Honda Civic Type R nousi kahden mallisukupolven aikana lähes legendan maineeseen ja se saa jatkoa vuonna 2015.

Honda UK:n toimitusjohtajaa Dave Hodgetts on jo luvannut, että seuraavan sukupolven Honda Civic Type R:n 1,6- tai 2,0-litrainen moottori kehittää vähintään 200 kW. Mutta Hondalla on vielä kunnianhimoisemmat suunnitelmat ja teho yritetään saada 224 kW:n kieppeille. Ennustettu teho viittaa siihen, että konepellin alle sijoitettaisiin suurempi moottori.

Toisaalta 1,6-litraisen moottorin puolesta puhuu se, että Hondalla on sellainen WTCC-autossaan. Kilpa-autosta saatuja oppeja aiotaan käyttää tehokkaasti hyväksi Civic Type R -mallissa. Tulevan mallin testit aloitetaan jo tänä syksynä Nürburgringillä, missä Honda haluaa ottaa haltuunsa etuvetoisten autojen kierrosennätyksen.

Tällä hetkellä nopein etuvetoinen tuotantoauto on Renault Mégane RS Trophy. Sillä kierrettiin ”Ring” kaksi vuotta sitten aikaan 8 minuuttia 7,97 sekuntia.

Kuva: Honda Civic WTCC