja antaa tiedon kaistavahdin käyttöön.

Avustintekniikassa pyrkimys on saavuttaa jo vakiovarusteisella autolla erinomainen Euro NCAP -tulos, joten kamera on vakiona jokaisessa Focuksessa. Sen antamaa informaatiota käytetään esteiden tunnistuksen ja törmäykseneston lisäksi yhä useampaan toimintoon.

Mielenkiintoisin ajovaloihin liittyvä toiminto on ennakoiva kaarrevalo, joka kääntää valokeilaa kameratiedon perusteella jo ennen kuin ohjauspyörää käännetään. Valot eivät ainakaan toistaiseksi hyödynnä karttatietoa, sillä liikenneympäristössä tapahtuvien muutosten päivittyminen saattaa kestää toista vuotta.

Focukseen saa kolmen tasoisia ajovaloja. Perusmallissa on halogeenit, Vignalessa ja lisävarustelistalla on ledivalot, ja huipulla ovat mainitut älyvalot. Ne osaavat myös varjostaa kaukovaloja häikäisyn estämiseksi. Ne eivät kuitenkaan ole matriisivalot, vaan varjostus hoidetaan kahdella kiertyvillä sylintereillä. Kaukovalojen tehon pitäisi olla kunnossa, toisin kuin Mondeossa, mutta lopullisen vastauksen saamme vasta mittausten myötä.

Takavalot ovat ledit silloin, jos etuvalotkin ovat. Takavalojen palamisesta huomiovalojen kanssa ei vielä löytynyt vastausta.

Pysäköintiautomatiikka hoitaa nyt automaattivaihteisessa mallissa myös vaihteiden käytön itsenäisesti. Kun sopiva pysäköintiruutu löytyy, jää kuljettajan tehtäväksi kytkeä vaihde vapaalle ja pitää pysäköintiautomatiikan nappia painettuna niin pitkään, kunnes auto ilmoittaa pysäköinnin olevan valmis. Tästä ei ole enää pitkä matka kauko-ohjattuun pysäköintiin.

Eräillä markkinoilla on käytössä myös kielletyn ajosuunnan tunnistus. Jos kuljettaja pyrkii esimerkiksi moottoritielle väärään suuntaan vievälle rampille, auto antaa selkeän akustisen ja visuaalisen varoituksen.

Focuksen neljä tyyliä poikkeavat toisistaan selvästi.

Ford Focuksessa on siis melkoinen määrä ominaisuuksia, vaihtoehtoja ja varusteita, joiden voimin sillä on kaikki eväät ottaa vahva markkina-asema. Jos vielä ajettavuuskin täyttää sille ladatut lupaukset, käsissä on huippuluokan tuote. Ensimmäiset ajokokemukset saamme juhannuksen jälkeen.